Op 1 mei 2013 is het lectoraat ‘Wetenschap & Techniek in het onderwijs’ van start gegaan. Het lectoraat is onderdeel van het kenniscentrum onderwijsinnovatie (KCOI).
Ons doel is de aandacht voor wetenschap en techniek te vergroten. Dit doen we onder andere door onderzoek te doen naar hoe wetenschap en techniek geïntegreerd kunnen worden in het schoolcurriculum en hoe je onderzoekend en ontwerpend leren kunt bevorderen.
Daarnaast is er aandacht voor de wijze waarop leraren ondersteund kunnen worden bij het integreren van wetenschap en techniek in het curriculum. Verder onderzoekt het lectoraat op welke wijze de motivatie van leerlingen en leraren voor wetenschap en techniek gestimuleerd kan worden.
Het lectoraat is onderdeel van de academie Pedagogiek en Onderwijs van Saxion.

Associate lectoraten
Het lectoraat Wetenschap & Techniek in het onderwijs bestaat uit twee associate lectoraten: reken-wiskundedidactiek en taaldidactiek.
Jantien Smit is associate lector reken-wiskundedidactiek.
Het onderzoek van reken-wiskundedidactiek is onderverdeeld in twee hoofdlijnen.
- Keijzer, R., Munk, F., Smit, J., & Bakker, A. (ingediend). Professionele leergemeenschappen maken het onderwijs beter. Volgens Bartjens.
- Smit, J., Gijsel, M., & Bakker, A. (in preparation). Scaffolding teachers in designing language-oriented science lessons: A case study.
- Kuiper, C., Smit, J., De Wachter, L., & Elen, J. (in preparation). Preparing a genre-based writing intervention for the first year of higher professional education.
- Smit, J., Bakker, A., Van Eerde, H. A. A., & Kuijpers, M. (under revision). Developing student proficiency in a curriculum genre for interpreting line graphs.
- Keijzer, R., Munk, F., Bakker, A., & Smit, J. (2015). Rekentaal. Didactief, november, p.46.
- Bakker, A., Smit, J., & Wegerif, R. (2015). Scaffolding and dialogic teaching in mathematics education: Introduction and review. ZDM: The International Journal on Mathematics Education, 47, 1047-1065.
- Gijsel, M., & Smit, J. (2015). Drijven en zinken: vaktaal bij wetenschap & techniek. Meertaal, 1 (3), 10-13.
- Munk, F., Smit, J., Bakker, A., & Keijzer, R. (2015). Hoe zeggen we dit in de rekenles? Volgens Bartjens, 35(1), 35-37.
- Gijsel, M., & Smit, J. (2015). Een experiment met 'drijven' en 'zinken'. Taalgericht onderwijs Wetenschap & Techniek. LES (193), 8-11.
- Smit, J. (2014). En nu in rekentaal! Talige ondersteuning bieden in een meertalige rekenklas. Levende Talen Tijdschrift, 15(3), 28-37.
- Smit, J. (2014). Taalgerichte aanpak helpt bij beter wiskundig redeneren. Tijdschrift voor Remedial Teaching, 2, 12-13.
- Smit, J. (2014). Talige ondersteuning in een taalzwakke reken-wiskundeklas. Euclides, Vakblad voor de Wiskundeleraar, 37-38.
- Smit, J. (2014). En nu in rekentaal! Talige ondersteuning bieden in een meertalige rekenklas. Panama Post, Reken-Wiskundeonderwijs: Onderzoek, Ontwikkeling, Praktijk.
- Smit, J., Van Eerde, H. A. A., & Bakker, A. (2013). A conceptualisation of whole-class scaffolding. British Educational Research Journal, 39(5), 817-834.
- Smit, J., & Van Eerde, H. A. A. (2013). What counts as evidence for the long-term realisation of whole-class scaffolding? Learning, Culture and Social Interaction, 2, 22-31.
- Smit, J., & Van Eerde, H. A. A. (2011). A teacher's learning process in dual design research: Learning to scaffold language in a multilingual mathematics classroom. ZDM: The International Journal on Mathematics Education, 43(6-7), 889-900.
Een goede taalvaardigheid is essentieel
Leerlingen in het primair onderwijs moeten over een goede taalvaardigheid beschikken om succesvol te kunnen deelnemen aan het onderwijs. Bovendien moeten aanstaande leerkrachten voldoende zijn toegerust om het taalonderwijs effectief te kunnen verzorgen. Gezien het grote belang van een goede taalvaardigheid, staat taal de laatste jaren volop in de belangstelling. Het associate lectoraat taaldidactiek draagt graag een steentje bij aan het verbeteren van taaldidactiek in het basis- en hoger onderwijs. Daarbij gaat speciale aandacht uit naar de verbinding tussen taaldidactiek en onderwijs in wetenschap en techniek.
Wij realiseren dit door:
- het opzetten en uitvoeren van praktijkgericht onderzoek
- het ontwikkelen en evalueren van nieuwe methodieken
- de professionalisering van docenten
- bijdragen aan het curriculum van de pabo
De opgedane kennis wordt verspreid via verschillende kanalen (zie o.a. publicaties).
Martine Gijsel is associate lector Taaldidactiek.
De projecten van het lectoraat Taaldidactiek richten zich met name op:
- Louman, E., Hotze, A., Gijsel, M., Mit. J., & Van Laar, M. (2017). Denken over W&T vraagt om een talige aanpak. Jeugd in School en Wereld, 7, 32-35.
- Smit, J., Gijsel, M., Van Laar, M., Geer, van der K., Hotze, a., Louman, E., & Bakker, A. (2017). Taalgericht W&T-onderwijs op de basisschool.
- Gijsel, M. & Smit, J. (2016). Denken, praten, drijven, zinken. Taalgerichte W&T-lessen in een multiculturele klas. In TechYourFuture. Taal en wetenschap en technologie [brochure, p.6-7]. Assen: Koninklijke Van Corcum BV.
- Van der Zee, S., Gijsel, M.A.R., & Doppenberg, J.J. (2015). De opbrengsten van geïntegreerd wetenschap en techniekonderwijs op de lerarenopleiding basisonderwijs. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 36(1), 53-64.
- Gijsel, M., Zee, S. van der (2015). Goed W&T-onderwijs is taalgericht W&T-onderwijs. De Wereld van het jonge kind, 6-9.
- Gijsel, M., & Tuijl, C. van (2015). Leesonderwijs: van a naar b(eter). Didactief, 34.
- Gijsel, M., Snoeijer, I., & Geerdink, S. (2015). Onderzoek in de school. Een stimulans voor begrijpend lezen. Jeugd in School en Wereld, 99(5), 12-15.
- Tuijl, C. van, & Gijsel, M.A.R. (2015). Stabiliteit van leesplezier en leesvermijding. Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk, 54 (2), 60-73.
- Gijsel, M.A.R., & Smit, J. (2015). Taal en W&T: een experiment met drijven en zinken op de basisschool. Les, 193, 8-11.
- Van der Zee, S., Gijsel, M.A.R., & Doppenberg, J.J. (2014).
Geïntegreerd onderwijs in wetenschap en techniek op de lerarenopleiding. Deventer: Saxion. - Druten-Frietman, L. van, Gijsel, M.A.R., Denessen, E., & Verhoeven, L. (2014). Het effect van ‘Taallijn’ op de woordenschatontwikkeling van peuters. Pedagogische Studiën, 91,383-396.
- Gijsel, M., & van Druenen, M. (2013). Werkwijzer “logopedisch handelen bij lees- en spellingproblemen of dyslexie”. Logopedie, 4, 24.
- Druenen, M. van, Gijsel, M. (2012). Opbrengstgericht werken aan mondelinge taalvaardigheid. Taal Lezen Primair, 1, 22-23.
- Gijsel, M., & van Druenen, M. (2011). Opbrengstgericht aan de slag met mondelinge taalvaardigheid. Themanummer Jeugd in School en Wereld, 4 (96), 42- 45.
- Druenen, M. van, Gijsel, M., & Scheltinga, F. (2011). Protocollen Leesproblemen en Dyslexie in een nieuw jasje. Tijdschrift voor Remedial Teaching, 19,6-9.
- Gijsel, M.A.R., Ormel, E.A., Hermans, D., Verhoeven, L., & Bosman, A.M.T. (2011). Semantic categorization and reading skill across Dutch primary grades: Development yes, relationship no. Journal of Child Language, 28, 1-24.
- Gijsel, M., Karman, S., & Bosman, A. (2010). Behandeling van dyslexie met de F&L-methode: Onderzoek laat effecten en successen zien. Tijdschrift voor Remedial Teaching, 2, 26-29.
- Gijsel, M., Schuurs, U., & Bruggink, M. (2010). Kansen voor schrijfonderwijs: Onderzoek naar knelpunten en mogelijkheden. Tijdschrift Taal voor Opleiders en Onderwijsadviseurs, 1 (2), 29-30.
- Gijsel, M., Westerbeek, K., & van der Zouw (2010). Taal100: Interactief taalonderwijs op de basisschool. Utrecht: Sardes.
- Gijsel, M., & Abell, O. (2010). Teamgericht werken aan het taalonderwijs met Taal100. Taal Lezen Primair, 12 (3), 15-17.
- Gijsel, M.A.R. (2009). Lees- en spellingprestaties met de F&L-methode en de voorspellende factoren voor succes. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 48, 307-320.
- Gijsel, M., & de Graaf, J. (2009). Leren lezen met het digibord: De juf wordt er niet leuker van!”. Taal Lezen Primair, 3-5.
- Gijsel, M., Peters, S., Droop, M., Biemond, H., & Verhoeven, L. (2008). De relatie tussen onderzoek en praktijk in de Taallijn VVE. In S. Rutten, & A.L. van der Vegt. (red). Gelijk en ongelijk in het onderwijs. Beschouwingen bij het afscheid van Jo Kloprogge als directeur van Sardes. (pp. 89- 95). Utrecht: Sardes.
- Gijsel, M. (2007). Vroege aandacht voor letters is goede basis. PZC, 23 juni 2007.
- Gijsel, M.A.R. (2006). The role of semantics in early reading. Proefschrift. Nijmegen: Radboud Universiteit Nijmegen.
- Gijsel, M.A.R., & Bosman, A.M.T. (2005). Lees-CD: training in het beginnend leesproces. Jeugd in School en Wereld, 89(8), 34-36.
Evenementen van dit lectoraat
Het team

Symen van der Zee
Lector Wetenschap & Techniek in het onderwijs

Martine Gijsel
Associate lector taaldidactiek

Sandra van Aalderen
Senior onderzoeker/hoofddocent

Monique Rouweler
Docent/ Onderzoeker