Werkcollege Kosten en opbrengsten

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

2

Het kosten en opbrengstenmodel ondersteunt het management bij beslissingen voor de korte of langere termijn waarbij kosten en opbrengsten een rol spelen. Voorbeelden zijn: nemen van prijsbeslissingen, aannemen van eenmalige order, invloed van marktomstandiheden, enz. Het model kan wijzigingen in variabelen, voortkomende uit veranderingen in de interne en/of externe omgeving, doorrekenen.

Competenties

• SFIB Eindkwalificatie 5 Strategie en omgeving

Leerdoelen

1. De student brengt de kosten- en opbrengstenstromen van een onderneming, op basis van verstrekte financiƫle gegevens, overzichtelijk in kaart en licht deze toe.
  2. De student onderscheidt vaste en variabele kosten en stelt een analyse op tussen volume en resultaat.
  3. De student onderscheidt directe en indirecte kosten en rekent met behulp van verschillende verbijzonderingsmethoden de indirecte kosten toe.
  4. De student rekent het resultaat uit op basis van de meest relevante moderne kostprijsmethoden.
  5. De student voert een beslissingscalculatie uit en maakt daarbij een afweging tussen kosten en opbrengsten.
  6. De student ontwerpt en bouwt een kosten & opbrengsten model/dashboard in Excel, waarin alle eerdergenoemde leerdoelen terugkomen.

Werkvorm