RAAK MKB Rots in de branding

In dit project onderzoekt Saxion, samen met het Instituut Fysieke Veiligheid, de universiteit Twente, het bedrijfsleven en vijf veiligheidsregio’s, de mogelijkheden van innovatieve blusplatforms. Dit zijn op afstand bestuurbare voertuigen voor verkenning en bluswerk.

Een blusplatform kan letselschade en slachtoffers voorkomen, mits goed ingezet en vertrouwd voor de brandweerlieden die het gebruiken. Hoe zetten we blusplatforms met behulp van training en een (kleine) productaanpassing op een intuïtieve manier in, zodat ze een volwaardig onderdeel kunnen zijn van het brandweerkorps? Het vak van brandweer, als beroeps of vrijwilliger, is een van de gevaarlijkste die er is. Laten we er samen voor zorgen dat het iets veiliger kan worden.

Het project is een vervolg op het project Firebot.

Het lectoraat Ambient Intelligence onderzoekt met name de communicatie en interactie met de (blus)robot. Het lectoraat Mechatronica is penvoerder van het project.

Partners

Saxion (lectoraten Mechatronica, Ambient Intelligence, Industrial Design), Universiteit Twente (i-Botics), IFV, Veiligheidsregio’s Amsterdam-Amstelland, Rotterdam-Rijnmond, Haaglanden en Zuid-Limburg, Demcon Advanced Mechatronics en Robor Electronics.

Looptijd

September 2022 – september 2024

Financiering

Het project wordt mogelijk gemaakt door een RAAK Publiek subsidie.

Javier Ferreira Gonzalez.jpg

Dr. Javier Ferreira Gonzalez