studenten aan tafel

Honours Programma's 

In het Honours Programma 'Changing Cities' zijn praktijkproblemen, ontwikkelingen en trends in de stad het vertrekpunt voor een uitdagende en leerzame studiereis. Je wordt in een open, inspirerende en laagdrempelige sfeer uitgedaagd diverse, actuele thema's te lijf te gaan om er voor te zorgen dat mensen op korte, middellange en langere termijn in een stad willen blijven wonen, werken en leven. 

Meer concreet kun je denken aan verschillende samenlevingsvraagstukken, hoe bereiden we ons bijvoorbeeld voor op problemen die de vergrijzing met zich meebrengt? Wat betekent dit voor wonen, werken, zorg en samen leven (inclusive city)? Wat zijn gevolgen van globalisering? Maar ook de relatie met technologische ontwikkelingen bediscussiëren en ervaren we (smart city). Vanuit diverse invalshoeken (bestuurskunde, planologie, psychologie, juridisch, economie, ethiek, techniek) belichten we de onderwerpen. Onderwerpen die jullie zelf inventariseren, programmeren en organiseren (w.o. het betrekken van deskundigen).

Daarnaast krijg je in dit HP individuele coaching op jouw persoonlijke (leer)doelen en ben je bezig met een zelfgekozen (onderzoeks/ontwikkel)opdracht. Op deze manier sluiten we maximaal aan bij jouw eigen interesses en voorkeuren.

Voorbeelden van bijeenkomsten in het afgelopen studiejaar:

  • Ruimtekolonisatie
  • Toekomstgerichte huisvesting
  • Ontwikkelingen in de Smart City
  • Bezoek penitentiaire inrichting
  • De cultuursnuiver; over het belang van muziek & beeldende kunst in de openbare ruimte
  • Social media: hoe laat jij je verleiden om dingen te geloven? Hoe kritisch ben je en hoe manipuleer jij? Hoe mediawijs ben jij?
  • Omgaan met agressie
  • Crisismanagement
  • De inclusieve stad, hoe zorg je ervoor dat iedereen mee blijft doen

Als je een keer wilt komen kijken en sfeer snuiven, ben je van harte welkom.

Plaats: Saxion Deventer en Saxion Enschede, maar we zijn gaan ook geregeld ‘naar buiten’ voor excursies, trainingen, bezoeken aan instellingen en organisaties.
Tijd: Woensdag 16.00-20.00 uur gedurende lesweken. Er wordt geprobeerd rekening te houden met toetsweken.
Voertaal: Nederlands 
Toelaatbaarheid: toegankelijk voor alle eerstejaarsstudenten van Saxion

Contactpersoon 

Ellis van Dooren-Wisseborn - e.d.vandooren@saxion.nl

In het Honours Programma ‘Creativity in Finance & Management’ sta jij als student echt zélf aan het roer. Te veel jaren in het onderwijs is er al tegen jou, als leerling of student, gezegd wat je moest doen en leren, in dit HP draaien we het om: wat zou jij willen leren of ontdekken? Je bent dus, samen met de groep, voor een zeer groot deel vrij om invulling te geven aan het programma. Uiteraard krijg je hierbij ondersteuning en coaching van inspirerende coaches, docenten en mensen uit het werkveld, die allemaal sámen met jou het programma maken en ervaren. Vooral het ervaren in nieuwe, betekenisvolle situaties is belangrijk, zodat jij er persoonlijk van leert en een mooie (versnelde) persoonlijke groei doormaakt. Vooral dus geen leerboeken, geen testen, geen schriftelijke examens. Wel veel externe locaties en (internationale) reizen.

Het eerste jaar is vooral gericht op persoonlijke ontwikkeling, in het tweede jaar ga je vanuit die persoonlijke ontwikkeling aan de slag om over de grenzen van jouw eigen werkveld te kijken (interdisciplinair werken) en bouw je je netwerk uit. Het laatste jaar staat in het teken van innovatie: op welke ándere manier kun jij een bijdrage leveren aan de ontwikkelingen binnen jouw vakgebied?

Wij komen, zeker in het eerste jaar, wekelijks bijeen op de maandagavond, van 18.30 tot ongeveer 21.00 uur. In het tweede en derde jaar van het HP zijn er minder gezamenlijke bijeenkomsten. Naast de bijeenkomsten moet je er rekening mee houden dat je af en toe wat tijd moet stoppen in het voorbereiden van zo’n bijeenkomst, als het jouw beurt is om iets te organiseren (vaak met een of meerdere medestudenten).

De thema’s die aan bod komen variëren per jaar, aangezien je als student grotendeels zelf je programma bepaalt. Daardoor kun je in aanraking komen met een breed scala aan interessante onderwerpen, van filosofie tot passie en van muziek tot business modellen.

Aangezien in dit HP het eerste jaar zeer belangrijk is voor jouw persoonlijke ontwikkeling en het bouwen van een community (je hebt elkaar hard nodig om te leren en te reflecteren) is dit programma niet geschikt wanneer je in het eerste jaar niet genoeg aanwezig kunt zijn (bv. door een stage).

Voertaal: Nederlands
Toelaatbaarheid: toegankelijk voor alle eerstejaarsstudenten

Contactpersoon

Hans Leijenaar - h.j.leijenaar@saxion.nl

The goal of the 3-year program is to develop yourself to a conscious business professional. We believe that business has to drive the change to a healthy and fair world. 

During the program we practice the power of working inside-out. We challenge students to find their personal drivers, unique talents, passion, purpose, and use the acquired self-knowledge for practical realization of ambitious projects and ventures. 

We learn while doing real live social- and business projects of your choice with the aim to have a positive impact on ourselves and on the world we live in.  

Year 1: Who am I as a conscious business professional (I) 
While working on an ambitious project we focus on finding our personal drivers, talents, dragons, passion and learn about the specific contribution you can make to a project.  This year the project is to organize a voyage to Nepal together with an NGO MyQuest and finance an education program for yourself and for Nepalese students.  

Year 2: Working together on balancing values (WE) 
This is a distant learning project because most students are abroad. Students work on building a learning community and sharing the experiences of their personal leaning questions. The group to self-organize the community and reflect on each other. The group will work on a self-defined charity or volunteer challenge.  

Year 3: From inspiration to realization of a conscious project (IT) 
Students have to deliver a conscious business masterpiece being a real-life project or venture. The project has a clear personal purpose, is in line with the student’s mission and passion and talents.  The challenge is to actually go from inspiration to realization and deliver the results within time constraints.  

The program is fully taught in English and has a high level of interaction and self-reflection and is open for students from all (international) backgrounds and disciplines including non-business disciplines. We have weekly meetings on Thursdays from 16.00 - 20.00 

Accessibility programme: open to all first year students

Contact person

Aldo van Duivenboden - a.l.vanduivenboden@saxion.nl

Het Honours Programma Health Care & Social Work richt zich op brede maatschappelijke vraagstukken uit onze samenleving. Ook word je uitgedaagd om jezelf te ontwikkelen. Heb je hier interesse in? Kom dan naar ons HP!

Je kunt als HP student in hoge mate je eigen programma kiezen. Aan het begin van het studiejaar vindt er een marktbijeenkomst plaats waarin al het aanbod van projecten en workshops (thema’s) worden gepresenteerd. Je maakt hieruit een keuze en dit wordt dan jouw programma/traject. De programma’s lopen heel erg uiteen, zodat iedereen een programma kan samenstellen wat bij diegene past. Je kunt ook zelf een workshop of project op de markt zetten. Je werkt interdisciplinair aan deze thema’s (workshops) en projecten. Dit doe je samen met medestudenten, docenten, opdrachtgevers, alumni en andere HP’s.

Voorbeelden van projecten/workshops van dit jaar:

  • Do It Yourself²: Alles over positieve gezondheid, zelfregie en empowerment in het kader van zorg en welzijn. Hierbij gaan we een dag naar Harreveld (gesloten jeugdinstelling) en een trip naar Belfast.
  • In Europa: Met deze workshop duiken we in de Europese geschiedenis om het heden beter te begrijpen. Als afsluiting spelen we met al die kennis Wie Is De Mol in Berlijn
  • Kracht van het woord: Je gaat dieper in op de kracht van taal en hoe je dit in kunt zetten, bijv. presenteren, tedtalk, schrijven of een kort verhaal
  • Themaweken organiseren voor jongeren: opdracht van jongerenwerk Enschede

En nog veel meer inspirerende activiteiten en leuke excursies!

Binnen het HP werk je ook aan je eigen ontwikkeling, zowel op persoonlijk als professioneel gebied. Deze ontwikkelingen worden besproken in de peergroup, een gemixte groep van studenten uit de 3 HP jaren en een begeleidende docent. Dit gebeurt in dialoog, waarin je uitgedaagd wordt om kritisch te zijn. De peergroup komt om de week bij elkaar.  

  • Wanneer: elke woensdag van 15:45 tot 19:45
  • Waar: Saxion Enschede, lokaal E3.04
  • Tijdsinvestering: in ieder geval de uren op woensdag. Daarnaast kies je zelf hoeveel tijd je er buiten school mee bezig bent, afhankelijk van de gekozen projecten/workshops.

Heb je interesse, vragen of wil je een keer meelopen? Stuur dan een mail naar de coördinator Marion Blokzijl.

Voertaal: Nederlands, i.o. Engels
Toelaatbaarheid: toegankelijk voor alle eerstejaarsstudenten

Contactpersoon

Marion Blokzijl - m.p.blokzijl@saxion.nl

Ben jij een student met een open en ondernemende houding? En zou jij je graag willen onderscheiden ten opzichte van vele andere reguliere studenten? Bij het Honours Programma ‘Innovation and Business Creation krijg jij de kans om samen met andere studenten van alle academies van Saxion vorm te geven aan je toekomstperspectief.

Het programma wordt gemaakt door en met studenten, waarbij de student als eindverantwoordelijke aan het stuur zit van zijn eigen leerreis. De student bepaalt door het onderdeel L&O (Leiding en Organisatie) mede de inhoud en kwaliteit van het programma.

We are living meaningful entrepreneurship!
Een "challenge based" leeromgeving waar jij geniaal kunt worden door het nemen van verantwoordelijkheid in vrijheid en gebondenheid. Wij creëren samen betekenisvolle toegevoegde waarde op organisatieniveau, waarbij jij invulling geeft aan jouw eigen purpose.

Heb jij behoefte aan verbreding, verdieping en ontwikkeling van jezelf? Wil jij op een unieke manier jezelf onderscheiden en profileren ten opzichte van andere studenten, zodat je een vliegende start kunt maken in je carrière? Kom dan bij ons programma! We hebben elke donderdagavond een sessie van 16:00-20:00uur, vaak samen met het programma Changing Leadership.

Ben je geïnteresseerd? Maak dan een afspraak met de coördinator van dit programma. En misschien word jij onze nieuwe kritische vriend!

Voertaal: Nederlands
Toelaatbaarheid: toegankelijk voor alle eerstejaarsstudenten

Contactpersoon

Alwin Oude Lansink - a.f.g.oudelansink@saxion.nl

Het Honours Programma 'Liberal Arts & Sciences: Global Citizenship' is er voor studenten die hun persoonlijke én professionele ontwikkeling willen verbinden en die voorbij de grenzen van één vakgebied willen kijken. Per kwartiel kies je een nieuw track, waarin thema’s worden aangepakt die linken aan bijvoorbeeld filosofie, kunst, ondernemerschap en wetenschappen. De werkvormen zijn zeer divers en interactief. Denk aan het opnemen van een video op basis van een sonnet van Shakespeare, een kunstwerk maken over jouw digital detox, een serie workshops ontwerpen voor een gevluchte mensenrechtenactivist—of een serie diners waarin je samen kookt en filosofische gesprekken houdt.

Het HP programma kent een levendige en zeer diverse community. In week 10 zijn er community sessies waarin we met elkaar reflecteren op de tracks die we hebben doorlopen. Als lid van de community beslissen studenten mee over de inhoud en vormgeving van het programma. 

Liberal Arts & Sciences verwijst naar wat vroeger de Artes Liberales of Vrije Kunsten heette. Deze dienen niet in de eerste plaats het opleiden tot een beroep, maar de opleiding van de vrije mens in relatie tot de wereld. Op die manier draagt Liberal Arts bij aan ‘Bildung’: een levenslange zelfvorming en zelfontplooiing in een dynamische relatie met een wijde sociale, culturele én politieke omgeving. Dialoog en verbinding met de wereld zijn kernconcepten. Vandaar de ondertitel “Global Citizenship”.

Voertaal: Nederlands/Engels 
Toelaatbaarheid: toegankelijk voor alle eerstejaarsstudenten
Lesavonden: woensdag, 18.00-21.00
Tijdsinvestering: 8 uur per week
Locatie: Enschede en Deventer
Contactpersoon: Bastienne Bernasco - s.h.c.m.bernasco@saxion.nl 

Contactpersoon

Bastienne Bernasco - s.h.c.m.bernasco@saxion.nl 

Wil je graag leren? Wil je ontdekken wat jouw talenten zijn en in welke omgeving jij het beste presteert? Ben je op zoek naar je passie of heb je hem al gevonden? Als je deze vragen met ‘ja’ kunt beantwoorden is dit Honours Programma ‘Natural Leadership’ iets voor jou! Hét Honours Programma waarin Projectmanagement en persoonlijke ontwikkeling centraal staat.

Het Honours Programma ‘Natural Leadership’ is verbonden aan een netwerk van studenten, young professionals en professionals. In het HP volg je een driejarig programma waarin je ontdekt waar je passie ligt, wat je kwaliteiten zijn en hoe het spel van projectmanagement in elkaar zit. Je gaat in de praktijk aan de slag met projecten, je haalt je PRINCE2 foundation certificaat en werkt aan een eigen visie op projectmanagement!  

  • Projectmanagement
    Gedurende het programma krijg je les in projectmanagementmethoden PRINCE2 en IPMA. Je behaalt in het eerste jaar het PRINCE2 Foundation certificaat. Deze methoden bieden je handvatten om een project in goede banen te leiden en deze zelf of met een team tot een succesvol einde te brengen. Daarnaast gebruiken we projectmanagement als middel om je binnen verschillende omgevingen ervaring op te laten doen.
  • Persoonlijke begeleiding
    Gedurende het hele programma heb je een persoonlijke talentcoördinator. Naast coaching op persoonlijk vlak, helpt de talentcoördinator (TC) je met het opstellen van jouw leerdoelen en leerbehoeften. Ook helpt de TC je wegwijs te maken binnen het programma. Daarnaast heb je bijeenkomsten in ‘peergroepen’. Met je groep ben je bezig met je eigen ontwikkeling en help je elkaar om steeds weer op een hoger niveau te komen.
  • Netwerk
    Ons motto is: your project, our challenge. Ons netwerk bestaat uit diverse mensen die allemaal op hun eigen manier bijdrage willen hebben. De wereld een beetje beter willen maken. En daarvoor heb je elkaar nodig. Het HP is de verbinder voor de studenten met studenten uit andere disciplines, professionals en bedrijven. Wij bieden een platform voor samenwerking.
  • Bijeenkomsten
    De bijeenkomsten vinden plaatst op de 2e en de 4e vrijdag van de maand. We houden rekening met de vakanties. Hierdoor kan een vrijdag soms verplaatst worden. Daarnaast wordt er van je verwacht dat je momenten met je projectgroep inplant en gesprekken hebt met je TC.

Meer informatie: www.projectkompassie.nl 

Voertaal: Nederlands
Toelaatbaarheid: toegankelijk voor alle eerstejaarsstudenten

Contactpersoon

Babette te Winkel - btewinkel@projectkompassie.nl
 

Het Honours Programma 'Changing Leadership' is bedoeld voor alle studenten van Saxion die vanuit hun eigen expertise vorm willen geven aan verandertrajecten op organisatieniveau en de bijbehorende supply chain. Wij zien ons programma ook als een verandertraject.

In onze lerende organisatie ontwikkelen wij samen waardevolle competenties. Dit doen wij in de rol van reflectieve professional. Wij beleven alle ‘uitdagingen’ die echte organisaties ook ervaren, waarbij we de relevante theorieën deduceren, hierop reflecteren en op zoek gaan naar onze eigen “PURPOSE”, omdat de baan van de toekomst nog niet bestaat. Het volgen van het programma vraagt een flexibele, leergierige en lerende houding en levert een fantastische manier om zich te onderscheiden van de reguliere bachelor student.

Wat doen wij nu precies?
Binnen dit Honours programma houden wij ons bezig met verschillende onderwerpen die allemaal te maken hebben met Changing Leadership zoals veranderkunde, gelukskunde en leiderschap. Na 3 jaar is het de bedoeling dat je je eigen verandertraject hebt uitgevoerd bij een organisatie. Hoe gaaf is dat! Het programma is door en voor studenten gemaakt. Onze sessies vinden elke donderdag van 16.00 uur tot 20.00 uur op Saxion in Enschede.

Daarnaast is het goed om te weten dat wij ook een deel van onze sessies samen met het Honours Programma Innovation and Business Creation doen. Wij hebben hiervoor gekozen omdat er een aantal dingen zijn die erg overlappen en het bovendien ook erg gezellig is!

Contactpersoon 

Alwin Oude Lansink - a.f.g.oudelansink@saxion.nl

“Verbeter de wereld, begin bij de opvoeding”

Het YES!-programma richt zich op brede actuele maatschappelijke opvoedingsvraagstukken. Dus heb je interesse in jongeren en opvoeding zeg dan YES!.

Vanuit verschillende theorieën willen we onderzoek doen naar- en bijdragen aan de opvoedingsrealiteit in onze Nederlandse samenleving maar ook daarbuiten.

Het programma is van, voor en door studenten. We mikken op een sterk interdisciplinaire samenstelling.

Vanuit allerlei verschillende academies wordt er gewerkt in peergroepen, deze bestaan uit HP 1, 2 en 3 studenten.  

Op dinsdagavonden, van 16.30-20.30 uur, komen we bij elkaar in Enschede.

Deze avonden hebben een sterk community karakter. Dat betekent dat je naast het werken aan je persoonlijke en professionele ontwikkeling nadrukkelijk bijdraagt aan – de kwaliteit en inrichting van- het YES!-programma.

We hebben inspirerende sprekers.

We werken ontwikkelingsgericht aan maatschappelijk relevante projecten.

Je kiest of bedenkt zelf een dergelijk project. Docenten en medestudenten begeleiden je hierbij, stimuleren jouw talenten, dagen je uit en verbinden jouw project aan je beroepsdomein.

In een project draait het altijd om kinderen of jongeren, en om opvoeding (socialisatie).

We richten ons daarbij op de opvoeding van kinderen van 0 tot 18 jaar. Door in aanraking te komen met- en bij te dragen aan de oplossing van (complexe) opvoedingsvraagstukken denken we een bijdrage te kunnen leveren aan burgerschap en participatie. Onze drive hiertoe wordt gevoed door de stellige overtuiging dat er een duidelijke relatie is tussen de wijze waarop (en waartoe) kinderen en jeugdigen worden opgevoed en de toekomst van deze wereld.

We volgen dit programma onze hele studieloopbaan in Saxion en op het eind van de opleiding heb je je competenties ontwikkeld tot een reflective professional. Tijdens de rit worden jouw talenten, in de vorm van competenties en vaardigheden verzameld in de vorm van ‘multimediaal bewijsmateriaal’. We passen de methodiek van sociaal ontwerpend leren toe. Hiervoor maak je gebruik van het webbased instrument ‘mevolution’.

IT TAKES A VILLAGE TO RAISE A CHILD

Voertaal: Nederlands
Toelaatbaarheid: toegankelijk voor alle eerstejaarsstudenten
Contactpersoon: Eric Koertshuis (j.g.e.koertshuis@saxion.nl)

Contactpersoon

Eric Koertshuis - j.g.e.koertshuis@saxion.nl

Studenten in overleg

Excellentietrajecten 

Deze informatie geldt voor de Excellentietrajecten (ET):

  • Advanced Applied Technologies, gekoppeld aan de Academie LED
  • Creative Technology Research gekoppeld aan Academie ACT
  • Research on Innovating Organisations gekoppeld aan Academies BBT, SCE & IBS

Introductie
Je kiest voor het ET dat bij jouw academie hoort. Samen met de studenten van de andere twee ET’s organiseren we 2x per kwartiel “community-bijeenkomsten” om kennis en ervaring te delen, samen te ontwikkelen en groeien, elkaar te helpen. De tijdsbesteding is ca. 1 dag per week en je zult zelf i.o.m. betrokkenen deze tijd indelen. Over de 3 jaren heen kan inzet vanzelfsprekend wisselen.

Je ontwikkelt je tot een expert, een gespecialiseerde professional op (een) door jou gekozen thema(‘s). Dat doe je door:

  1. Jezelf bestaande kennis eigen te maken;
  2. Nieuwe kennis t.b.v. de organisatie/project tot stand te brengen door toegepast onderzoek uit te voeren.

Dit laatste doe je pro-actief en zelfstandig, maar niet alleen. Je werkt samen met jouw onderzoeksomgeving: track-expert(s), track-coach, peer-studenten en andere betrokkenen.

Track-experts zijn mensen die op het/de onderwerp(en) van jouw keuze expert zijn: een lector, een docent-onderzoeker van zijn of haar lectoraat of iemand van een bedrijf of instelling. Van hen kun jij leren en jij kunt hun helpen door onderzoek te doen.

Op deze manier groeit jouw eigen expertise: je ontwikkelt stevig jouw onderzoekende houding en als professional die kritisch kijkt naar onderzoek: hoe gefundeerd de resultaten zijn en hoe zorgvuldig het onderzoek is uitgevoerd.

De track-coach begeleidt je in het proces en zal, naast de track-expert(s) betrokken worden bij de beoordeling.

Van belang is dat een maximaal pro-actieve rol wordt verwacht van jou als het gaat om:

  • het vragen van hulp, ondersteuning, begeleiding èn feedback van je track-expert(s), track-coach, peer-studenten en betrokkenen
  • het kiezen van de onderzoeksonderwerpen
  • het zelfstandig uitvoeren van de onderzoeken
  • het opstellen van het portfolio

Jij hebt de regie en jij ontplooit alle initiatieven!

Het traject duurt 3 jaar, start in jouw tweede jaar en wordt gehonoreerd met 30 EC, is extra curriculair en indien voldaan aan alle voorwaarden, krijg je een aantekening 'Top Talent' op je getuigschrift.

Inhoudelijk dien je aan een aantal voorwaarden te voldoen. Dit verzamel je in een portfolio en per jaar wordt een gedeelte beoordeeld en afgehandeld. Het afsluiten van zo’n jaar-gedeelte is voorwaardelijk voor het vervolgen van het traject. 

Voertaal: Nederlands/Engels
Toelaatbaarheid: toegankelijk voor eerstejaarsstudenten

Contactpersonen

ET AAT Frits Janssen - f.janssen@saxion.nl
ET CTR Karin Stas - k.stas@saxion.nl 
ET RIO Ruud Koopman - r.g.m.koopman@saxion.nl

Deze informatie geldt voor de Excellentietrajecten (ET):

  • Advanced Applied Technologies, gekoppeld aan de Academie LED
  • Creative Technology Research gekoppeld aan Academie ACT
  • Research on Innovating Organisations gekoppeld aan Academies BBT, SCE & IBS 

Introductie
Je kiest voor het ET dat bij jouw academie hoort. Samen met de studenten van de andere twee ET’s organiseren we 2x per kwartiel “community-bijeenkomsten” om kennis en ervaring te delen, samen te ontwikkelen en groeien, elkaar te helpen. De tijdsbesteding is ca. 1 dag per week en je zult zelf i.o.m. betrokkenen deze tijd indelen. Over de 3 jaren heen kan inzet vanzelfsprekend wisselen.

Je ontwikkelt je tot een expert, een gespecialiseerde professional op (een) door jou gekozen thema(‘s). Dat doe je door:

  1. Jezelf bestaande kennis eigen te maken;
  2. Nieuwe kennis t.b.v. de organisatie/project tot stand te brengen door toegepast onderzoek uit te voeren.

Dit laatste doe je pro-actief en zelfstandig, maar niet alleen. Je werkt samen met jouw onderzoeksomgeving: track-expert(s), track-coach, peer-studenten en andere betrokkenen.

Track-experts zijn mensen die op het/de onderwerp(en) van jouw keuze expert zijn: een lector, een docent-onderzoeker van zijn of haar lectoraat of iemand van een bedrijf of instelling. Van hen kun jij leren en jij kunt hun helpen door onderzoek te doen.

Op deze manier groeit jouw eigen expertise: je ontwikkelt stevig jouw onderzoekende houding en als professional die kritisch kijkt naar onderzoek: hoe gefundeerd de resultaten zijn en hoe zorgvuldig het onderzoek is uitgevoerd.

De track-coach begeleidt je in het proces en zal, naast de track-expert(s) betrokken worden bij de beoordeling.

Van belang is dat een maximaal pro-actieve rol wordt verwacht van jou als het gaat om:

  • het vragen van hulp, ondersteuning, begeleiding èn feedback van je track-expert(s), track-coach, peer-studenten en betrokkenen
  • het kiezen van de onderzoeksonderwerpen
  • het zelfstandig uitvoeren van de onderzoeken
  • het opstellen van het portfolio

Jij hebt de regie en jij ontplooit alle initiatieven!

Het traject duurt 3 jaar, start in jouw tweede jaar en wordt gehonoreerd met 30 EC, is extra curriculair en indien voldaan aan alle voorwaarden, krijg je een aantekening 'Top Talent' op je getuigschrift.

Inhoudelijk dien je aan een aantal voorwaarden te voldoen. Dit verzamel je in een portfolio en per jaar wordt een gedeelte beoordeeld en afgehandeld. Het afsluiten van zo’n jaar-gedeelte is voorwaardelijk voor het vervolgen van het traject. 

Voertaal: Nederlands/Engels
Toelaatbaarheid: toegankelijk voor eerstejaarsstudenten

Contactpersonen

ET CTR Karin Stas - k.stas@saxion.nl 
ET AAT Frits Janssen - f.janssen@saxion.nl
ET RIO Ruud Koopman - r.g.m.koopman@saxion.nl

Would you like to become an expert in the field of international business? Apply for the Export Expertise!

As of the second academic year International Business School offers you an Excellence Track in order to experience international trade in real life!

“Export Expertise” is an additional programme on top of your bachelor education and consists of practical workshops related to international trade, visits to international corporations, practice focused research and analysis at international companies. You will be challenged to develop and choose your own expertise within international business. In this way you and your fellow students design the programme according to your personal interests.

The Export Expertise Excellence Track is fully offered in English and comprises a 30 ECTS workload divided over three years.  It is important to note, however, that no credits are awarded for following this programme. Students who successfully complete the programme are awarded a degree certificate stating that they have completed the Top Talent Programme - Export Expertise successfully’. 

The estimated time investment is approximately 5-6 hours per week additionally to your standard bachelor programme.

Accessibility programme: open to all first year students
More information:  https://www.saxion.nl/exportcenter

Contact person

Klaudyna Renkel - k.j.renkel@saxion.nl

Het gaat er in het excellentietraject Cybercrime steeds om dat de verdieping van de student in het hart van zijn of haar interesses rondom cybercrime plaatsvindt. Het excellentietraject staat open voor meerdere disciplines en richt zich op de ontwikkeling van de deelnemende student tot een specialist op het vakgebied van cybercrime, die bijdraagt aan innovaties in de regionale en landelijke aanpak van deze problematiek. Hiertoe wordt de deelnemende student in zijn/haar zoektocht gecoacht door leden van het lectoraat (de lector of sr. onderzoekers). Het traject start met de vraag: wat wil jij onderzoeken? Waarna samen met de coach een plan wordt ontworpen hoe dit onderzoek vorm te geven en wordt gestart met de uitvoering. Naast sparren over de voortgang van het onderzoek wordt de student door de coacht gecoacht op de persoonlijke ontwikkeling in het traject en de ontwikkeling als teamspeler. Zo biedt het lectoraat Maatschappelijke Veiligheid de deelnemende studenten het netwerk en platform om zijn of haar onderzoek uit te voeren.

Fasering
In het eerste jaar ligt de nadruk op analyse van de status quo, het tweede jaar ligt de nadruk op het onderzoeken van verschillende oplossingsrichtingen en het derde en laatste jaar staat in het teken van het uitwerken van een van deze richtingen.Elk jaar van dit excellentietraject wordt afgesloten met een assessment (op basis van een portfolio), waar naast de lector Maatschappelijke Veiligheid ook een senior wetenschapper en een senior professional uit het werkveld (politie/openbaar ministerie/gemeente) aanwezig zal zijn

Deelnemende studenten zijn volwaardig onderdeel van het lectoraat MV
Het lectoraat maatschappelijke veiligheid vormt de learning community waarvan de deelnemende student met zijn/haar onderzoek ook zelf volwaardig onderdeel van uit gaat maken. De lectoraatsleden en andere deelnemende studenten komen elk uit een andere discipline (bestuurskunde, criminologie, organisatiewetenschappen, psychologie, IT). Zo wordt de deelnemende student wordt nadrukkelijk uitgedaagd om het eigen onderzoek ook daadwerkelijk multidisciplinair in te steken.

Als je geïnteresseerd bent en vragen hebt of wilt solliciteren stuur dan een mail naar de coördinator Remco Spithoven, lector Maatschappelijke Veiligheid.

ContactpersoNEN

Remco Spithoven - r.spithoven@saxion.nl
Ellen Misana - ter Huurne - e.f.j.misana@saxion.nl

Blockchain staat op het punt om elke industrie en managementfunctie te transformeren. Het heeft een disruptieve werking op de manieren waarop we online handelen, ideeën delen en workflows beheren. Het is een nieuwe technologie die vraagt om een sterk interdisciplinair karakter. Dit excellentietraject biedt je een goede basis in Blockchain kennis en vaardigheden, waarbij we de vraagstukken vanuit meerdere disciplines benaderen: technisch, bedrijfskundig en maatschappelijk. Door uitgebreide coaching, een lerende cultuur, zelfbewuste docenten en studenten en een stevige wisselwerking met het beroepenveld ontwikkel je de benodigde kennis, houding en vaardigheden op het gebied van Blockchain Innovatie.

Je kunt als Top Talent student in hoge mate je eigen programma kiezen. Het lectoraat Blockchain heeft altijd een portfolio met opdrachten uit het werkveld, maar het staat je ook vrij om daarin zelf een weg te zoeken. Opnieuw leren kijken betekent ook dat je kansen tot verandering en verbetering middels blockchain gaat zien. Thuis, bij de voetbalvereniging, de schaakclub, je stagebedrijf, je social communities, de online diensten waarvan je lid bent,… het is aan jou!

Coaching vindt plaats in de peergroup, dit is een gemixte groep van studenten onder begeleiding van de docent-mentor.

  • jij gaat interdisciplinair vormgeven aan Blockchain vraagstukken en innovaties
  • jij gaat actiegericht bezig vanuit maatschappelijke, bedrijfskundige en technologische context
  • jij werkt aan projecten
  • jij werkt aan je persoonlijke ontwikkeling, waarbij je wordt begeleid in en door je peergroup.

Elke week op dinsdag van 15.00 tot 19.00 uur vinden de bijeenkomsten plaats. Deze bijeenkomsten hebben een sterk community karakter. Je werkt samen met medestudenten, met docenten, opdrachtgevers, met  alumni en andere Top Talent studenten. Er zijn peergroup bijeenkomsten, workshops en projectbijeenkomsten. Ook zijn er gezamenlijke inspiratiebijeenkomsten en gaan we veelvuldig in gesprek met het werkveld.

Hoeveel tijd ben je er aan kwijt?
In ieder geval de uren die je op dinsdag aanwezig bent van 15.00 tot 19.00 uur. Meestal kun je je projecten en workshops binnen deze tijd uitvoeren. Maar je echte studiebelasting is afhankelijk van hoeveel projecten en workshops je wilt en kunt volgen en hoe je dit combineert met je bachelor.

Als je geïnteresseerd bent en vragen hebt, als je een keer wilt meelopen of wilt solliciteren stuur dan een mail naar de coördinator Christa Barkel.

Voertaal: Nederlands
Toelaatbaarheid: toegankelijk voor eerstejaarsstudenten

Contactpersoon

Christa Barkel - c.barkel@saxion.nl

Deze informatie geldt voor de Excellentietrajecten (ET):

  • Advanced Applied Technologies, gekoppeld aan de Academie LED
  • Creative Technology Research gekoppeld aan Academie ACT
  • Research on Innovating Organisations gekoppeld aan Academies BBT, SCE & IBS 

Introductie
Je kiest voor het ET dat bij jouw academie hoort. Samen met de studenten van de andere twee ET’s organiseren we 2x per kwartiel “community-bijeenkomsten” om kennis en ervaring te delen, samen te ontwikkelen en groeien, elkaar te helpen. De tijdsbesteding is ca. 1 dag per week en je zult zelf i.o.m. betrokkenen deze tijd indelen. Over de 3 jaren heen kan inzet vanzelfsprekend wisselen.

Je ontwikkelt je tot een expert, een gespecialiseerde professional op (een) door jou gekozen thema(‘s). Dat doe je door:

  1. Jezelf bestaande kennis eigen te maken;
  2. Nieuwe kennis t.b.v. de organisatie/project tot stand te brengen door toegepast onderzoek uit te voeren.

Dit laatste doe je pro-actief en zelfstandig, maar niet alleen. Je werkt samen met jouw onderzoeksomgeving: track-expert(s), track-coach, peer-studenten en andere betrokkenen.

Track-experts zijn mensen die op het/de onderwerp(en) van jouw keuze expert zijn: een lector, een docent-onderzoeker van zijn of haar lectoraat of iemand van een bedrijf of instelling. Van hen kun jij leren en jij kunt hun helpen door onderzoek te doen.

Op deze manier groeit jouw eigen expertise: je ontwikkelt stevig jouw onderzoekende houding en als professional die kritisch kijkt naar onderzoek: hoe gefundeerd de resultaten zijn en hoe zorgvuldig het onderzoek is uitgevoerd.

De track-coach begeleidt je in het proces en zal, naast de track-expert(s) betrokken worden bij de beoordeling.

Van belang is dat een maximaal pro-actieve rol wordt verwacht van jou als het gaat om:

  • het vragen van hulp, ondersteuning, begeleiding èn feedback van je track-expert(s), track-coach, peer-studenten en betrokkenen
  • het kiezen van de onderzoeksonderwerpen
  • het zelfstandig uitvoeren van de onderzoeken
  • het opstellen van het portfolio

Jij hebt de regie en jij ontplooit alle initiatieven!

Het traject duurt 3 jaar, start in jouw tweede jaar en wordt gehonoreerd met 30 EC, is extra curriculair en indien voldaan aan alle voorwaarden, krijg je een aantekening 'Top Talent' op je getuigschrift.

Inhoudelijk dien je aan een aantal voorwaarden te voldoen. Dit verzamel je in een portfolio en per jaar wordt een gedeelte beoordeeld en afgehandeld. Het afsluiten van zo’n jaar-gedeelte is voorwaardelijk voor het vervolgen van het traject. 

Voertaal: Nederlands/Engels
Toelaatbaarheid: toegankelijk voor eerstejaarsstudenten 

Contactpersonen

ET RIO Ruud Koopman - r.g.m.koopman@saxion.nl
ET AAT Frits Janssen - f.janssen@saxion.nl
ET CTR Karin Stas - k.stas@saxion.nl

The reasonable man adapts himself to the world;
the unreasonable one persists to adapt the world to himself.
Therefore all progress depends on the unreasonable man.
George Bernard Shaw, 1856-1950

In dit excellentietraject krijgen studenten de kans om zich op het gebied van Brain & Technology te verdiepen. In het domein Brain & Technology onderzoekt en ontwikkelt het lectoraat kennis op het gebied van:

  1. De mens in een slimme wereld

In dit domein probeert het lectoraat antwoord te geven op de vraag hoe psychologische kennis kan worden gebruikt om techniek zodanig te ontwerpen, dat menselijke prestaties worden bevorderd en niet geremd.

  1. De inclusieve samenleving

Dit domein is bedoeld om de vraag te beantwoorden hoe psychologische kennis en technische innovaties kunnen bijdragen aan een samenleving waarin iedereen een bijdrage kan leveren vanuit zijn krachten en niet vanuit de “beperkingen”.

Als Top Talent student ga je aan de slag met opdrachten die voortvloeien uit één of beide domeinen. Je kunt je in deze domeinen verdiepen op basis van zowel argument- als evidence-based inzichten. Hiervoor maken we gebruik van twee methodes: onderzoekend en ontwerpend leren. Bij onderzoekend leren doe je onderzoek met als doel het oplossen van praktijkproblemen. Bij ontwerpend leren ga je een product of dienst (als prototype) ontwerpen en/of ontwikkelen, welke wederom is bedoeld om een praktijkprobleem op te lossen of een taak uit te voeren.

Aangezien jouw persoonlijke en professionele ontwikkeling voorop staat, wordt gedurende het gehele excellentietraject aandacht besteed aan drie ontwikkelingsniveaus:

  1. Het verdiepingsniveau, een niveau waarin je je verdiept in het domein dat jij kiest en waar de nadruk ligt op je persoonlijke ontwikkeling,
  2. Het onderwijsniveau, een niveau waarin je meedoet aan het ontwikkelen van allerlei innovatieve beroepsproducten en waarbij je ingezet kan worden als onderwijsassist in het domein van je interesse, en
  3. Het verrijkingsniveau, een niveau waarin je meewerkt met (gepromoveerde) onderzoekers van het lectoraat en daarnaast ook met onze externe partners. Gedurende dit traject krijg je passende en persoonlijke coaching van een of meer leden van het lectoraat.

Anders dan bij het reguliere onderwijs word je ingezet als gelijkwaardige (junior) partner/medewerker van het lectoraat. Hierdoor krijg je een aantal taken toebedeeld die jij projectmatig moet aanpakken. Naast de persoonlijke en wekelijkse bijeenkomsten, ben je ook deelnemer bij de periodieke BOT-sessies (benen op tafel sessies, een keer in de 4 weken) van het lectoraat waar de lopende projecten van het lectoraat en de uitvoering van het onderzoeksprogramma van lectoraat aan de orde komen.

Al met al genoeg uitdagingen om de potentie die in je zit te benutten en naar voren te halen!

Plaats: Saxion Deventer
Tijd: De dinsdagen en afhankelijk van je reguliere lesroosters
Voertaal: Nederlands en i.o. Engels
Toelaatbaarheid: Toegankelijk voor eerstejaarsstudenten

Contactpersoon

Marco Farfan - m.a.farfangalindo@saxion.nl