Werktuigbouwkunde (voltijd)

StudievormVoltijd
TypeBachelor opleidingen en studieroutes
LocatieEnschede
Opleidingsduur4 jaar

Student voor werktuigbouwkundige installatieIn de opleiding Werktuigbouwkunde (WB) leer je alles over het ontwerpen en produceren, en technische verbeteren van producten, machines en constructies. Het draait hierbij om het vanaf nul bedenken, berekenen en uitwerken van een ontwerp. Daarna volgt het visualiseren ervan in 3D-tekenpaketten, de test- en productiefase en uiteindelijk het resultaat. 

Met het ingenieursdiploma van de opleiding Werktuigbouwkunde betreed je een high tech vakgebied, dat nooit stilstaat. Met deze brede opleiding kun je straks alle kanten uit. Bijvoorbeeld de richting van duurzame energie, robotica, automotive, mechatronica etc. Van extreme engineering tot ontwerpen op microformaat, en alles daar tussenin. 

Construeren en ontwerpen

Altijd al geïnteresseerd geweest in hoe producten, constructies en machines in de wereld om je heen gemaakt zijn, waarom ze wel of niet werken en of je er iets aan kunt verbeteren? Kortom, ben je een echte techneut, die creatief is en wil je weten hoe de producten in de wereld om je heen gemaakt zijn? Dan past de opleiding Werktuigbouwkunde bij jou.

 

Kies je voor de opleiding Werktuigbouwkunde, dan weet je zeker dat het bedrijfsleven staat te springen om mensen met jouw kennis en ervaring. Een groot deel van onze WB-studenten heeft bij het diploma een baan, of anders al snel daarna. Bijvoorbeeld als constructeur, ontwerper, ontwikkelaar, technisch adviseur, productievoorbereider, kwaliteitsfunctionaris, bedrijfsleider, sales assistent, medisch ingenieur of zelfstandig ondernemer. Vaak beginnen afgestudeerden als constructeur en bereiken ze binnen enkele jaren  leidinggevende functies. Je mag de titel Bachelor of Science voeren. 

Mogelijke werkgevers

  • Producenten of chemische concerns.
  • Grote bedrijven, zoals Siemens, VDL, Shell, DSM, Stork, Philips.
  • Midden- en klein bedrijf.
  • Ingenieursbureaus, zoals Viro of Tebodin.
  • Onderzoeksinstellingen zoals KEMA, ECN, TNO

 

Doorstuderen na je hbo-opleiding Werktuigbouwkunde?

Heb je ambities om meer commercieel en procesmatig te gaan werken? Dan kun je kiezen uit de post-hbo opleiding BK5, waarmee je binnen één jaar een tweede hbo-diploma kunt behalen. Of je kunt denken aan de unieke masteropleiding Applied Nanotechnology van Saxion. Ook zijn er diverse universiteiten, zoals de Universiteit Twente en de TU Delft, waar je de masteropleiding Mechanical Engineering kunt volgen.



    Toelatingseisen 2017/2018

    Om toegelaten te worden tot de opleiding van je keuze adviseren wij om je uiterlijk op 1 mei aan te melden. Je neemt dan deel aan de studiekeuzecheck. De uitslag hiervan is niet bindend. Als je aan alle inschrijfvoorwaarden voldoet, kun je met de opleiding van je keuze beginnen in september. Tussen 2 mei en 15 augustus kun je je nog steeds aanmelden, alleen is in die periode de uitkomst van je studiekeuzecheck leidend. Een negatief studiekeuzeadvies heeft tot gevolg dat je niet met de opleiding kan beginnen.

    Havo en vwo

    Onderstaande informatie geldt voor het studiejaar 2017-2018. De toelatingseisen worden gepubliceerd onder voorbehoud van wijzigingen in ministeriële regelingen en de door Saxion vastgestelde regelingen.

    Heb je een havo- of vwo-diploma met een profiel dat tot 1 augustus 2007 op het vo werd aangeboden, dan heb je een oud profiel. Je kan onder meer zien dat je een oud profiel hebt als er sprake is van deelvakken (bijv. Economie1 of Economie 2 en Wiskunde A1 en Wiskunde A2).

    Met een oud havo- of vwo-profiel heb je geen recht meer op rechtstreekse toelating. Het diploma wordt afhankelijk van de keuze van opleiding getoetst en vergeleken met de huidige havo- of vwo-profieleisen en -vakken. Het kan dus zijn dat je profiel nog niet voldoet aan deze toelatingseisen en je dus 'deficiënt bent' (ontoereikend) voor de gekozen opleiding. Om te worden toegelaten moet je een deficiëntietoets afleggen die je met voldoende resultaat moet afsluiten om te kunnen worden ingeschreven.

    Toelating havo of vwo

    Je beschikt over een havo- of vwo-diploma met gewenst profiel en je toont aan dat je eindexamen hebt gedaan of een vavo-certificaat hebt voor de hieronder genoemde vakken:

    Havo profiel

    Toelaatbaar

    Natuur en Techniek (NT)Ja
    Natuur en Gezondheid (NG)Ja, met Natuurkunde of Natuur, Leven & Technologie
    Economie en Maatschappij (EM)Nee
    Cultuur en Maatschappij (CM)Nee
      

    Vwo profiel

    Toelaatbaar

    Natuur en Techniek (NT)Ja
    Natuur en Gezondheid (NG)Ja, met Natuurkunde of Natuur, Leven & Technologie
    Economie en Maatschappij (EM)Ja, met Natuurkunde
    Cultuur en Maatschappij (CM)Nee
    Deficiëntieonderzoek bij ontbrekende of ontoereikende vakken

    Wanneer je genoemde vakken niet hebt gevolgd, moet je, vóór aanvang van de opleiding, deelnemen aan het deficiëntieonderzoek van Saxion en moet je voor de hieronder vermelde toetsen een voldoende resultaat behalen om alsnog toegelaten te worden:
    - toets Natuurkunde 
    Voor het vak Natuur, Leven & Technologie wordt geen deficiëntietoets aangeboden.

    Toelating mbo

    Saxion hanteert de regeling 'nadere toelatingseisen voor mbo-ers' niet.

    Sinds 1 augustus 2015 zijn mbo4 studenten niet meer automatisch toelaatbaar tot alle hbo-studies. Voor een aantal combinaties van mbo- en hbo-opleidingen kunnen 'nadere toelatingseisen' worden gesteld. Het gaat om zogenaamde niet-verwante doorstroom, waarbij je doorstudeert in een andere sector dan waarin je bent opgeleid.

    Saxion heeft besloten deze regeling niet te hanteren omdat onderzoek heeft uitgewezen dat deze groep studenten de laatste jaren binnen Saxion niet minder goed gepresteerd heeft dan de andere studenten die vanuit het mbo zijn ingestroomd. Landelijk is dit echter wel het geval en daarom blijft Saxion onderzoek doen om na te gaan of deze resultaten zo blijven.

    Ander Nederlands diploma

    Je beschikt over een in Nederland afgegeven diploma van een vooropleiding waarvan is vastgesteld dat dit diploma tenminste gelijkwaardig is aan een vwo, havo of mbo-diploma (niveau 4) of je beschikt over een in Nederland afgegeven getuigschrift van het propedeutisch of afsluitend examen van een opleiding in het hoger onderwijs (hbo of universiteit). Zie ook 'Wegwerken deficiënties bij een ander diploma'.

    Buitenlands diploma

    Je beschikt over een niet in Nederland afgegeven diploma van een opleiding waarvan is vastgesteld dat dit diploma tenminste gelijkwaardig is aan het hierboven bedoelde vwo, havo of mbo-diploma.
    Je bent toelaatbaar als je daarnaast beschikt over een van de onderstaande certificaten waarmee je aantoont de Nederlandse taal op voldoende niveau te beheersen:
    - certificaat Staatsexamen programma II;
    - certificaat Profiel Taalvaardigheid Hoger Onderwijs (PTHO);
    - certificaat Profiel Academische Taalvaardigheid.
    Als je de Nederlandse taal niet op niveau B2 beheerst, kun je deelnemen aan het Staatsexamen Programma II via DUO.

    Wegwerken deficiënties bij een ander diploma

    Ben je toelaatbaar op grond van een ander Nederlands diploma of een ander buitenlands diploma dan is het wel van belang dat je je realiseert, dat de profieleisen van toepassing zijn. Voldoe je niet aan deze eisen dan moet je vóór de aanvang van de opleiding, deelnemen aan het deficiëntieonderzoek en voor de volgende toetsen een voldoende resultaat behalen:
    - toets Natuurkunde en
    - toets Wiskunde B

    21+ Onderzoek

    Indien je niet aan één van de bovenstaande eisen voldoet, kun je, wanneer je uiterlijk op 1 september 2017, 21 jaar of ouder bent, vóór de aanvang van de opleiding, deelnemen aan het '21+onderzoek'. Je bent toelaatbaar tot inschrijving voor de opleiding als je de volgende onderdelen van het 21+onderzoek met voldoende resultaat hebt afgelegd:
    - onderdeel Nederlands 
    - capaciteitenonderzoek waarbij 4 onderdelen van de DAT (Differentiële Aanleg Test) en 1 onderdeel uit de Drenth testserie worden afgenomen
    - toets Natuurkunde en
    - toets Wiskunde B

    De inhoudelijke eisen die bij het deficiëntieonderzoek en het 21+onderzoek worden gesteld, zijn vastgelegd in een aparte brochure.

    Overige toelatingsbepalingen

    - niet van toepassing

    Meer informatie

    Neem voor meer informatie contact op met de Studentenbalie:
    - Deventer: 088 - 019 3773
    - Enschede: 088 - 019 1808

    De Studentenbalies zijn geopend op maandag t/m vrijdag van 9.00 - 17.00 uur en zijn bedoeld voor alle (aspirant) Saxion-studenten, ongeacht op welke locatie je studeert of gaat studeren.

    Toelatingseisen 2018/2019

    Om toegelaten te worden tot de opleiding van je keuze adviseren wij om je uiterlijk op 1 mei aan te melden. Je neemt dan deel aan de studiekeuzecheck. De uitslag hiervan is niet bindend. Als je aan alle inschrijfvoorwaarden voldoet, kun je met de opleiding van je keuze beginnen in september. Tussen 2 mei en 15 augustus kun je je nog steeds aanmelden, alleen is in die periode de uitkomst van je studiekeuzecheck leidend. Een negatief studiekeuzeadvies heeft tot gevolg dat je niet met de opleiding kan beginnen.

    Havo en vwo

    Onderstaande informatie geldt voor het studiejaar 2018-2019. De toelatingseisen worden gepubliceerd onder voorbehoud van wijzigingen in ministeriële regelingen en de door Saxion vastgestelde regelingen.

    Heb je een havo- of vwo-diploma met een profiel dat tot 1 augustus 2007 op het vo werd aangeboden, dan heb je een oud profiel. Je kan onder meer zien dat je een oud profiel hebt als er sprake is van deelvakken (bijv. Economie1 of Economie 2 en Wiskunde A1 en Wiskunde A2).

    Met een oud havo- of vwo-profiel heb je geen recht meer op rechtstreekse toelating. Het diploma wordt afhankelijk van de keuze van opleiding getoetst en vergeleken met de huidige havo- of vwo-profieleisen en -vakken. Het kan dus zijn dat je profiel nog niet voldoet aan deze toelatingseisen en je dus 'deficiënt bent' (ontoereikend) voor de gekozen opleiding. Om te worden toegelaten moet je een deficiëntietoets afleggen die je met voldoende resultaat moet afsluiten om te kunnen worden ingeschreven.

    Toelating havo of vwo

    Je beschikt over een havo- of vwo-diploma met gewenst profiel en je toont aan dat je eindexamen hebt gedaan of een vavo-certificaat hebt voor de hieronder genoemde vakken:

    Havo profiel

    Toelaatbaar

    Natuur en Techniek (NT)Ja
    Natuur en Gezondheid (NG)Ja, met Natuurkunde of Natuur, Leven & Technologie
    Economie en Maatschappij (EM)Nee
    Cultuur en Maatschappij (CM)Nee
      

    Vwo profiel

    Toelaatbaar

    Natuur en Techniek (NT)Ja
    Natuur en Gezondheid (NG)Ja, met Natuurkunde of Natuur, Leven & Technologie
    Economie en Maatschappij (EM)Ja, met Natuurkunde
    Cultuur en Maatschappij (CM)Nee
    Deficiëntieonderzoek bij ontbrekende of ontoereikende vakken

    Wanneer je bovenstaande vakken niet hebt gevolgd, moet je, vóór aanvang van de opleiding, deelnemen aan het deficiëntieonderzoek van Saxion en moet je voor de hieronder vermelde toetsen een voldoende resultaat behalen om alsnog toegelaten te worden:
    - toets Natuurkunde 
    Voor het vak Natuur, Leven & Technologie wordt geen deficiëntietoets aangeboden.

    Toelating mbo

    Saxion hanteert de regeling 'nadere toelatingseisen voor mbo-ers' niet.

    Sinds 1 augustus 2015 zijn mbo4 studenten niet meer automatisch toelaatbaar tot alle hbo-studies. Voor een aantal combinaties van mbo- en hbo-opleidingen kunnen 'nadere toelatingseisen' worden gesteld. Het gaat om zogenaamde niet-verwante doorstroom, waarbij je doorstudeert in een andere sector dan waarin je bent opgeleid.

    Saxion heeft besloten deze regeling niet te hanteren omdat onderzoek heeft uitgewezen dat deze groep studenten de laatste jaren binnen Saxion niet minder goed gepresteerd heeft dan de andere studenten die vanuit het mbo zijn ingestroomd. Landelijk is dit echter wel het geval en daarom blijft Saxion onderzoek doen om na te gaan of deze resultaten zo blijven.

    Ander Nederlands diploma

    Je beschikt over een in Nederland afgegeven diploma van een vooropleiding waarvan is vastgesteld dat dit diploma tenminste gelijkwaardig is aan een vwo, havo of mbo-diploma (niveau 4) of je beschikt over een in Nederland afgegeven getuigschrift van het propedeutisch of afsluitend examen van een opleiding in het hoger onderwijs (hbo of universiteit). Zie ook 'Wegwerken deficiënties bij een ander diploma'.

    Buitenlands diploma

    Je beschikt over een niet in Nederland afgegeven diploma van een opleiding waarvan is vastgesteld dat dit diploma tenminste gelijkwaardig is aan het hierboven bedoelde vwo, havo of mbo-diploma.
    Je bent toelaatbaar als je daarnaast beschikt over een van de onderstaande diploma's/certificaten waarmee je aantoont de Nederlandse taal op voldoende niveau te beheersen:
    - diploma Staatsexamen programma II; deelname via DUO
    - het certificaat Profiel Educatief Startbekwaam  (voorheen Profiel Taalvaardigheid Hoger Onderwijs (PTHO) of
    - het certificaat Profiel Educatief Professioneel (voorheen Profiel Academische Taalvaardigheid (PAT); deelname via het CNaVT.

    Wegwerken deficiënties bij een ander diploma

    Ben je toelaatbaar op grond van een ander Nederlands diploma of een ander buitenlands diploma dan is het wel van belang dat je je realiseert, dat de profieleisen van toepassing zijn. Voldoe je niet aan deze eisen dan moet je vóór de aanvang van de opleiding, deelnemen aan het deficiëntieonderzoek en voor de volgende toetsen een voldoende resultaat behalen:
    - toets Natuurkunde en
    - toets Wiskunde B

    21+ Onderzoek

    Indien je niet aan één van de bovenstaande eisen voldoet, kun je, wanneer je uiterlijk op 1 september 2018, 21 jaar of ouder bent, vóór de aanvang van de opleiding, deelnemen aan het '21+onderzoek'. Je bent toelaatbaar tot de opleiding als je de volgende onderdelen van het 21+onderzoek met voldoende resultaat hebt afgelegd:
    - onderdeel Nederlands 
    - capaciteitenonderzoek 
    - toets Natuurkunde en
    - toets Wiskunde B

    De inhoudelijke eisen die bij het deficiëntieonderzoek en het 21+onderzoek worden gesteld, zijn vastgelegd in een aparte brochure die op www.saxion.nl wordt gepubliceerd. Na je aanmelding voor de opleiding krijg je hier meer informatie over toegezonden, samen met een deelnameformulier voor het door jou af te leggen deficiëntie- en/of 21+onderzoek.

    Overige toelatingsbepalingen

    - niet van toepassing

    Meer informatie

    Neem voor meer informatie contact op met Servicepoint Studentenbalie:
    - Deventer: 088 - 019 3773
    - Enschede: 088 - 019 1808

    De Studentenbalies zijn geopend op maandag t/m vrijdag van 8.00 - 16.30 uur en zijn bedoeld voor alle (aspirant) Saxion-studenten, ongeacht op welke locatie je studeert of gaat studeren.

    Sanne Schoneveld liet in Polen opa's en oma's en kleinkinderen samen een app ontwikkelen

    Sanne Schoneveld, studente Werktuigbouwkunde, SaxionSanne Schoneveld is onlangs teruggekeerd uit Lodz, Polen, waar zij haar Living Technology Project deed, oftewel de Europese variant daarvan, het European Project Semester. Sanne vertelt hoe zij terugkijkt op deze ervaring.

    “Het doel van mijn project was om jongeren en senioren samen actiever te krijgen. Het was de bedoeling om de jongste generatie en de oudste generatie samen te laten werken aan onder andere hun gezondheid. Hierbij hebben we gebruik gemaakt van de ‘Design Thinking Methodology’, een methode waarin je eerst opzoek gaat naar het daadwerkelijke probleem en daarvoor ga je vervolgens een oplossing bedenken. Wij hebben er uiteindelijk voor gekozen om kleinkinderen hun opa's en oma's meer te laten leren over het gebruik van apps door zelf een app te ontwikkelen. De opa's en oma's konden vervolgens die app gebruiken om hun kleinkinderen bijvoorbeeld te leren koken of knutselen.  We hebben hiervoor een prototype opgeleverd. Althans, we hebben met behulp van een website een zogenoemde mock-up gemaakt, waarin je op bepaalde icoontjes kunt klikken en dan ga je naar een volgend scherm. Onze supervisors wilden graag dat we, na het EPS, als projectteam deze mock-up zouden uitwerken tot een echte applicatie, maar dat zagen wij toch niet meer zitten. Ze hebben wel nog steeds de hoop dat we dit 'one day' weer op zullen pakken.”

    “Mijn groep bestond uit een Spaanse student Industrial Design, een Duitse studente Industrial Engineering and Management, een Spaanse studente Industrial Design, een Poolse student Information Technology en ikzelf. In het begin was het even zoeken naar de normen en waarden van iedereen. Het zijn vooroordelen, maar toch zijn sommige waar. Spanjaarden zijn altijd te laat en Duitsers en Nederlanders zijn altijd op tijd. Het heeft dus wel even geduurd voordat we als projectteam goed liepen, maar dat was het allemaal wel waard. Het is heel leuk om te praten over die culturele verschillen en er ook van te leren. Dat zelfde geldt voor het multidisciplinaire, hoewel het soms frustrerend kan zijn omdat je niet overal evenveel kennis van hebt. Maar het zijn vooral heel leuke momenten met veel gezelligheid om met zo'n gemengd gezelschap te werken. De Pool in onze groep heeft ons vaak op sleeptouw genomen om ons dingen over het land en de stad te leren, dat was erg leuk! En wat het me vooral heeft opgeleverd? Een enorme vooruitgang wat betreft mijn Engels, zowel spreken als schrijven. Maar ook voor mijn sociale vaardigheden.”

     

    Studenten Werktuigbouwkunde en Mechatronica winnen Young Professional Award 2016 met Box Folding Device

    Saxion-studenten Werktuigbouwkunde en Mechatronica bij de Box Folding Device bij Easy DrainDe alleereerste Young Professional Award is door brancheorganisatie FEDA uitgereikt aan een Saxion studententeam. Studenten van de opleidingen Werktuigbouwkunde en Mechatronica maakten samen het winnende ontwerp: het Box Folding Device, een machine die kartonnen verpakkingen op maat vouwt voor Easydrain douchegoten. Dit vouwproces gebeurde voorheen handmatig. Dankzij de nieuwe machine gebeurt het nu machinaal en sneller, preciezer en efficiënter. 
    Uit 15 projecten verkoos FEDA het Box Folding Device boven nummer twee en drie; de automatische rolstoel van de Haagse Hogeschool en de Dazzling Delta-robot van de Hogeschool Utrecht. 
    Easydrain heeft de machine inmiddels in gebruik genomen!

    Bekijk de YouTube-film over het ontwerpproces van de Box Folding Device die de studenten maakten 
     

     

    Robin Visser gaat met het Saxion RoboCupteam naar de WK Robocup in Leipzig 

    Robin Visser, lid RoboCupteam Saxion, opleiding Werktuigbouwkunde“Iedereen in deze ruimte is lid van het Saxion RoboCupteam, in totaal zijn we met ons vijftienen. Van 30 juni tot 4 juli vindt in Leipzig het WK RoboCup plaats. Dat is de belangrijkste en grootste competitie voor intelligente robots. Het uiteindelijke doel van de RoboCup Federatie is het ontwikkelen van intelligente robotvoettballers die in 2050 in staat moeten zijn om de huidige FIFA- kampioenen te verslaan. Voordat ons team afreist naar Leipzig moet er nog heel wat gebeuren, we lopen een beetje achter op de planning. Dat komt doordat er begin van het studiejaar is besloten om hele nieuwe robots te ontwerpen. De oude robots werkten namelijk niet goed meer. Er staan er straks 6 in het veld en we bouwen er 8, dus 2 reserve. Het grootste verschil met de oude robots is dat deze modulair zijn opgebouwd. Dat betekent dat je ze makkelijk uit elkaar kunt halen en afzonderlijke onderdelen kunt vervangen. Op dit moment ben ik bezig met het monteren van de dribbelaars, dat zijn dit soort rolletjes, waarmee de robots kunnen ‘dribbelen’. Op elke robot komt één zo’n dribbelaar. Het programmeren van de robots gebeurt door de studenten Technische Informatica in ons team. Op welke plaats we gaan eindigen? Ik denk op de één-na-laatste, ha, ha! De andere teams zijn al jarig bezig met hun robots, terwijl die van ons eigenlijk pas een week oud is. Maar volgende teams kunnen hier weer mee verder bouwen.“

    Bekijk de Facebookpagina van het Saxion RoboCupteam Small Size Holland

     

    Studenten Werktuigbouwkunde geven afvalplastic tweede leven

    Kinderen verwerken afvalplastic met machine ontworpen door studenten WB en IPOHet is een wereldwijd probleem: vervuiling van rivieren en oceanen door drijvende stukken kunststof. In het Living Technology-project Plastic Fantastic gingen de Saxion-studenten Wesley van Raaij, Hugo Wichers, Jaap Klein, Rens Meijer, Esmee Teders, van de opleidingen Werktuigbouwkunde en Industrieel Product Ontwerpen de strijd aan met dit probleem. In een half jaar tijd ontwikkelden zij onder de vlag van het lectoraat Lichtgewicht Construeren een machine, de Extrudinator, waarmee het vervuilende plastic kan worden verwerkt, om er vervolgens nieuwe producten van te maken.

     

    Lees meer over het project Plastic Fantasic in Sax Magazine van juni 2016

     

     

    Niels Haarman, student Werktuigbouwkunde

    Niels Haarman, student Werktuigbouwkunde, Saxion"Samen met een collega-student ben ik drukproeven aan het doen voor revalidatiecentrum 't Roessingh in Enschede. Dit is een geheel nieuw materiaal voor protheses; het is ge3D-print nylon. Wij moeten meten of het sterk genoeg is."

    Lees meer over het resultaat van dit project in het nieuwsbericht 'Prothese uit thermoplastische composieten een stap dichterbij'

     

     

     

     

     

    Maaike Helthuis, oud-student Werktuigbouwkunde: sales engineer bij FTNON

    Maaike Helthuis, oud-student Werktuigbouwkunde bij FTNONMaaike Helthuis rondde in 2014 haar opleiding Werktuigbouwkunde af. Aansluitend volgde zij nog de posthbo-opleiding BK5 bij Saxion. Inmiddels werkt Maaike als sales engineer bij Food Technology Noord-Oost Nederland B.V. (FTNON), een bedrijf dat machines voor de voedingsindustrie ontwikkelt en produceert. 

    Maaike: “Ik houd me hier bezig met fabriekslayouts voor klanten die een nieuwe lijn willen of machines willen vervangen. Ik maak tekeningen waar de machines in lijn staan. Hierbij puzzel ik als het ware met de machines om ze in de productielijn te zetten. Ook de volgende stap, het calculeren en offreren, hoort bij mijn werk. Voor het maken van kloppende calculaties heb ik veel contact met de interne organisatie en uiteraard ook contact met klanten en toeleveranciers om tot een oplossing te komen die voldoet aan de wensen van de klant.

    Tijdens mijn opleiding vond ik het erg prettig dat we veel in projecten werkten, waarin je de theorie direct kon toepassen. Vooral nu ik erop terugkijk zie ik dat je daardoor heel gestructureerd leert hoe het ontwerpproces verloopt. 

    Waar ik ook met veel plezier op terugkijk is mijn minor. Die heb ik destijds in Odense (Denemarken) gedaan. Daar zat ik tussen andere studenten die ook allemaal voor hun studie in het buitenland zaten. Zo leer je naast je studie veel over andere Europeanen. Erg waardevol als je zoals ik in een internationaal georiënteerd bedrijf gaat werken.” 

     

    Marten Susebeek, oud-student Werktuigbouwkunde: oprichter en mede-eigenaar van Susteq

    Marten Susebeek, oud-student WerktuigbouwkundeToen Marten Susebeek in 2010 in Ghana was voor zijn afstudeeropdracht viel het hem op dat het onderhoud van de waterputten te wensen over liet. Het gevolg was dat veel ervan in onbruik raakten en mensen soms uren moesten lopen naar het volgende waterpunt. Dat kon beter, vond hij: Marten is nu oprichter en mede-eigenaar van Susteq, een bedrijf dat elektronische waterkranen en betaalsystemen levert. 

    >> Lees in het interview met Marten in de uitgave Tip/Top50 van het Saxion Centrum voor Ondernemerschap wat Marten tegenwoordig bij Susteq doet.

     

    Living Technology-project Brandkoffer

    Studenten Living Technology-project BrandkofferSteffen Sundrum, student Werktuigbouwkunde, werkt in zijn Living Technology project samen met nog een andere student Werktuigbouwkunde, een student Crime Science en twee studenten Mechatronica aan een project Brandkoffer. Hij legt uit: “Op dit moment beschikt de brandweer over een zogenaamde ‘brandkoffer’, die is uitgerust met een aantal sensoren en camera’s die tijdens een brand in het brandende gebouw wordt geplaatst en zo data verzamelt. Na afloop van de brand wordt de koffer weer uit het gebouw verwijderd en kunnen de data worden uitgelezen. Maar op dit moment is er niemand bij de brandweer, die deze data kan interpreteren. Daarom is de brandkoffer op dit moment niet heel erg nuttig, maar de bedoeling is dat de brandkoffer de situatie tijdens een brand veiliger maakt, in het extreme geval om brandweermannen het leven te redden. Daarom is het noodzakelijk dat de koffer tijdens een brand live uitgelezen kan worden en dat de data rechtstreeks naar één van de brandweermannen gestreamd kan worden. Dan weet hij weet wanneer de situatie gevaarlijk begint te worden. Voor ons is de opdracht om de brandkoffer, die nu nog 30 kilo weegt, zo klein mogelijk te ontwerpen. Het liefst moet die onder een drone kunnen hangen, of op een brandweerman zelf bevestigd kunnen worden en zodanig dat deze live uitgelezen kan worden. We moeten daarvoor een koppeling maken, een programma schrijven, microchipjes toepassen, om dit te kunnen realiseren. Het is dus aan ons om de verzamelde data te interpreteren en schattingen te maken, zodat elke brandweerman gemakkelijk kan zien hoe de situatie binnen het brandende gebouw is.”

     

    Bram van Zandvoort en Bart Keurhorst ontwikkelen oplossing tegen blauwalgen in oppervlaktewater

    Illustratie bordje in vijver 'Blauwalg, contact met water vermijden'Bram van Zandvoort en Bart Keurhorst ontwikkelden vanuit hun studentenbedrijf BB3D en in het kader van hun Living Technology project een innovatieve, mechanische aanpak voor blauwalgen in oppervlaktewater. Ze deden dat samen met hun teamgenoten Tim Ramaker, Marco Burggraaf en Hans Kroeze (studenten Werktuigbouwkunde) en Jarik Bakker, student Chemische Technologie en een aantal Nederlandse waterschappen
    Het bijzondere van deze nieuwe methode is dat de blauwalgen uit het water verwijderd worden. Bij de huidige, biologische bestrijding blijven de gedode bacteriën in het water achter. Dit kan - net als de levende bacteriën - gezondheidsrisico’s met zich meebrengen.
    De jonge ondernemers presenteerden hun onderzoeksresultaten in 2016 tijdens het Saxion LED TECH congres. Na voorbereidende proeven in het laboratorium is de volgende stap om de werkwijze in de praktijk te testen. Daarbij wordt het met blauwalgen verontreinigde oppervlaktewater met een machine gezeefd, waarbij de bacteriën zich hechten aan een speciale coating.

     

    Sanne Schoneveld: "Leuk om te bedenken hoe een product moet gaan werken"

    Sanne Schoneveld, studente Werktuigbouwkunde Saxion"Via een hele omweg ben ik er achter gekomen dat ik het erg leuk vind om te bedenken hoe een product moet gaan werken. Ook wiskunde is een vak dat ik erg leuk vind, net als natuurkunde. De combinatie van ontwerpen, wiskunde en natuurkunde is dan ook de basis voor Werktuigbouwkunde. Een grote opleiding waarin je les krijgt in klassen waardoor je niet één van de zovelen bent.

    Tijdens de opleiding volg je in de eerste twee jaar alle basisvakken, zodat je in je derde jaar op stage kunt. Bij elk vak wordt teruggekoppeld naar de praktijk, zo is direct duidelijk wat voor nut het onderwerp heeft. Je leert constructies doorrekenen, de juiste materialen te kiezen en zelf producten te ontwerpen. Met name de terugkoppeling naar de praktijk spreekt mij erg aan. Zelf in de werkplaats staan onderdelen maken of in een projectgroep werken om een product te ontwerpen.

    In de twee jaren die daarna volgen kun je zelf bepalen wat je gaat doen. In deze periode ga je stage lopen, een interdisciplinair project doen, een verdieping of verbreding op je opleiding doen en tot slot afstuderen. Ik ga voor het interdisciplinair project naar Polen om daar een project te volgen. Er zijn dus ook genoeg mogelijkheden om naar het buitenland te gaan."

    Volg Sanne tijdens haar project in Polen op http://opreismetsanne.reislogger.nl/
     

     

    Studenten in de werkplaats Werktuigbouwkunde werken aan de TrikeDe praktijkgerichte opleiding Werktuigbouwkunde leert jou naast gedegen technische vakkennis ook zogenaamde soft skills, zoals training in communicatieve vaardigheden. Je leert te werken in teams, net zoals je dat op een ingenieursbureau zou doen. Uiteraard gebruik je je computer heel veel. Bijvoorbeeld voor simulatie van technische installaties, sterkteberekeningen, tekenen en ontwerpen en wiskunde. Daarbij gebruik je software waarmee je later in het bedrijfsleven ook gaat werken.

     

     

    Propedeuse (= het eerste jaar) Werktuigbouwkunde (WB)

    In het eerste studiejaar, de propedeuse, volg je de basisvakken: warmteleer, wiskunde, mechanica (bewegingen van voorwerpen onder invloed van de krachten die erop werken), materiaalkunde en productietechniek. Ook maak je kennis met vakgebieden als bedrijfseconomie, kwaliteitszorg en communicatie. De kennis die je opdoet in de basisvakken pas je toe in de projecten waaraan je werkt. In deze projecten oriënteer je je ook op het beroep van de werktuigbouwer. 

    Tweede jaar Werktuigbouwkunde

    In de postpropedeuse, ook wel hoofdfase genoemd (2e t/m 4e jaar), zijn de vakken zijn al veel meer gericht op het vakgebied Werktuigbouw. Je leert over energietechniek, materiaalkunde, regeltechniek, theoretische werktuigbouw, ontwerpen/construeren. De kennis uit deze vakken pas je ook dit jaar weer toe in een aantal grote projecten. 

    Derde jaar Werktuigbouwkunde

    Student presenteert Living Technology-project 'Trike'In het derde studiejaar loop je stage en werk je aan een onderzoeks- of ontwerpproject.

    Een mooi voorbeeld van het ontwerp- of onderzoeksproject dat je in het derde jaar van je opleiding Werktuigbouwkunde uitvoert,  is het Living Technology-project. Zo werkten studenten van de opleidingen Elektrotechniek, Industrieel Product Ontwerpen en Werktuigbouwkunde bijvoorbeeld aan een innovatief ontwerp voor een Trike: een ligfiets met vier wielen.  

       

    Vierde jaar Werktuigbouwkunde

    In de eerste helft van het vierde studiejaar volg je de minor van jouw keuze. Het laatste halfjaar werk je bij een bedrijf aan je afstudeeropdracht.

    Waar je op moet letten bij aanschaf van een laptop

    Voor de opleiding Werktuigbouwkunde heb je een laptop nodig die aan bepaalde eisen voldoet. Dit heeft onder andere te maken met de grafische programma’s die wij gebruiken, zoals Solid Works.

    Denk er bij het aanschaf van je laptop aan dat hij voldoet aan de volgende systeemvereisten:

    • Qua processor adviseren wij een I7, Xeon-E3 of Xeon-E5. Hierbij geldt hoe hoger de kloksnelheid, hoe beter (minimaal 3.0 GHz) en hoe nieuwer hoe beter.
    • Omdat je de volgende producten/addins dagelijks gaat gebruiken, is het zinvol om meerdere kernen/processoren te hebben. Het gaat om SolidWorks Simulation, SolidWorks Flow Simulation, Photoview360 & SolidCAM.
    • Qua RAM geheugen adviseren wij minimaal 8 GB (zeker voor Simulation). Vul dit aan naar behoefte, dus zorg voor voldoende uitbreid mogelijkheid.
    • Maak voor de videokaart een keuze uit één van de gecertificeerde videokaarten van SolidWorks.
    • Alleen de termen 'ATI/AMD FirePro', 'Nvidia Quadro K' of 'intel P' geven aan dat de videokaart geschikt is. De 'intel P' grafische kaart is met de derde generatie Core-I procesoren merkbaar trager dan een nVidia of AMD videokaart.
    • Kies je een budget videokaart, houd er dan rekening mee dat het vaak zinvol is om die na 2 á 3 jaar te vervangen door de nieuwe generatie. Kies je midrange dan kun je daar vaak de levensduur van het systeem mee vooruit. Highend videokaarten geven sinds SolidWorks 2014 een merkbaar voordeel t.o.v. midrange kaarten.
    • Een SSD schijf is wenselijk.
    • Windows 7 is een vereiste voor SolidWorks.
    • Installeer alleen 64 bit besturingssystemen.
    • Het is belangrijk dat je gebruik maakt van een SSD harde schijf. (In verband met de snelheid).

    Algemene informatie overstap mbo-hbo

    Als je een mbo-opleiding volgt in een werktuigbouwkundige richting, dan sluit jouw vooropleiding goed aan bij de vervolgopleiding Werktuigbouwkunde bij Saxion in Enschede. Je kunt deelnemen aan een doorstroomprogramma, waarbij je vanaf het derde jaar al lessen volgt op het hbo. Zo heb je meer tijd om je de kennis eigen te maken en wen je alvast aan het studieritme van het hbo en de vereiste studiehouding daarvoor. Je stroomt soepeler in en kunt dan ook in 7,5 jaar het studietraject mbo-hbo volbrengen. 

    Aansluiting mbo-hbo

    Je kunt instappen in het doorstroomprogramma als je een mbo-opleiding niveau 4 volgt: Werktuigbouwkunde Middenkader engineering (Technicus). 

    Meer informatie over instroo/studiemogelijkheden voor mbo'ers

    Heb je vragen over de instroom of studiemogelijkheden als mbo'er bij de opleiding Werktuigbouwkunde? Neem dan contact op met dhr. Niek van Toor, 053-487 1435, n.p.vantoor@saxion.nl

     

    Lees meer over de doorstroom van mbo naar hbo.

    Is de opleiding Werktuigbouwkunde iets voor jou? Kom dan eens langs op een van onze open dagen waar je kennis kunt maken met studenten en docenten die je nóg meer kunnen vertellen over deze opleiding.

    Heb je dat al gedaan, maar ben je benieuwd hoe het is om bij Saxion te studeren? Of wil je je nog iets verder verdiepen in deze opleiding? Kom dan proefstuderen. Voor Werktuigbouwkunde kan dat op twee manieren: door een meeloopdag of door mee te doen aan de studie try-out.

    Meeloopdag

    Tijdens een meeloopdag loop je mee met een eerstejaarsstudent en ervaar je hoe het is om Saxion student te zijn. Je loopt een dag of een dagdeel mee. De studievereniging Archimedes speelt hierin een rol. 
    Het verschil met een proeflessendag is dat je tijdens de meeloopdag bij echte lessen zit. Hierdoor zijn de lessen vaak al wat moeilijker, maar kom je er wel achter hoe een gewone dag op Saxion eruit ziet, wat de sfeer is in een klas en hoeveel huiswerk studenten moeten maken.

    Kies een Meeloopdag uit het overzicht en meld je aan via de link:
    [MLD-PLACEHOLDER]

    Na aanmelding krijg je automatisch een ontvangstbevestiging in je mailbox. Vervolgens een uitnodiging. Let op: we merken dat de mail vaak in je spambox terecht komt. Check dat dus even!

    Proeflessendag

    [PLD-PLACEHOLDER]

    Studie try-out

    Als je in 5 havo of 6 vwo zit, en echt nog twijfels hebt over je studiekeuze, dan kun je er ook voor kiezen om mee te doen aan een studie try-out van Werktuigbouwkunde. Het verschil met een proeflessendag en meeloopdag is dat je 3 middagen lessen krijgt. Je maakt bijvoorbeeld opdrachten en gaat op excursie naar het werkveld. Zo krijg je een steeds beter beeld van de opleiding en het beroep. Aan het einde weet je beter of je voor de opleiding kiest, of juist niet! Het is de bedoeling dat je bij alle bijeenkomsten aanwezig bent, dus overleg altijd eerst met je decaan voor aanmelding.

    Meld je aan voor de Studie try-out:

     

    Hulp nodig met kiezen?

    Wil je meedoen aan één van deze activiteiten, maar weet je niet welke het beste bij je past? Neem dan contact op met het Studie InformatieCentrum of stuur ons een berichtje via Facebook of Twitter.

    Wiskunde bijspijkeren?