LEGO Education Innovation Studio

De LEGO Education Innovation Studio brengt kinderen al op vroege leeftijd op een leuke en uitdagende manier in aanraking met techniek. Pabo-docenten hebben hiervoor speciale workshops ontwikkeld op basis van LEGO Education.
Locatie: Edith Stein (Van Galenstraat 20)

Met de LEGO Education Innovation Studio is Saxion de eerste hogeschool in Europa waar LEGO educatief wordt ingezet. Fun? Ja, maar wel serious fun, volgens projectleider Jeff de Ruyter. De studio is onderdeel van het Programma Bètatechniek en bedoeld om techniek en techniekonderwijs te promoten.

Techniek op de basisschool: onderzoekend en ontwerpend leren

Hoe de technieklessen straks vorm moeten gaan krijgen is voor veel basisscholen nog zoeken. Vandaar dat Saxion samen met de pabo stevig inzet op de LEGO Education Innovation Studio, vertelt projectleider Jeff de Ruyter. "Uiteindelijk willen we meer technici op de arbeidsmarkt. Daarom willen we kinderen op de basisschool al leren hoe breed en divers het vakgebied van de techniek is. De rol van de docent verandert daarbij. 'We leven in een tijd dat je als docent niet meer de expert kunt zijn in alles.'

Serious fun

De lessen in de LEGO-studio zijn ontwikkeld op basis van onderzoekend en ontwerpend leren en de materialen van LEGO Education. Op die manier hoeft de leerkracht geen techniekexpert te zijn. Er is namelijk geen goed en ook geen fout. Er zijn vooral heel veel verschillende manieren om het lesdoel te bereiken. "We noemen het 'serious fun', maar vergis je niet, het heeft juist een heel educatief karakter. Ik kan je in theorie alles leren, maar als ik het je laat ervaren, beklijft het beter dan droge lesstof."

Voor basisscholen past het intiatief van Saxion in de School van de Toekomst, waarin techniek en wetenschap in 2020 een vast onderdeel moet worden van het curriculum, schetst Gert-Jan Egberink, directeur van basisscholen Glanerbrug-Zuid en De Linde in Oldenzaal. "LEGO spreekt niet alleen leerlingen, maar ook leerkachten aan, iedereen kent het. Nu is er in het basisonderwijs nog veel sprake van traditionele kennisoverdracht, door LEGO in te zetten als lesmateriaal verandert de rol van de leerkacht meer in de rol van coach. Ik hoor docenten die er al mee geëxperimenteerd hebben dat ze tijdens lessen verrast worden. Dat is mooi, we kunnen deze inspiratie om techniek onder de aandacht te brengen goed gebruiken en hopen dat kinderen zo betere keuzes voor hun toekomst kunnen maken."

Zelf uitzoeken, samen uitvinden

Roy Bouwman (21), tweedejaars pabo-student, ziet in de praktijk dat de lesmethodes met LEGO aanslaan. "De leerlingen moeten zelf uitzoeken hoe ze iets oplossen, en je moet het samen uitvinden, dat vraagt ook veel van je sociale vaardigheden. Je ziet in zo'n groep kinderen dan ook heel duidelijk dat kinderen bepaalde rollen pakken."

De leerling van de toekomst zal die vaardigheden hard nodig hebben, verwacht pabodocent Anika Embrechts. "Je moet een brede blik hebben en kunnen samenwerken. In ieder vakgebied zit je in een bepaald denkpatroon."Daarom werken in de LEGO Education Innovation Studio pabostudenten én studenten van technische opleidingen samen in de Bètatechniek studentenpool. Zo ontstaat er een optimale kruisbestuiving en kan iedereen van elkaar leren.

Saxion Stadscampus: Met LEGO kun je alles maken. En bedenken.

LEGO Education Innovation Studio