Lector Cathy van Tuijl is gedreven om wetenschappelijke inzichten rond de omgevingsinvloeden op de ontwikkeling van jonge kinderen door te geven en te vertalen naar praktijken binnen gezinnen en scholen.
- 1986-1990: wetenschappelijk onderzoeksassistent Orthopedagogiek, later Pedagogiek aan de Universiteit Utrecht (UU) (voorloper van assistent in opleiding)
- 1990-1993: docent Pedagogiek (UU)
- 1993-2001: onderzoeker Pedagogiek (UU)
- 2001-heden: docent-onderzoeker Pedagogiek, later universitair docent Pedagogiek (UU)
- 2008-heden: lector Gedrag- en Leerproblemen Saxion Hogeschool Enschede (voorheen Hogeschool Edith Stein Hengelo)
- 1986-1993: Promotieonderzoek naar sensitieve responsiviteit als opvoederskenmerk (assistent-onderzoeker, voorloper van AiO)
- 1993-2004: Onderzoek naar effecten van ontwikkelingsstimulering in de kleuterperiode door laag opgeleide, allochtone ouders op schoolprestaties en schoolloopbanen van Turkse en Marokkaanse leerlingen tot het einde van de basisschool (projectleider, hoofdonderzoeker)
- 2002-2006: Onderzoek naar opvoeding en coparenting en de relatie met effortful control van jonge kinderen (co-promotor)
- 2007-2008: Onderzoek naar Intensieve Pedagogische Thuiszorg als alternatief voor residentiële opvang (dagelijks begeleider post-doc).
- 2008-heden: Onderzoek op gebied van gedrag- en leerproblemen: effecten van Positive Behavior Support en op gebied van preventie van schooluitval door scholen (lector).
- 2012- 2015: Preventie van voortijdig schoolverlaten resp. optimalisering van schoolloopbanen; Effectonderzoek op gebied van vve (Startgroepen); ontwikkeling van beroepsbeelden en invloed op keuzeprocessen; leerkrachtopvattingen en handelen en de relatie met kinduitkomsten in Tanzania.
