Cognitive Bias Modification (CBM) in online behandeling van alcoholverslaving

CBM is een verzameling van trainingen die tot doel heeft de snelle, impulsieve processen in het brein te beïnvloeden.

In dit onderzoek worden twee lijnen beschreven. Allereerst is een Randomized Controlled Trial opgezet om te bekijken wat het effect is van het aanbieden van online CBM voor patiënten die ambulante behandeling voor alcoholverslaving ontvangen. Daarnaast wordt een mobiele applicatie ontwikkeld en getest die toegang tot deze training verschaft voor een veel bredere groep, zoals probleemdrinkers (niet in behandeling) en mensen met een licht verstandelijke beperking.

Financiering

Promotiebeurs, PIHC

Partners

Universiteit Twente, Universiteit van Amsterdam, Tactus Verslavingszorg, Medisch Spectrum Twente.

Looptijd

2017-2021

Publicaties

Bratti-van der Werf, M. K., Laurens, M. C., Postel, M. G., Pieterse, M. E., Allouch, S. B., Wiers, R. W., ... & Salemink, E. (2018). Augmenting outpatient alcohol treatment as usual with online alcohol avoidance training: Protocol for a double-blind randomized controlled trial. JMIR research protocols, 7(3), e55.

Laurens, M. C., Pieterse, M. E., Brusse-Keizer, M., Salemink, E., Allouch, S. B., Bohlmeijer, E. T., & Postel, M. G. (2020). Alcohol avoidance training as a mobile app for problem drinkers: longitudinal feasibility study. JMIR mHealth and uHealth, 8(4), e16217.

Meer weten?

Neem contact op met Melissa Laurens.

Melissa Laurens Saxion.jpg

Melissa Laurens