Student bij Saxion

Studeren in coronatijd

Nu je gaat studeren terwijl er nog allerlei coronamaatregelen zijn, vraag je je misschien af hoe dat straks allemaal gaat. Op deze pagina vind je hier informatie over.

Om in september te kunnen starten, moet je vóór 15 augustus zijn aangemeld bij Saxion en vóór 31 augustus je volledige inschrijving voltooid hebben. Noteer deze data dus in je agenda!

Je bent pas aangemeld als je voldoet aan deze voorwaarden:

  • Je hebt je aanmelding bij Saxion bevestigd op sis.saxion.nl.
  • Je diploma is door Saxion of Duo gecontroleerd.
  • Je hebt het toelatingsonderzoek van Saxion gehaald.
  • Je hebt vóór de start van het studiejaar de betaling van het collegegeld geregeld.

Lees meer op de pagina 'Aangemeld, en nu?'.

Meet & Greet is een kennismaking met toekomstige medestudenten, het onderwijsprogramma, huidige studenten en docenten. Heb je je aangemeld voor de Meet & Greet van jouw opleiding maar heb je nog niets gehoord? Wil je weten of je je alsnog kunt aanmelden of heb je een andere vraag? Lees hier meer over de Meet & Greet.

Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact op met jouw opleiding, de contactgegevens vind je op de opleidingspagina.

Ben je op zoek naar praktische informatie die je nodig hebt om te kunnen starten met jouw opleiding,  bijvoorbeeld over het rooster, de boeken die je nodig hebt, eventuele laptopeisen en de (verplichte) opleidingsintroductie? Die informatie vind je op de opleidingspagina, onder startersinformatie of ga naar saxion.nl/startersinfo en zoek jouw opleiding op via de zoekbalk.

Het kan zijn dat op de opleidingspagina van jouw opleiding nog niet alle informatie compleet is. Hier wordt momenteel hard aan gewerkt dus kijk dan een paar dagen later nog eens op de pagina. Op saxion.nl/startersinfo vind je veel algemene informatie (voor alle opleidingen).

We streven ernaar een mooi mix aan te bieden van online en fysiek onderwijs maar de nadruk zal blijven liggen op online onderwijs.

Onderwijs spreiden over de lesdag(en)
Door de (regionale) openbaar vervoeraanbieders is nadrukkelijk gevraagd om studenten zo weinig mogelijk in de ochtendspits te laten reizen. Er mag gereisd worden in de spits, maar in beperkte mate. Saxion start daarom om 8.30 uur met praktijkonderwijs in specifieke lokalen voor een zeer kleine groep studenten. De overige lessen starten om 9.30 uur met voldoende spreiding over de hele dag. 

Met deze uitgangspunten zijn we aan de slag om een optimaal rooster te maken. Dit wordt in de zomer afgerond en het definitieve rooster wordt uiterlijk 24 augustus gepubliceerd. Het aantal studenten dat voor de coronacrisis met het openbaar vervoer kwam is door de huidige omstandigheden teruggebracht naar 40%. Aan de hand hiervan berekenen we hoeveel studenten er per tijdslot richting onze gebouwen kunnen reizen. Met deze kennis gaan we de totale toestroom naar onze gebouwen reguleren. Dit doen we uiteraard continu in overleg met alle academies en de openbaar vervoeraanbieders. 

Je vraagt je misschien af hoe je je medestudenten moet leren kennen als je grotendeels online onderwijs volgt. Naast de introductie waarin je kennismaakt met elkaar, gaan we werken met buddygroepen. We vinden het belangrijk om de sociale binding met medestudenten te waarborgen, zodat je je welkom voelt.

Tijdens of na de introductie word je ingedeeld in een buddygroep waarin je virtueel, en waar mogelijk ook live, deelneemt aan sociale activiteiten. Denk daarbij aan (virtueel) lunchen op school of na college samen (virtueel) een terrasje pakken. De groep bestaat uit maximaal 8 studenten, plus een studentcoach uit een hoger jaar van de opleiding. Jullie ontmoeten elkaar het liefst 1x per week op een door de studentcoach – samen met de groep – te plannen moment, waarop je geen andere onderwijsactiviteiten hebt.

De coronamaatregelen beperken het gebruik van de Saxion-gebouwen en -faciliteiten.

>> Check de infographic met do's en don'ts om samen veilig te kunnen studeren en werken

Achter de schermen is er hard aan gewerkt om Saxion ook in coronatijd veilig en gastvrij te houden. In de video zie je wat er allemaal gedaan is afgelopen zomer, om ervoor te zorgen dat we zo goed mogelijk kunnen starten met het nieuwe studiejaar.

In verband met de online lessen heb je een laptop/pc met microfoon en camera nodig. Voor sommige opleidingen gelden specifieke, aanvullende laptopeisen. Kijk hiervoor bij de startersinformatie van jouw opleiding (typ je opleiding in de zoekbalk).

Kun jij wel wat tips gebruiken om je aandacht bij je studie te houden nu het onderwijs online is gegaan? Lees dan onderstaande tips.

  1.  Ontwikkel een ochtend routine

    Een routine is een krachtig middel om je werkdag goed te starten en het verhoogt je productiviteit voor je hele dag. Zowel mentaal als fysiek zorgt het ervoor dat je écht klaar bent voor je studiedag. Blijf daarom zo veel mogelijk in je oude routine. Dat je jouw routine iets aanpast snapt iedereen, maar verander niet te veel. Dus zet op tijd je wekker (ook als je nog geen college hebt), spring onder de douche, neem een goed ontbijt en doe wat je onder normale omstandigheden ook doet voor je naar school gaat. Daarna kun je er echt een stuk beter tegenaan! Heb je nog niet direct in de ochtend les? Spreek dan met je studiegenoten af. Op die manier help je elkaar om op tijd op te staan ;-)

  2. Een opgeruimd hoofd

    Een opgeruimd hoofd zorgt voor een betere concentratie. Ruim je bureau op en zorg dat je al je studiematerialen bij de hand hebt. Op die manier hoef je niet telkens van je plek af en sluit je je dus af voor allerlei verleidingen. Schieten er allerlei zaken door je hoofd, die je niet mag vergeten en/of nog moet doen? Schrijf ze op een takenlijstje en plan wanneer je die uit gaat voeren. Hiermee sla je 2 vliegen in 1 klap. Dit helpt je namelijk  meteen om je dag in te delen en taken te prioriteren.

  3. Voorkom afleidingen

    Vind je het verleidelijk om tijdens je online lessen of je studie allerlei andere activiteiten te doen? ‘Vlucht’ jij in social media, Netflix of is er iets anders wat (online) jouw aandacht afleidt? Zorg dat je dit soort zaken blockt tijdens je studie. Zet je computer uit als je niet online hoeft te zijn. Heb je je computer nodig tijdens het studeren? Sluit dan alle online applicaties die je niet voor je studie nodig hebt. Ook je telefoon kan een flinke stoorzender zijn. Leg hem, als je je moet focussen echt even uit het zicht. Ook zijn er verschillende handige apps die je hierbij kunnen helpen.

  4. Timemanagement

    - Start je werkdag met de belangrijkste en moeilijkste taken. Waarom? In de ochtend heb je de meeste focus en concentratie. Je voelt je fit en verzet het meeste werk.

    - Deel je dag op in blokken en neem regelmatig pauze. Een goede methode om dit te doen is de pomodorotechniek. Hierbij wissel je blokken van 25—50 minuten geconcentreerd werken af met korte pauzes. Na enkele blokken volgt een langere pauze. Onze maximale spanningsboog is overigens 50 minuten. Dus als je dat kunt, dan werk je optimaal.

    - Kun je je niet motiveren om aan de start te gaan? Pas het 5 minuten plan toe. Hierbij maak je met jezelf de afspraak dat je op een bepaald moment vijf minuten werkt aan je studieactiviteit. Stel een alarm in dat over vijf minuten afgaat en start met je taak. Je mag pas iets anders doen wanneer de wekker gaat. Moe, geen zin of geen inspiratie zijn geen excuses! Is de wekker gegaan? Dan mag je iets anders doen. Je kunt ook nog vijf minuten aan je studieactiviteit vast te plakken. Je hoeft dus niet nog eens vijf minuten aan de slag, maar je zult misschien merken dat het makkelijker is om nog even door te gaan.

    - Plan ook leuke momenten in, zodat je iets hebt om naar uit te kijken. Dit zal je motivatie zeker verhogen!

  5. Pauze

    Pauzes zijn belangrijk voor je productiviteit. Even weg achter je pc, laptop en/of mobiel zorgt ervoor dat je daarna weer effectief aan de slag kan gaan. Neem na 45 minuten een korte pauze en ga dan weer verder. Ga als het enigszins kan tijdens je (lunch)pauze lekker naar buiten. Ga op een balkon of in de tuin zitten of maak een kleine wandeling. Probeer daarbij ook weer even afstand te nemen van je mobiel. Je hersens laden dan weer op, zodat je daarna weer vol goede moed aan de slag kunt.

  6. Maak afspraken met je huisgenoten

    Thuisstudie gaat de één makkelijker af dan de ander. Doordat je familie of andere huisgenoten waarschijnlijk ook thuiswerken, is het belangrijk om voor zover het lukt regels op te stellen. Geef aan wanneer je les hebt en niet gestoord kunt worden en houdt ook rekening met de planning en wensen van je huisgenoten.

  7. Samen kom je verder 

    Studenten die alle (werk)colleges volgen en voorbereiden en elkaar motiveren, halen hogere cijfers, hebben minder herkansingen en behalen meer studiepunten.
    - Maak afspraken met je studiegenoten wie wat wanneer doet en spreek ook af hoe en wanneer je contact met elkaar hebt. Plan zoveel mogelijk in ieder geval ’s ochtends en aan het eind van de dag een moment samen. Maak samen een planning, bespreek waar je tegenaan loopt en kijk waar je elkaar nog mee kan helpen. Dit motiveert en het zorgt ervoor dat je weet waar je je de rest van de dag op kunt focussen. Wil je ongestoord op Saxion aan de slag? Check dan de mogelijkheden bij de Saxionbieb
    - Hou ook contact met je docenten en je slb’er/coach. Loop je ergens tegenaan nu je meer thuis moet studeren? Trek op tijd aan de bel. Afhankelijk van waar je tegenaan loopt (inhoudelijk, motivatie, stress) kun je altijd bij je slb’er terecht.

  8.  Zorg goed voor jezelf

    Een goede nachtrust, gezonde voeding en voldoende drinken zijn essentieel om goed te kunnen studeren. Uit onderzoek blijkt dat je met zo’n 8 uur slaap per nacht het beste resultaat boekt. Daarnaast blijkt dat voldoende vochtinname goed is voor je concentratie. Een tekort van 5% zorgt voor een afname van concentratie met 25%. Bovendien hebben water en thee een positief effect op je brein. Let op: energiedrankjes en koffie hebben slechts een tijdelijk effect. Ga minimaal een uur voordat je gaat slapen offline.

  9.  

    Beweeg en let op je studiehouding

    Regelmatig sporten of bewegen is heel belangrijk om fysiek en mentaal fit te blijven. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat tussen de 10 – 40 minuten bewegen al positieve effecten heeft. Het versterkt je concentratie, je zelfvertrouwen om (lastige) taken te vervullen, verbetert je nachtrust en vermindert je stress. Doordat je nu veel online werkt, is de kans groter dat je (te) lang in een verkeerde houding zit. Wissel daarom geregeld van werkhouding. Ga geregeld staan, doe tussendoor wat stretchoefeningen, volg een (online) yoga- of mindfulness-les en denk er ook aan dat je je ogen wat rust geeft door niet constant op je scherm te kijken.

  10. Blijf positief en lach

    Ondanks dat het soms heel lastig kan zijn, is het belangrijk positief te blijven. We weten niet hoe lang deze situatie gaat duren, maar een positieve houding helpt zeker mee. Probeer de leuke dingen van het thuis studeren in te zien en daar op te focussen. Help mensen in je omgeving en doe vrijwilligerswerk als je bijbaantje ook tijdelijk stilligt. Onderneem (online) leuke dingen en blijf lachen. Lachen is gezond en kost je niets. Het geeft je een goed gevoel en ontspant.

Bekijk ook de corona updates en FAQ voor de meest actuele informatie.