Oudere man, zwaaiend naar laptop

SOcial Networks for Older adults to Promote an Active life (SONOPA)

In het SONOPA project wordt onderzoek gedaan naar een slimme thuisomgeving in combinatie met een sociale netwerk applicatie. Het doel is om activiteit, zelfredzaamheid en sociale verbondenheid onder ouderen te bevorderen en daardoor de mantelzorger te ontlasten.

Achtergrond

Het percentage ouderen in onze samenleving neemt steeds verder toe. De meeste ouderen willen zo lang mogelijk thuis blijven wonen. Echter, met toenemende leeftijd nemen ook de lichamelijke klachten toe en wordt het sociale netwerk vaak kleiner.

Doel

Het doel van SONOPA is om activiteit, zelfredzaamheid en sociale verbondenheid onder ouderen te bevorderen en daardoor de mantelzorger te ontlasten.

Het SONOPA systeem bestaat uit de volgende onderdelen:

1. Een slimme thuisomgeving
    SONOPA maakt gebruik van verschillende sensoren die in de thuisomgeving van de gebruiker geplaatst worden. Deze sensoren registreren activiteiten binnenshuis. Zo houdt het systeem een oogje in het zeil en kunnen gedragsveranderingen vroegtijdig herkend worden. Via een slim beeldscherm ontvangt de gebruiker gepersonaliseerde aanbevelingen. Bijvoorbeeld om medicijnen in te nemen of een wandeling te ondernemen.
  2. Een gebruiksvriendelijke sociale netwerk applicatie
    Via het sociale netwerk (met functies zoals chat, berichten, interessegroepen, beeldbellen) kan de oudere makkelijk in contact blijven met familie, vrienden en zorgverleners. Er kunnen ook nieuwe contacten gelegd worden.
  3. De SONOPA controller
    De SONOPA controller verwerkt alle sensordata en gegevens uit het sociale netwerk met geavanceerde algoritmes. SONOPA richt zich op alleen wonende ouderen die tot nu toe nog zelfstandig zijn, maar hierin problemen beginnen te ervaren. Ouderen en hun zorgverleners worden gedurende het hele traject nauw betrokken bij de ontwikkeling van de SONOPA technologie.

SONOPA onderzoek

• Docobo Limited, UK (projectleider)
  • E-Seniors, FR
  • Camera-Contact, FR