Foto van hackerevenement
Organisatie

Inbreken op websites: een spannende kennismaking met de wereld van cybersecurity

Leestijd Minuten

Op woensdag 23 maart heeft de opleiding HBO-ICT een geweldig hackerevent georganiseerd. Het evenement op locatie Enschede begon met een inspirerende presentatie van een bedrijf dat gespecialiseerd is in pentesten. Daarna gingen maar liefst 41 enthousiaste studenten aan de slag met een CTF (Capture the Flag).

Foto van het hackerevenement

Intense strijd

In groepen van maximaal zes, moesten studenten legaal inbreken op vooraf klaargezette websites om zo de koffiezetmachines weer online te krijgen. Deze waren zogenaamd offline gehaald door hackers.
De studenten gingen vol enthousiasme aan de slag en naarmate het event vorderde werden de gezichten achter de laptops steeds serieuzer. Na een intense strijd werd de CTF uiteindelijk afgesloten met een spannende finale, waarbij er één winnende groep uit de bus kwam. De studenten gaven aan dat ze enorm veel geleerd hadden tijdens dit evenement en dat ze het erg leuk vonden om kennis te maken met de wereld van cybersecurity.

Belangrijk voor de ICT-sector

Het is gaaf om te zien hoe we studenten de mogelijkheid kunnen bieden om op een leuke en interactieve manier kennis te maken met cybersecurity en pentesting. Het evenement was dan ook een groot succes en zal volgend jaar zeker terugkomen. Het is belangrijk dat studenten al tijdens hun opleiding in aanraking komen met deze materie, zodat zij in de toekomst een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan de ICT-sector.

Wij kunnen niet wachten om te zien wat de volgende editie van dit hackerevent zal brengen!

Gerelateerde artikelen

Foto nieuwsbericht HBO-ICT.jpeg Organisatie

Met medestudenten je programmeerskills inzetten om hacker uit te schakelen

11 maart 2024
Bart Wessels / DJ BWESS (gebruikt met toestemming via Bart) Onderwijs

Door de week studeert Bart HBO-ICT, in het weekend is hij DJ BWESS: ‘Ik mis geen les’

12 februari 2024
Saxion-studenten aan het werk met ChatGPT Onderwijs

AI/ChatGPT in het onderwijs; wat betekent dit voor onze studenten?