ICT&O Banner

ICT & Onderwijs (ICTO)

Bij ICT & Onderwijs (ICT&O) staat de begeleiding bij het (her)ontwerpen van innovatief onderwijs met ICT voorop. Dit doen wij door docenten te trainen, applicaties te selecteren die hierbij ondersteunen, binnen ons netwerk kennis op te halen en te delen, het gebruik van open onderwijsmaterialen te stimuleren en natuurlijk blijven we ook up-to-date met de nieuwste ontwikkelingen.

Onze werkwijze is gericht op het optimaliseren van ons fundament en daarnaast te werken aan strategisch gekozen thema’s om te komen tot een open en online leeromgeving waarmee flexibel onderwijs mogelijk is. Ons fundament wordt gevormd door Blended Onderwijs, de Leer- en toetsomgeving, Video en Informatievoorziening. Deze basis is cruciaal voor het onderwijs en moet goed op orde en up-to-date zijn. Dat is onze primaire taak. 

Voor de komende jaren zijn de strategische thema’s ingestoken vanuit het vierjarig SURF versnellingsplan onderwijsinnovatie met ICT. Dit plan bestaat uit 8 zones waarbij verschillende onderwijsinstellingen samenwerken. Saxion is aanvoerder van Zone 2 (Aansluiting op de arbeidsmarkt verbeteren) en lid van Zone 1 (Faciliteren en professionaliseren van docenten) en van Zone 3 (Flexibilisering van het onderwijs). Daarnaast zijn er twee Saxion thema’s geformuleerd: Slagvaardige organisatie, een intern thema en Open en online dat (inter)nationaal is ingestoken. 

ICT&O Fundament 2018-2019

We begeleiden docenten bij het (her)ontwerp van hun onderwijs. Belangrijke steekwoorden hierbij zijn evidence based, holistische benadering en proven tools. Daarmee wordt onderwijs (her)ontwikkeld waar alle facetten eromheen, didactisch maar ook bv organisatorisch, betrokken zijn en dat al elders zijn meerwaarde heeft bewezen.

Er zijn door het ICT&O team enkele hulpmiddelen ontwikkeld, om gestructureerd tot een goed doordacht (her)ontwerp te komen. SHUFFLE is een onderwijsontwerp methodiek en Blendy is ondersteunend daaraan met een overzicht van de digitale tools die ingezet kunnen worden.

De activiteiten zoals in de jaarplannen van de academie geformuleerd en vastgesteld zijn, vormen het uitgangspunt voor onze werkzaamheden.

digitale leeromgeving

We beschikken over een online leeromgeving die blended en online leren mogelijk maakt. Daarnaast bieden we ondersteuning in het ontwikkelen en afnemen van digitale toetsen. In de leeromgeving worden Blackboard, Surpass, Kaltura, Qualtrics en Office 365 als basisapplicaties ingezet.

Typen op een laptop

De video-unit legt de focus op het maken van professionele en kwalitatief hoogwaardige videoproducties. Daarnaast worden technologische ontwikkelingen onderzocht en (waar zinvol) ingezet. Op deze manier wil de video-unit bijdragen aan de Saxionvisie op blended leren, de ontwikkelingen in online onderwijs en de landelijke ambitie rond open (onderwijs) content. De video-unit is tevens verantwoordelijk voor het ondersteunen en verder brengen van de wereld van beeld en geluid binnen Saxion. Als vraagbaak, richtinggevend en uitvoerend.

Het ontwikkelen van educatief beeldmateriaal doet de video-unit in nauwe samenwerking met onderwijsontwikkelaars en inhoudsdeskundigen van onze academies. Een belangrijke schakel van de video-unit naar de diverse academies zijn de adviseurs en instructional designers van ICT & Onderwijs. In veel onderwijs(her)ontwerpen adviseren zij het gebruik van educatief beeldmateriaal om het onderwijs(her)ontwerp te versterken of verrijken.

video.saxion.nl
Video.jpeg

Binnen het onderwijs wil Saxion flexibel zijn in het gebruik van applicaties. Anderzijds is er ook de ontwikkeling naar meer standaardisering en het voldoen aan wet en regelgeving zoals rondom privacy. Vanuit informatievoorziening spelen we een actieve rol in de dynamiek die hierdoor ontstaat. Dit leidt tot een groeiende betrokkenheid bij aanschaf en implementatietrajecten van applicaties in het onderwijs.

rawpixel-632449-unsplash.jpg

Nieuws & Blogs

Waarmee werken wij?

Saxion gebruikt Blackboard als online leeromgeving om het Blended onderwijs vorm te geven. Dit gebeurt door middel van het beschikbaar stellen van lesmaterialen, inleveropdrachten en formatieve toetsen. De communicatie tussen docent en student kan binnen Blackboard plaatsvinden via verschillende samenwerkingstools. Hierbij is er ook de mogelijkheid voor realtime videoconferencing door middel van Blackboard Collaborate. Docenten en studenten kunnen dan overal ter wereld toepassingen realtime met elkaar delen.

Tevens heeft de docent de mogelijkheid om mededelingen te plaatsen en ingeleverde opdrachten te beoordelen en van feedback voorzien. De inrichting van een cursusomgeving is ter verantwoordelijkheid van de docent/academie maar kan dit doen met behulp van de adviseurs en instructional designers van ICT&O.

We houden de leeromgeving continu up-to-date met de nieuwste (technologische) ontwikkelingen, hierbij valt te denken aan O365 en tooling voor Peerfeedback

Leeromgeving.jpg

Saxion gebruikt Qualtrics voor het maken en verspreiden van vragenlijsten/enquêtes en het analyseren en rapporteren van verzamelde data. Qualtrics is beschikbaar voor medewerkers en studenten. 

Daarnaast wordt Qualtrics ook ingezet voor andere doeleinden waaronder inschrijvingen voor o.a. toetzinzages, 360 graden feedback en ondersteuning van stage- en afstudeerprocessen.

Onderzoek.jpg

Saxion gebruikt Kaltura als een interactief videoplatform voor studenten, docenten en ondersteuners die het mogelijk maakt om media (video, audio, foto) te streamen en hiermee de mogelijkheid biedt om media op verschillende manieren te delen. Media kan direct afgespeeld worden zonder dat deze gedownload hoeft te worden.

Door de integratie van Kaltura in Blackboard heb je de mogelijkheid om video’s te plaatsen, te bewerken, te beheren en kan je video delen met anderen.

Video.jpeg

Binnen Saxion worden diverse summatieve toetsen digitaal. De meeste Saxion toetsen worden afgenomen met Surpass. Surpass is de digitale toetsomgeving van Saxion voor het creëren en afnemen van summatieve toetsen. Volgens de door de academie vastgestelde workflow worden toetsvragen gemaakt waarvan volgens de ingevoerde toetsmatrijs toetsen worden gegenereerd. Studenten maken de toetsen in een beveiligde omgeving de toetsen. Na afname worden de toetsen door de academie geanalyseerd en de cijfers berekend.

Naast Surpass zijn er nog enkele academie specifiekere toetsomgevingen in gebruik waaronder Maple TA, Cito en QMP.

Naast digitale afname wordt er ook gebruik gemaakt van Print & Scan, waarbij de afname schriftelijk op speciale formulieren is en dor verwerking met specifieke software en scanner er een digitale analyse en cijferberekening mogelijk is. 

Toetsen.jpeg

Schrijf je in voor de INTO ICT&O nieuwsbrief

Schrijf je in

Contact

Marald+Rouwen+(2)_1.jpg

Marald Rouwen

Manager ICT&O

06 - 53865648
Anne+Ros(1)_1.jpg

Anne Ros

Managementassistent

0880191557

Saxion biedt door middel van het programma ICT & Onderwijs beheer, advies, begeleiding en ondersteuning aan docenten die willen starten of zich verder willen ontwikkelen in blended- en online onderwijs. Team ICT&O bestaat uit een team functioneel beheer voor de ondersteuning van applicaties zoals Blackboard, Kaltura en Surpass. Een team adviseurs dat binnen academies op beleidsniveau en doormiddel van projecten en scholingen beweging brengt op het gebied van ICT & Onderwijs. Daarnaast is er het team instructional design. Zij zorgen voor een versnelling van blended onderwijs door middel van concrete hulp voor docenten.

Management

Marald+Rouwen+(2)_1.jpg

Marald Rouwen

Manager ICT&O

Cynthia+Doeschot(3).jpg

Cynthia Doeschot

Business Information Manager

Anne+Ros(1)_1.jpg

Anne Ros

Managementassistent

Advies & Instructional Design

Marjon+Baas4.png

Marjon Baas

Lonneke+Brand_1.jpg

Lonneke Brands

Debbie+Braakman+(3)_1.jpg

Debbie Braakman

Peter+Heidemann+(2)_1.jpg

Peter Heidemann

heleen.jpg

Heleen Hesselink

Marloes+Klumpers+(2)_1.jpg

Marloes Klumpers

Erik+Leeuw_1.jpg

Erik Leeuw

Jantine+Te+Molder+(2)_1.jpg

Jantine te Molder

Instructional Design, Videoproducent (Onderwijskundig)

Niek+Siero+(2)_1.jpg

Niek Siero

Leonie+van+Vossen+(2)_1.jpg

Leonie van Vossen

Judith+Zwerver+(3)_1.jpg

Judith Zwerver

Functioneel Beheer

Chrissy+Holthaussen_1.jpg

Chrissy Holthausen

Functioneel beheerder video-omgeving

Ruud+Koopmans_1.jpg

Ruud Koopmans

Functioneel beheerder leeromgeving

Nico+Leussink__1.jpg

Nico Leussink

Functioneel beheerder onderzoeksomgeving

geen foto beschikbaar

Erwin Scholte

Functioneel Beheerder

Alwin Wullink

Alwin Wullink

Functioneel beheerder toetsomgeving

Video-unit

Foto Geerle van Wijk

Geerle van Wijk

Programma coördinator video-unit

Jantine+Te+Molder+(2)_1.jpg

Jantine te Molder

Instructional Design, Videoproducent (Onderwijskundig)

Cecille Plomp 1.jpg

Cecille Plomp

Videoproducent (Technisch)

Chrissy+Holthaussen_1.jpg

Chrissy Holthausen

Functioneel beheerder video-omgeving

Janiev Damhuis 1.jpg

Janiev Damhuis

AV-Specialist

Massimo Marzullo 1.jpg

Massimo Marzullo

AV-Specialist