Werkcollege Financieren

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

1

Wat is een onderneming? Wat komt er allemaal kijken bij het starten van een onderneming? Wat is het doel en bestaansrecht van de organisatie (strategie, verdienmodel) en hoe organiseer je dat (juridische vorm van de onderneming, financiering (activa aantrekken en financieren), investeringen, registreren van transacties (boekhouding)). Zowel de interne kant van organiseren als de oriëntatie op de omgeving komen in dit kwartiel aan de orde.

Competenties

• FEM Eindkwalificatie 1 Investeren en financieren
  • FEM Eindkwalificatie 2 inrichten organisatie en administratie inclusief risico’s
  • FEM Eindkwalificatie 5 Strategie en omgeving

Leerdoelen

1. De student kan vanuit de missie, visie en strategie een activalijst opstellen.
  2. De student kan de opbrengsten en kosten beschrijven (verkopen, inkopen, personeel, afschrijvingen).
  3. De student kan een (prognose) balans, W&V overzicht en kasstroomoverzicht  maken.
  4. De student kan kasstromen berekenen (die van belang zijn voor investeringsselectie).
  5. De student kan begrippen onderscheiden bij werkkapitaalbeheer.
  6. De student kan rekenen met posten in het werkkapitaal en kan financiële gevolgen onderscheiden en berekenen bij keuzes in het werkkapitaal.
  7. De student kan verschillende methoden, (die voor investeringsselectie) beschikbaar zijn, toepassen: TVP, NCW, IR GB.
  8. De student kan de huidige en toekomstige waarde berekenen van kasstromen.
  9. De student kan de uitkomsten van verschillende investeringsselectiemethoden interpreteren.
  10. De student vertaalt de grondbeginselen van (ondernemings)financiering in een ondernemingsplan.
  11. Studenten kennen de grondbeginselen van (ondernemings)financiering.
  12. De student kan de karakteristieken van de verschillende vormen van eigen en vreemd vermogen herkennen/definiëren.
  13. Student kan zich in een korte pitch vanuit zijn rol als startende ondernemer richten op potentiele investeerders en deze daarbij overtuigen.

Werkvorm

Code Naam