studenten aan tafel

Honours Programma's 

In het Honours Programma 'Changing Cities' zijn praktijkproblemen, ontwikkelingen en trends in de stad het vertrekpunt voor een uitdagende en leerzame studiereis. Je wordt in een open, inspirerende en laagdrempelige sfeer uitgedaagd diverse, actuele thema's te lijf te gaan om er voor te zorgen dat mensen op korte, middellange en langere termijn in een stad willen blijven wonen, werken en leven. 

Meer concreet kun je denken aan verschillende samenlevingsvraagstukken, hoe bereiden we ons bijvoorbeeld voor op problemen die de vergrijzing met zich meebrengt? Wat betekent dit voor wonen, werken, zorg en samen leven (inclusive city)? Wat zijn gevolgen van globalisering? Maar ook de relatie met technologische ontwikkelingen bediscussiëren en ervaren we (smart city). Vanuit diverse invalshoeken (bestuurskunde, planologie, psychologie, juridisch, economie, ethiek, techniek) belichten we de onderwerpen. Onderwerpen die jullie zelf inventariseren, programmeren en organiseren (w.o. het betrekken van deskundigen).

Daarnaast krijg je in dit HP individuele coaching op jouw persoonlijke (leer)doelen en ben je bezig met een zelfgekozen (onderzoeks/ontwikkel)opdracht. Op deze manier sluiten we maximaal aan bij jouw eigen interesses en voorkeuren.

Voorbeelden van bijeenkomsten in het afgelopen studiejaar:

  • Ruimtekolonisatie
  • Toekomstgerichte huisvesting
  • Ontwikkelingen in de Smart City
  • Bezoek penitentiaire inrichting
  • De cultuursnuiver; over het belang van muziek & beeldende kunst in de openbare ruimte
  • Social media: hoe laat jij je verleiden om dingen te geloven? Hoe kritisch ben je en hoe manipuleer jij? Hoe mediawijs ben jij?
  • Omgaan met agressie
  • Crisismanagement
  • De inclusieve stad, hoe zorg je ervoor dat iedereen mee blijft doen

Als je een keer wilt komen kijken en sfeer snuiven, ben je van harte welkom.

Voertaal: Nederlands 
Toelaatbaarheid: toegankelijk voor alle eerstejaarsstudenten van Saxion

Contactpersoon 

Ellis van Dooren-Wisseborn - e.d.vandooren@saxion.nl

Changing Leadership, een Honours Programma die een direct kijkje geeft in de top van bedrijven. Leiderschap, wat is dat eigenlijk? Hoe leidt je een groep op een goede manier? Hoe krijg je de medewerkers mee? Hoe bewerkstellig je een verandering en zorg je dat die verandering standhoudt?

Het Honours Programma Changing Leadership werkt samen met Innovation & Business Creation. Ieder programma focust zich op hun eigen onderwerpen. Bij ons is dat veranderkunde. Een heel breed onderwerp waar alle eigenschappen van veranderingen in terugkomen. Samen organiseren we onze eigen sessies, bepalen we wat we willen leren, blijven we ons ontwikkelen en werven we jullie, onze nieuwe studenten!

Kortom, we zijn een soort mini ‘organisatie’, waar we ons ook bezighouden met alle facetten van een bedrijf. Van werving en selectie tot marketing en organisatieontwikkeling en coaching. Ook persoonlijke ontwikkeling is een groot onderdeel van ons programma. Iedereen krijgt de kans om persoonlijke doelen op te stellen en daaraan te werken, samen.

Door de fijne en gezellige sfeer die er is tussen onze studenten, is het mogelijk om hard te werken, veel te leren en het heel erg leuk te hebben. Wat houdt ‘leuk’ dan in? Dat zou je zelf even moeten komen bekijken! Iedere donderdag van 16.00 – 20.00 komen wij samen op het Saxion in Enschede om te leren over veranderkunde.

We organiseren die sessies op donderdag dus zelf. We nodigen gastsprekers uit die wat komen vertellen over hun eigen expertise en hebben interactieve sessies. Iedere module is er genoeg ruimte om te zorgen dat je gaat leren wat jij ook wilt leren en dat maakt ons programma, samen met alle andere genoemde punten, zo bijzonder.

Ben je nou enthousiast geworden? Wij hopen van wel. Neem vooral contact met ons op om op donderdagavond te komen kijken wat wij nou werkelijk doen! Want dat is eigenlijk de enige manier om écht enthousiast te worden.

Wil je graag op de hoogte blijven van wat wij doen? Volg ons dan op Instagram, Facebook en LinkedIn!

Voertaal: Nederlands en Engels
Toelaatbaarheid: toegankelijk voor alle eerstejaarsstudenten van Saxion

Changing Leadership is ook beschikbaar in een internationale variant.

Contactpersoon 

Gideon Haan - g.m.haan@saxion.nl

Als je kiest voor het Honours Programme Health Care & Social Work, dan kies je o.a. voor: interdisciplinair werken en een gelijkwaardige community waar docenten gelijkwaardig zijn aan studenten. Hierin staat de onderlinge dialoog centraal, waar veel ruimte is voor persoonlijke- en professionele ontwikkeling en waarin je jouw eigen regie behoudt.

Het Honours Programme Health Care & Social Work richt zich op brede maatschappelijke vraagstukken uit onze samenleving. Als HP student kun je in hoge mate je eigen programma kiezen. Twee keer in het jaar vindt er een marktbijeenkomst plaats, waar projecten en workshops gepresenteerd worden. Iedereen kan een project op deze markt zetten. Zo zijn er onder andere projecten van docenten, studenten en vanuit het werkveld. Na de marktbijeenkomst kies jij de projecten en workshops die bij jou passen en stel je hiermee jouw eigen traject samen. Tijdens de projecten en workshops werk je interdisciplinair samen met medestudenten, docenten, opdrachtgevers, alumni en/of andere HP’s.

Tijdens de projecten en workshops werk je aan je eigen ontwikkeling, zowel op persoonlijk als professioneel gebied. We bespreken deze ontwikkeling in de peergroup, een gemixte groep van studenten uit de drie HP jaren en een begeleidende docent. Dit gebeurt in dialoog, waarin je uitgedaagd wordt om kritisch te zijn naar jezelf, je mede- peers en de docenten. Deze groep staat centraal in de drie jaar dat je het HP volgt en deze Peergroup-bijeenkomsten vinden om de week plaats. Gelijkwaardigheid staat binnen deze groep centraal.

Voorbeelden van projecten/workshops van dit jaar:

  • Grote denkers: kennis opdoen over filosofen en grote denkers uit heden en verleden.
  • Kijk eens door de bril van een andere discipline: samen een casus uitrafelen, onderbouwd vanuit de methodiek per discipline, om samen tot één plan te komen. 
  • Mensen- en kinderrechten in het curriculum van Saxion: samen met een medewerker van Unicef is onderzoek gedaan naar genoemde rechten in de curricula van verschillende opleidingen. Na de onderzoeksperiode komen we tot didactische werkvormen om met dit thema in de lessen van de bacheloropleidingen aan de slag te gaan. 
  • Groninger hoofdpijndossier: problematiek ten gevolge van gaswinning in Groningen. 
  • Boekenclub: waarin steeds één of meerdere boeken centraal staan om samen te bespreken.
  • Vergeet-mij-nietje: naast onderzoek doen naar eenzaamheid en verveling bij ouderen, komen tot het organiseren van een evenement voor deze doelgroep. 

Zoals je ziet lopen de projecten en workshops bij ons heel erg uiteen. En dit is pas een voorproefje, want we hebben nog veel meer inspirerende activiteiten en leuke (buitenlandse) excursies! Kijk vooral het filmpje hieronder om alvast wat ervaringen te horen. Heb je interesse, vragen of wil je een keer meelopen? Stuur dan een mail naar de coördinator Marion Blokzijl (m.p.blokzijl@saxion.nl).

Wanneer: elke woensdag van 15:45 tot 19:45
Waar: Saxion Enschede, lokaal E3.04 (alleen opstart)
Tijdsinvestering: 4 tot 8 uur per week, inclusief de uren op woensdag
Voertaal: Nederlands, i.o. Engels
Toelaatbaarheid: toegankelijk voor alle eerstejaarsstudenten

Contactpersoon

Marion Blokzijl - m.p.blokzijl@saxion.nl

Do you sometimes wonder what you can contribute to make this world a better place?

Do you want to discover your strength, rise above your limitations, and discover how to flourish in a challenging, rapidly changing world? Do you sometimes wonder what it is you can contribute to make this world a better place? Look no further than Saxion's program "iFlourish".

This program offers an innovative approach to education tailored to your interests and needs. You can choose from practical and theoretical modules and everything in between. You will receive an Edubadge* for each of the individual modules you complete. By completing all modules, you will receive a Top Talent endorsement on your diploma.

Participating in the program gives you access to coaching, meeting like-minded people, and working on real-life challenges, all geared to improve your flourishing. You'll learn about yourself and get access to concrete tools and reflect on your insights with peers in other countries, inspiring and equipping you to be a leader in your field.

The program teaches you about the meanings of "engage," "transcend," and "transform" and how they apply to your personal and professional growth. You will explore a wide range of modules and topics, such as the SDGs** and IDGs*** that impact society's flourishing and focus on personal leadership using human flourishing**** as a guiding framework.

Through the program, you'll also have the opportunity to work with local organizations and analyze data to support their sustainable performance. You'll benefit from Saxion's global network of universities, businesses, and NGOs that provide science-based tools to help you to create an impact on the things you deeply care about.

Are you ready to commit to personal and professional growth and discover your purpose in the world? Then the "iFlourish" program is the perfect opportunity for you!

* Edubadge: click here
** SDGs: click here
***IDGs: click here
****Human flourishing: click here

Language: English
Accessibility programme: open to all first year students including students from other domains

Contactpersoon

Hans Leijenaar - h.j.leijenaar@saxion.nl

Innovation and Business Creation draait om alles rondom Business. Zoals de naam al prijsgeeft: we houden ons bezig met innovatie van bedrijven, het creeëren van business en alles wat daar meer bij komt kijken. Een heel breed spectrum aan onderwerpen.

Het Honours Programma Innovation and Business Creation werkt samen met Changing Leadership. Ieder programma focust zich op hun eigen onderwerpen. Bij ons is dat Business. Samen organiseren we onze eigen sessies, bepalen we wat we willen leren, blijven we ons ontwikkelen en werven we jullie, onze nieuwe studenten!

Kortom, we zijn een soort mini ‘organisatie’, waar we ons ook bezighouden met alle facetten van een bedrijf. Van werving en selectie tot marketing en organisatieontwikkeling en coaching. Ook persoonlijke ontwikkeling is een groot onderdeel van ons programma. Iedereen krijgt de kans om persoonlijke doelen op te stellen en daar aan te werken, samen.

Door de fijne en gezellige sfeer die er is tussen onze studenten, is het mogelijk om hard te werken, veel te leren en het heel erg leuk te hebben. Wat houdt ‘leuk’ dan in? Dat zou je zelf even moeten komen bekijken! Iedere donderdag van 16.00 – 20.00 komen wij samen op het Saxion in Enschede om te leren over business creatie.

We organiseren die sessies op donderdag dus zelf. We nodigen gastsprekers uit die wat komen vertellen over hun eigen expertise en hebben interactieve sessies. Iedere module is er genoeg ruimte om te zorgen dat je gaat leren wat jij ook wilt leren en dat maakt ons programma, samen met alle andere genoemde punten, zo bijzonder.

Ben je nou enthousiast geworden? Wij hopen van wel. Neem vooral contact met ons op om op donderdagavond te komen kijken wat wij nou werkelijk doen! Want dat is eigenlijk de enige manier om écht enthousiast te worden.

Het Honours Programma Innovation and Business Creation is ook beschikbaar in een internationale variant.

Wil je graag op de hoogte blijven van wat wij doen? Volg ons dan op Instagram, Facebook en LinkedIn!

Voertaal: Nederlands en Engels
Toelaatbaarheid: toegankelijk voor alle eerstejaarsstudenten

Het Honours Programma Innovation and Business Creation is ook beschikbaar in een internationale variant.

Contactpersoon

Gideon Haan - g.m.haan@saxion.nl

Het Honours Programma 'Liberal Arts & Sciences: Global Citizenship' is er voor studenten die hun persoonlijke én professionele ontwikkeling willen verbinden en die voorbij de grenzen van één vakgebied willen kijken. Per kwartiel kies je een nieuw track, waarin thema’s worden aangepakt die linken aan bijvoorbeeld filosofie, kunst, ondernemerschap en wetenschappen. De werkvormen zijn zeer divers en interactief. Denk aan het opnemen van een video op basis van een sonnet van Shakespeare, een kunstwerk maken over jouw digital detox, een serie workshops ontwerpen voor een gevluchte mensenrechtenactivist—of een serie diners waarin je samen kookt en filosofische gesprekken houdt.

Het HP programma kent een levendige en zeer diverse community. In week 10 zijn er community sessies waarin we met elkaar reflecteren op de tracks die we hebben doorlopen. Als lid van de community beslissen studenten mee over de inhoud en vormgeving van het programma. 

Liberal Arts & Sciences verwijst naar wat vroeger de Artes Liberales of Vrije Kunsten heette. Deze dienen niet in de eerste plaats het opleiden tot een beroep, maar de opleiding van de vrije mens in relatie tot de wereld. Op die manier draagt Liberal Arts bij aan ‘Bildung’: een levenslange zelfvorming en zelfontplooiing in een dynamische relatie met een wijde sociale, culturele én politieke omgeving. Dialoog en verbinding met de wereld zijn kernconcepten. Vandaar de ondertitel “Global Citizenship”.

Voertaal: Nederlands/Engels 
Toelaatbaarheid: toegankelijk voor alle eerstejaarsstudenten

Contactpersoon

Fransje Immink - f.c.immink@saxion.nl 
Marije Draaijer - m.c.draaijer@saxion.nl 

Wil je graag leren? Wil je ontdekken wat jouw talenten zijn en in welke omgeving jij het beste presteert? Ben je op zoek naar je passie of heb je hem al gevonden? Wil jij leren je passie en talenten in te zetten in je eigen omgeving? Als je deze vragen met ‘ja’ kunt beantwoorden is dit Honours Programma ‘Natural Leadership’ iets voor jou! Hét Honours Programma waarin Projectmanagement en persoonlijke ontwikkeling centraal staat, om uiteindelijk een verschil te kunnen maken in je eigen gebied.

Het Honours Programma ‘Natural Leadership’ is verbonden aan een netwerk van studenten, young professionals en professionals. In het HP volg je een driejarig programma waarin je ontdekt waar je passie ligt, wat je kwaliteiten zijn en hoe het spel van projectmanagement in elkaar zit. Je gaat in de praktijk aan de slag met projecten, je haalt je PRINCE2 foundation certificaat als jij dat wilt en werkt aan een bijdrage leveren in het gebied!

  • Projectmanagement
    Gedurende het programma krijg je les in projectmanagementmethoden PRINCE2 en IPMA. Je behaalt in het eerste jaar het PRINCE2 Foundation certificaat. Deze methoden bieden je handvatten om een project in goede banen te leiden en deze zelf of met een team tot een succesvol einde te brengen. Daarnaast gebruiken we projectmanagement als middel om je binnen verschillende omgevingen ervaring op te laten doen.
  • Persoonlijke begeleiding
    Gedurende het hele programma heb je een persoonlijke talentcoördinator. Naast coaching op persoonlijk vlak, helpt de talentcoördinator (TC) je met het opstellen van jouw leerdoelen en leerbehoeften. Ook helpt de TC je wegwijs te maken binnen het programma. Daarnaast heb je bijeenkomsten in ‘peergroepen’. Met je groep ben je bezig met je eigen ontwikkeling en help je elkaar om steeds weer op een hoger niveau te komen.
  • Gebiedsleren in ons netwerk
    Ons motto is: your project, our challenge. Ons netwerk bestaat uit diverse mensen die allemaal op hun eigen manier bijdrage willen leveren. De wereld een beetje beter willen maken in je eigen wijk of gebied, in een maatschappelijk bedrijf of in overheden. En daarvoor heb je elkaar nodig. Het HP is de verbinder voor de studenten met studenten uit andere disciplines, professionals en bedrijven. Wij bieden een platform voor samenwerking.
  • Bijeenkomsten
    De bijeenkomsten vinden plaats op de 2e en de 4e vrijdag van de maand. We houden rekening met de vakanties. Hierdoor kan een vrijdag soms verplaatst worden. Daarnaast wordt er van je verwacht dat je momenten met je projectgroep inplant en gesprekken hebt met je TC.

We hebben elk jaar een open dag waar je bij aan kunt sluiten om kennis te maken, waar je van harte welkom bent!

Meer informatie: www.projectkompassie.nl 

Voertaal: Nederlands
Toelaatbaarheid: toegankelijk voor alle eerstejaarsstudenten

Contactpersoon

Lisa Krus - lkrus@projectkompassie.nl 

“Verbeter de wereld, begin bij jezelf”

Het YES!-programma richt zich op brede actuele maatschappelijke opvoedingsvraagstukken. Dus heb je interesse in jongeren en opvoeding zeg dan YES! De afgelopen jaren verdiepten we ons onder andere in de volgende ingebrachte thema's:

  • Rouw bij kinderen                               
  • Genderneutraliteit
  • Muziek en emoties
  • Kinder-EHBO cursus
  • Geloof en jeugd
  • Filosofie met kinderen
  • Gezichtsbedrog
  • Jeugdschaken
  • Jeugdcriminaliteit
  • Passend onderwijs
  • Kinderrechten
  • Het Vergeten Kind
  • Medialab
  • Duurzaamheid
  • Het kind en het systeem

Het gaat om maatschappelijke thema's in relatie tot persoonlijke ontwikkeling vanuit verschillende invalshoeken. 

Het programma is van, voor en door studenten. We mikken op een sterk interdisciplinaire samenstelling. We hebben studenten van de Pabo, Social Work, Toegepaste Psychologie, Facilitairr Management, Creative Business Verpleegkunde en Rechten in ons programma. 
Vanuit al deze academies wordt er gewerkt in peergroepen, deze bestaan uit YES! 1e, 2e en 3e-jaarsstudenten. 

Op dinsdagavonden, van 16.30-20.30 uur komen we bij elkaar in Enschede. Deze avonden hebben een sterk community karakter. Dat betekent dat je naast het werken aan je persoonlijke en professionele ontwikkeling nadrukkelijk bijdraagt aan de kwaliteit en inrichting van het YES!-programma.

Je kiest of bedenkt zelf een project. Docenten en medestudenten begeleiden je hierbij, stimuleren jouw talenten, dagen je uit en verbinden jouw project aan je beroepsdomein.
In een project draait het altijd om kinderen of jongeren en om opvoeding (socialisatie). We richten ons daarbij op de opvoeding van kinderen van 0 tot 18 jaar. Door in aanraking te komen met- en bij te dragen aan de oplossing van (complexe) opvoedingsvraagstukken denken we een bijdrage te kunnen leveren aan burgerschap en participatie.
Onze drive hiertoe wordt gevoed door de stellige overtuiging dat er een duidelijke relatie is tussen de wijze waarop (en waartoe) kinderen en jeugdigen worden opgevoed en de toekomst van deze wereld.

We volgen dit programma onze hele studieloopbaan binnen Saxion en aan het einde heb je je competenties ontwikkeld tot een reflective professional. Tijdens de rit worden jouw talenten, in de vorm van competenties en vaardigheden verzameld in de vorm van 'multimediaal bewijsmateriaal'. We passen de methodiek van sociaal ontwerpend leren toe. 

Voertaal: Nederlands
Toelaatbaarheid: toegankelijk voor alle eerstejaarsstudenten

Werken zonder opgelegde kaders.. Dat doen we bijna nooit in de eigen opleiding, terwijl daaruit vaak de mooiste en creatiefste ideeën ontstaan!

Contactpersoon

Ronald von Piekartz - r.r.vonpiekartz@saxion.nl

Studenten Hotel Management opleiding in overleg

Excellentietrajecten 

Deze informatie geldt voor de Excellentietrajecten (ET):

  • Advanced Applied Technologies
  • Creative Technology Research

Studenten van alle opleidingen (van àlle academies!!) van Saxion kunnen zich voor deze trajecten aanmelden. We noemen ons traject dan ook eigenlijk: Excellentie Traject Research (ETR).

Introductie
Je kiest voor het ET dat bij het beste bij jouw studie past. Immers, die naam komt t.z.t. op je diploma te staan. Met de studenten van de deze drie ET’s organiseren we in kwartiel 1 en 2 wekelijkse (niet in de toetsweken) “community-bijeenkomsten” om kennis en ervaring te delen, samen te ontwikkelen en groeien, elkaar te helpen. Naast een aantal aangeboden workshops en werkvormen, heb je zelf een grote invloed op en bijdrage aan deze bijeenkomsten.  In kwartiel 3 en 4 zul je vooral bezig gaan met jouw persoonlijke onderzoek. Dan ontmoeten we elkaar in ieder geval in week .2 en .7 van elk kwartiel samen met de ouderejaars.  Hierdoor kunnen studenten in de verschillende fases in dit traject van elkaar leren. Verder is het aan de groep hoe vaak, hoe lang en met welke inhoud we elkaar daarnaast ontmoeten in het tweede semester. Dat kan om de week of iedere week, kort of lang zijn: aan het einde van het eerste semester bepalen we dat samen met de groep.

De tijdsbesteding is ca. 8 uur per week en je zult zelf in overleg met betrokkenen deze tijd indelen. Gedurende het hele traject kan deze inzet natuurlijk sterk wisselen, onder andere afhankelijk van de beschikbare tijd van jezelf (agenda’s, toetsen, deadlines).

Je ontwikkelt je tot een expert, een gespecialiseerde professional op (een) door jou zelf gekozen thema(‘s). Dat doe je door:

  1. Jezelf bestaande kennis eigen te maken;
  2. Nieuwe kennis t.b.v. de organisatie/project tot stand te brengen door toegepast onderzoek uit te voeren.

Naast professionele, inhoudelijke doelen werk je ook aan persoonlijke doelen en daarbij is reflectie een terugkerend aspect. Dit laatste doe je proactief en zelfstandig, maar niet alleen. Je werkt samen met de mensen in jouw onderzoeksomgeving: track-expert(s), track-coach, peer-studenten en andere betrokkenen. Track-experts zijn mensen die op het/de onderwerp(en) van jouw keuze expert zijn: een lector, een docent-onderzoeker van zijn of haar lectoraat of iemand van een bedrijf of instelling. Van hen kun jij leren en jij kunt hen helpen door onderzoek te doen of hun onderzoek te ondersteunen. Op deze manier groeit jouw eigen expertise: je ontwikkelt daarbij nadrukkelijk jouw onderzoekende houding en groeit als professional die kritisch kijkt naar onderzoek; hoe gefundeerd de resultaten zijn en hoe zorgvuldig het onderzoek is uitgevoerd. Daarnaast groei je op persoonlijk vlak in de door jezelf geformuleerde doelen. De track-coach begeleidt je in het proces en zal, naast de track-expert(s) betrokken worden bij de beoordeling/voortgang. ”Zelfbeoordeling” en een kritisch oordeel over jezelf is hierbij uitgangspunt en je zoekt ook een medestudent die betrokken wordt bij jouw beoordeling/voortgang. De track-coach en “peers” zullen je bij de aanvang ook helpen je onderzoek vorm te geven.

Van belang is dat een maximaal proactieve rol wordt verwacht van jou als het gaat om:

  • het kiezen van de onderzoeksonderwerpen
  • het zelfstandig uitvoeren van de onderzoeken
  • het formuleren van je persoonlijke en professionele ontwikkeldoelen
  • het opstellen van het portfolio
  • hulp, ondersteuning, begeleiding èn feedback van je track-expert(s), track-coach, peer-studenten en betrokkenen vragen als je dat nodig hebt

Jij hebt de regie en jij ontplooit alle initiatieven!

Het traject duurt 3 jaar, start in jouw tweede jaar en wordt gehonoreerd met 30 EC, is extra curriculair en indien voldaan aan de voorwaarden, krijg je een aantekening 'Top Talent' op je getuigschrift. 

Inhoudelijk dien je aan een aantal voorwaarden te voldoen. Dit verzamel je in een portfolio en per jaar wordt een gedeelte beoordeeld en afgehandeld. Het afsluiten van zo’n jaar-gedeelte is voorwaardelijk voor het vervolgen van het traject. 

Voertaal: Nederlands/Engels. Indien er internationale studenten deelnemen aan dit traject spreken wij Engels. Persoonlijke gesprekken en andere communicatie kan ook in het Nederlands. 
Toelaatbaarheid: toegankelijk vanaf je tweede jaar na kennismaking en intakegesprek.

Contactpersonen

ET AAT Frits Janssen - f.janssen@saxion.nl
ET CTR Karin Stas - k.stas@saxion.nl

Deze informatie geldt voor de Excellentietrajecten (ET):

  • Advanced Applied Technologies
  • Creative Technology Research

Studenten van alle opleidingen (van àlle academies!!) van Saxion kunnen zich voor deze trajecten aanmelden. We noemen ons traject dan ook eigenlijk: Excellentie Traject Research (ETR).

Introductie
Je kiest voor het ET dat bij het beste bij jouw studie past. Immers, die naam komt t.z.t. op je diploma te staan. Met de studenten van de deze drie ET’s organiseren we in kwartiel 1 en 2 wekelijkse (niet in de toetsweken) “community-bijeenkomsten” om kennis en ervaring te delen, samen te ontwikkelen en groeien, elkaar te helpen. Naast een aantal aangeboden workshops en werkvormen, heb je zelf een grote invloed op en bijdrage aan deze bijeenkomsten.  In kwartiel 3 en 4 zul je vooral bezig gaan met jouw persoonlijke onderzoek. Dan ontmoeten we elkaar in ieder geval in week .2 en .7 van elk kwartiel samen met de ouderejaars.  Hierdoor kunnen studenten in de verschillende fases in dit traject van elkaar leren. Verder is het aan de groep hoe vaak, hoe lang en met welke inhoud we elkaar daarnaast ontmoeten in het tweede semester. Dat kan om de week of iedere week, kort of lang zijn: aan het einde van het eerste semester bepalen we dat samen met de groep.

De tijdsbesteding is ca. 8 uur per week en je zult zelf in overleg met betrokkenen deze tijd indelen. Gedurende het hele traject kan deze inzet natuurlijk sterk wisselen, onder andere afhankelijk van de beschikbare tijd van jezelf (agenda’s, toetsen, deadlines).

Je ontwikkelt je tot een expert, een gespecialiseerde professional op (een) door jou zelf gekozen thema(‘s). Dat doe je door:

  1. Jezelf bestaande kennis eigen te maken;
  2. Nieuwe kennis t.b.v. de organisatie/project tot stand te brengen door toegepast onderzoek uit te voeren.

Naast professionele, inhoudelijke doelen werk je ook aan persoonlijke doelen en daarbij is reflectie een terugkerend aspect. Dit laatste doe je proactief en zelfstandig, maar niet alleen. Je werkt samen met de mensen in jouw onderzoeksomgeving: track-expert(s), track-coach, peer-studenten en andere betrokkenen. Track-experts zijn mensen die op het/de onderwerp(en) van jouw keuze expert zijn: een lector, een docent-onderzoeker van zijn of haar lectoraat of iemand van een bedrijf of instelling. Van hen kun jij leren en jij kunt hen helpen door onderzoek te doen of hun onderzoek te ondersteunen. Op deze manier groeit jouw eigen expertise: je ontwikkelt daarbij nadrukkelijk jouw onderzoekende houding en groeit als professional die kritisch kijkt naar onderzoek; hoe gefundeerd de resultaten zijn en hoe zorgvuldig het onderzoek is uitgevoerd. Daarnaast groei je op persoonlijk vlak in de door jezelf geformuleerde doelen. De track-coach begeleidt je in het proces en zal, naast de track-expert(s) betrokken worden bij de beoordeling/voortgang. ”Zelfbeoordeling” en een kritisch oordeel over jezelf is hierbij uitgangspunt en je zoekt ook een medestudent die betrokken wordt bij jouw beoordeling/voortgang. De track-coach en “peers” zullen je bij de aanvang ook helpen je onderzoek vorm te geven.

Van belang is dat een maximaal proactieve rol wordt verwacht van jou als het gaat om:

  • het kiezen van de onderzoeksonderwerpen
  • het zelfstandig uitvoeren van de onderzoeken
  • het formuleren van je persoonlijke en professionele ontwikkeldoelen
  • het opstellen van het portfolio
  • hulp, ondersteuning, begeleiding èn feedback van je track-expert(s), track-coach, peer-studenten en betrokkenen vragen als je dat nodig hebt

Jij hebt de regie en jij ontplooit alle initiatieven!

Het traject duurt 3 jaar, start in jouw tweede jaar en wordt gehonoreerd met 30 EC, is extra curriculair en indien voldaan aan de voorwaarden, krijg je een aantekening 'Top Talent' op je getuigschrift. 

Inhoudelijk dien je aan een aantal voorwaarden te voldoen. Dit verzamel je in een portfolio en per jaar wordt een gedeelte beoordeeld en afgehandeld. Het afsluiten van zo’n jaar-gedeelte is voorwaardelijk voor het vervolgen van het traject. 

Voertaal: Nederlands/Engels. Indien er internationale studenten deelnemen aan dit traject spreken wij Engels. Persoonlijke gesprekken en andere communicatie kan ook in het Nederlands. 
Toelaatbaarheid: toegankelijk vanaf je tweede jaar na kennismaking en intakegesprek.
 

Contactpersonen

ET CTR Karin Stas - k.stas@saxion.nl 
ET AAT Frits Janssen - f.janssen@saxion.nl

Het gaat er in het excellentietraject Cybercrime steeds om dat de verdieping van de student in het hart van zijn of haar interesses rondom cybercrime plaatsvindt. Het excellentietraject staat open voor meerdere disciplines en richt zich op de ontwikkeling van de deelnemende student tot een specialist op het vakgebied van cybercrime, die bijdraagt aan innovaties in de regionale en landelijke aanpak van deze problematiek. Hiertoe wordt de deelnemende student in zijn/haar zoektocht gecoacht door leden van het lectoraat (de lector of sr. onderzoekers). Het traject start met de vraag: wat wil jij onderzoeken? Waarna samen met de coach een plan wordt ontworpen hoe dit onderzoek vorm te geven en wordt gestart met de uitvoering. Naast sparren over de voortgang van het onderzoek wordt de student door de coacht gecoacht op de persoonlijke ontwikkeling in het traject en de ontwikkeling als teamspeler. Zo biedt het lectoraat Maatschappelijke Veiligheid de deelnemende studenten het netwerk en platform om zijn of haar onderzoek uit te voeren.

Fasering
In het eerste jaar ligt de nadruk op analyse van de status quo, het tweede jaar ligt de nadruk op het onderzoeken van verschillende oplossingsrichtingen en het derde en laatste jaar staat in het teken van het uitwerken van een van deze richtingen.Elk jaar van dit excellentietraject wordt afgesloten met een assessment (op basis van een portfolio), waar naast de lector Maatschappelijke Veiligheid ook een senior wetenschapper en een senior professional uit het werkveld (politie/openbaar ministerie/gemeente) aanwezig zal zijn

Deelnemende studenten zijn volwaardig onderdeel van het lectoraat Maatschappelijke Veiligheid
Het lectoraat maatschappelijke veiligheid vormt de learning community waarvan de deelnemende student met zijn/haar onderzoek ook zelf volwaardig onderdeel van uit gaat maken. De lectoraatsleden en andere deelnemende studenten komen elk uit een andere discipline (bestuurskunde, criminologie, organisatiewetenschappen, psychologie, IT). Zo wordt de deelnemende student wordt nadrukkelijk uitgedaagd om het eigen onderzoek ook daadwerkelijk multidisciplinair in te steken.

Als je geïnteresseerd bent en vragen hebt of wilt solliciteren stuur dan een mail naar de coördinator Ellen Misana - ter Huurne.

Voertaal: Nederlands
Toelaatbaarheid: toegankelijk voor eerstejaarsstudenten

ContactpersoNEN

Ellen Misana - ter Huurne - e.f.j.misana@saxion.nl

Blockchain staat op het punt om elke industrie en managementfunctie te transformeren. Het heeft een disruptieve werking op de manieren waarop we online handelen, ideeën delen en workflows beheren. Het is een nieuwe technologie die vraagt om een sterk interdisciplinair karakter. Dit excellentietraject biedt je een goede basis in Blockchain kennis en vaardigheden, waarbij we de vraagstukken vanuit meerdere disciplines benaderen: technisch, bedrijfskundig en maatschappelijk. Door uitgebreide coaching, een lerende cultuur, zelfbewuste docenten en studenten en een stevige wisselwerking met het beroepenveld ontwikkel je de benodigde kennis, houding en vaardigheden op het gebied van Blockchain Innovatie.

Je kunt als Top Talent student in hoge mate je eigen programma kiezen. Het lectoraat Blockchain heeft altijd een portfolio met opdrachten uit het werkveld, maar het staat je ook vrij om daarin zelf een weg te zoeken. Opnieuw leren kijken betekent ook dat je kansen tot verandering en verbetering middels blockchain gaat zien. Thuis, bij de voetbalvereniging, de schaakclub, je stagebedrijf, je social communities, de online diensten waarvan je lid bent,… het is aan jou!

Coaching vindt plaats in de peergroup, dit is een gemixte groep van studenten onder begeleiding van de docent-mentor.

  • jij gaat interdisciplinair vormgeven aan Blockchain vraagstukken en innovaties
  • jij gaat actiegericht bezig vanuit maatschappelijke, bedrijfskundige en technologische context
  • jij werkt aan projecten
  • jij werkt aan je persoonlijke ontwikkeling, waarbij je wordt begeleid in en door je peergroup.

Elke week op dinsdag van 15.00 tot 19.00 uur vinden de bijeenkomsten plaats. Deze bijeenkomsten hebben een sterk community karakter. Je werkt samen met medestudenten, met docenten, opdrachtgevers, met  alumni en andere Top Talent studenten. Er zijn peergroup bijeenkomsten, workshops en projectbijeenkomsten. Ook zijn er gezamenlijke inspiratiebijeenkomsten en gaan we veelvuldig in gesprek met het werkveld.

Hoeveel tijd ben je er aan kwijt?
In ieder geval de uren die je op dinsdag aanwezig bent van 15.00 tot 19.00 uur. Meestal kun je je projecten en workshops binnen deze tijd uitvoeren. Maar je echte studiebelasting is afhankelijk van hoeveel projecten en workshops je wilt en kunt volgen en hoe je dit combineert met je bachelor.

Als je geïnteresseerd bent en vragen hebt, als je een keer wilt meelopen of wilt solliciteren stuur dan een mail naar de coördinator Franco De Vita.

Voertaal: Nederlands en Engels
Toelaatbaarheid: toegankelijk voor eerstejaarsstudenten

Contactpersoon

Francesco De Vita - f.devita@saxion.nl

The reasonable man adapts himself to the world;
the unreasonable one persists to adapt the world to himself.
Therefore all progress depends on the unreasonable man.
George Bernard Shaw, 1856-1950

In dit excellentietraject krijgen studenten de kans om zich op het gebied van Brain & Technology te verdiepen. In het domein Brain & Technology onderzoekt en ontwikkelt het lectoraat kennis op het gebied van:

  1. De mens in een slimme wereld

In dit domein probeert het lectoraat antwoord te geven op de vraag hoe psychologische kennis kan worden gebruikt om techniek zodanig te ontwerpen, dat menselijke prestaties worden bevorderd en niet geremd.

  1. De inclusieve samenleving

Dit domein is bedoeld om de vraag te beantwoorden hoe psychologische kennis en technische innovaties kunnen bijdragen aan een samenleving waarin iedereen een bijdrage kan leveren vanuit zijn krachten en niet vanuit de “beperkingen”.

Als Top Talent student ga je aan de slag met opdrachten die voortvloeien uit één of beide domeinen. Je kunt je in deze domeinen verdiepen op basis van zowel argument- als evidence-based inzichten. Hiervoor maken we gebruik van twee methodes: onderzoekend en ontwerpend leren. Bij onderzoekend leren doe je onderzoek met als doel het oplossen van praktijkproblemen. Bij ontwerpend leren ga je een product of dienst (als prototype) ontwerpen en/of ontwikkelen, welke wederom is bedoeld om een praktijkprobleem op te lossen of een taak uit te voeren.

Aangezien jouw persoonlijke en professionele ontwikkeling voorop staat, wordt gedurende het gehele excellentietraject aandacht besteed aan drie ontwikkelingsniveaus:

  1. Het verdiepingsniveau, een niveau waarin je je verdiept in het domein dat jij kiest en waar de nadruk ligt op je persoonlijke ontwikkeling,
  2. Het onderwijsniveau, een niveau waarin je meedoet aan het ontwikkelen van allerlei innovatieve beroepsproducten en waarbij je ingezet kan worden als onderwijsassist in het domein van je interesse, en
  3. Het verrijkingsniveau, een niveau waarin je meewerkt met (gepromoveerde) onderzoekers van het lectoraat en daarnaast ook met onze externe partners. Gedurende dit traject krijg je passende en persoonlijke coaching van een of meer leden van het lectoraat.

Anders dan bij het reguliere onderwijs word je ingezet als gelijkwaardige (junior) partner/medewerker van het lectoraat. Hierdoor krijg je een aantal taken toebedeeld die jij projectmatig moet aanpakken. Naast de persoonlijke en wekelijkse bijeenkomsten, ben je ook deelnemer bij de periodieke BOT-sessies (benen op tafel sessies, een keer in de 4 weken) van het lectoraat waar de lopende projecten van het lectoraat en de uitvoering van het onderzoeksprogramma van lectoraat aan de orde komen.

Al met al genoeg uitdagingen om de potentie die in je zit te benutten en naar voren te halen!

Voertaal: Nederlands en i.o. Engels
Toelaatbaarheid: Toegankelijk voor eerstejaarsstudenten

Contactpersoon

Marco Farfan - m.a.farfangalindo@saxion.nl