Practicum Exact

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

2

In deze module maken we kennis met een fietsengroothandel. Het betreft hier een groeiende onderneming. Delano Groot, de directeur-grootaandeelhouder, is een aantal jaar geleden begonnen vanuit zijn eigen schuur maar heeft inmiddels een mooi bedrijfspand en zo'n 50 medewerkers in dienst. Hij levert fietsen aan diverse fietswinkels in Oost-Nederland. Doordat het bedrijf zo snel gegroeid is, heeft Delano maar ook zijn medewerkers behoefte aan een beschrijving van de organisatie: wie doet wat? wie is waar verantwoordelijk voor? en welke bevoegdheden hebben de diverse functionarissen? Ook de administratieve organisatie moet beschreven worden: wie gebruikt welke informatie? Waar liggen die gegevens vast? Hoe zorgt men ervoor dat deze informatie betrouwbaar is? Ook de accountant vindt het hoog tijd dat de processen worden vastgelegd in een AO-beschrijving.

Competenties

• SFIB Eindkwalificatie 2 inrichten organisatie en administratie inclusief risico’s
  • SFIB Eindkwalificatie 4 Controleren
  • SFIB Eindkwalificatie 6 Managementinformatie

Leerdoelen

1. De student kan de primaire processen inkoop en verkoop en het secundaire proces F&C binnen een handelsorganisatie beschrijven.
  2. De student kan de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de diverse functionarissen binnen het inkoop-, verkoop en F&C-proces binnen een handelsorganisatie beschrijven.
  3. De student kan de informatiestromen binnen een handelsorganisatie beschrijven.
  4. De student kan bovenstaande 3 punten vervatten in een logisch gestructureerde AO-beschrijving met heldere teksten in correct Nederlands.
  5. De student kan de boekhouding voeren m.b.t. een handelsonderneming middels een boekhoudpakket
  6. De student kan in het boekhoudpakket bepalen of de juiste bevoegdheden zijn toegekend aan de functionarissen.
  7. De student kan controleren of de boekhouding juist, volledig en tijdig is.
  8. De student kan in het boekhoudkundig proces nagaan wat de oorzaak is van de geconstateerde fout en dit proces corrigeren/aanvullen.

Werkvorm

Code Naam