Het lectoraat Verpleegkunde levert een herkenbare bijdrage in het opleiden van verpleegkundigen in het cocreëren, verbeteren en organiseren van gepersonaliseerde zorg. Deze zorg wordt gegeven in een interdisciplinaire context met focus op het gebruik van technologie.
Onze bijdrage aan het onderwijs maken we concreet in drie opdrachten:
- Innovatie beroepspraktijk
Het opzetten en uitvoeren van praktijkgericht onderzoek ten behoeve van innovaties in de beroepspraktijk. Het bieden van ondersteuning in de (verdere) professionalisering van professionals - Kwaliteitsimpuls onderwijs
Het ontwerpen en uitvoeren van onderwijs dat gericht is op het ontwikkelen van onderzoekend vermogen van studenten en ondersteuning bieden bij de professionalisering van docenten - Kennisontwikkeling en –deling
Publiceren en presenteren over het uitgevoerde praktijkgericht onderzoek
De onderzoekslijnen:
Zelfmanagement
Onder zelfmanagement (ZM) verstaan we de manier waarop en hoe mensen hun eigen kracht inzetten om hun ziekte of aandoening te kunnen inpassen in hun leven. Dit betekent dat zij op hun eigen manier omgaan met de consequenties van hun ziekte of aandoening, met de benodigde leefstijlveranderingen. Als ook met zingevingsvragen die worden opgeroepen door verstoorde gezondheid. Ook het signaleren van bedreigingen van gezondheid en het voorkomen van ziekte kunnen zelfmanagement-activiteiten zijn.
Meer informatie
Palliatieve Zorg
Voor het thema palliatieve zorg hanteren we de definitie zoals beschreven in het kwaliteitskader palliatieve zorg*: “Palliatieve zorg is zorg die de kwaliteit van het leven verbetert van patiënten en hun naasten die te maken hebben met een levensbedreigende aandoening of kwetsbaarheid. Door het voorkomen en verlichten van lijden, door middel van vroegtijdige signalering en zorgvuldige beoordeling en behandeling van problemen van fysieke, psychische, sociale en spirituele aard. Gedurende het beloop van de ziekte of kwetsbaarheid heeft palliatieve zorg oog voor het behoud van autonomie, toegang tot informatie en keuzemogelijkheden.”
* (gemodificeerd WHO 2002) (IKNL, 2017)
Meer informatie
Seksualiteit en Intimiteit
Het thema Intimiteit en Seksualiteit richt zich op twee onderwerpen. Enerzijds op het ontwikkelen van een gefundeerde methodiek waarin met behulp van Living Technology verpleegkundigen en verpleegkundig specialisten worden ondersteund om vragen over intimiteit en seksualiteit te signaleren, bespreken en adviseren. Anderzijds richten we ons op het ontwikkelen van zorgculturen waarin zorgvragers ervaren dat recht wordt gedaan aan hun behoeften op het gebied van intimiteit en seksualiteit. Maar ook dat zij daarin gefaciliteerd worden door verpleegkundigen, verpleegkundig specialisten en andere betrokken (zorg)professionals.
Nieuws van dit lectoraat
Evenementen van dit lectoraat
Het team

Dr. Jan S. Jukema
Lector Verpleegkunde

Dr. Madeleen Uitdehaag
Associate Lector Verpleegkunde

Dr. Karin Dijkstra
Associate Lector Verpleegkunde

Marijke Brugman MRc
Docent/ onderzoeker

Femke Dijkstra MSc
Promovendus

Ivy Goedegebure MSc
Docent/ onderzoeker

Drs. Gerjan Heuver
Onderzoeker

Annemieke van der Horst Msc
Promovendus

Yvonne Kerkhof Msc
Hoofddocent/ onderzoeker

Katja Lanting MSc
Docent/ onderzoeker

Harmieke van Os-Medendorp PhD
Hoofddocent

Dr. Myrna Pelgrum-Keurhorst
Hoofddocent/ Onderzoeker Verpleegkunde

Nienke van der Voort PhD
Hoofddocent

Ingrid van Zuilekom M.Ed
Hoofddocent/ onderzoeker