Online college AO aftrap, afsluiting en toetsuitleg

  • Code

    L.28147

  • Studiebelastingsuren

    3

  • Taal

    nl-NL

  • Kwartiel van uitvoering

    2

In deze module maken we kennis met een fietsengroothandel. Het betreft hier een groeiende onderneming. Delano Groot, de directeur-grootaandeelhouder, is een aantal jaar geleden begonnen vanuit zijn eigen schuur maar heeft inmiddels een mooi bedrijfspand en zo'n 50 medewerkers in dienst. Hij levert fietsen aan diverse fietswinkels in Oost-Nederland. Doordat het bedrijf zo snel gegroeid is, heeft Delano maar ook zijn medewerkers behoefte aan een beschrijving van de organisatie: wie doet wat? wie is waar verantwoordelijk voor? en welke bevoegdheden hebben de diverse functionarissen? Ook de administratieve organisatie moet beschreven worden: wie gebruikt welke informatie? Waar liggen die gegevens vast? Hoe zorgt men ervoor dat deze informatie betrouwbaar is? Ook de accountant vindt het hoog tijd dat de processen worden vastgelegd in een AO-beschrijving

Competenties

  • SFIB Eindkwalificatie 2 inrichten organisatie en administratie inclusief risico’s
  • SFIB Eindkwalificatie 4 Controleren
  • SFIB Eindkwalificatie 6 Managementinformatie

Leerdoelen

  1. De student kan de primaire processen inkoop en verkoop en het secundaire proces F&C binnen een handelsorganisatie beschrijven.
  2. De student kan de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de diverse functionarissen binnen het inkoop-, verkoop en F&C-proces binnen een handelsorganisatie beschrijven.
  3. De student kan de informatiestromen binnen een handelsorganisatie beschrijven.
  4. De student kan bovenstaande 3 punten vervatten in een logisch gestructureerde AO-beschrijving met heldere teksten in correct Nederlands.
  5. De student kan de boekhouding voeren m.b.t. een handelsonderneming middels een boekhoudpakket
  6. De student kan in het boekhoudpakket bepalen of de juiste bevoegdheden zijn toegekend aan de functionarissen.
  7. De student kan controleren of de boekhouding juist, volledig en tijdig is.
  8. De student kan in het boekhoudkundig proces nagaan wat de oorzaak is van de geconstateerde fout en dit proces corrigeren/aanvullen.
  9. Studenten kunnen beargumenteren welke gevolgen de keuze voor de juridische vorm heeft en welke randvoorwaarden daarbij gelden en welke administratieve verplichtingen dit met zich mee brengt.
  10. Studenten kennen de belastingmiddelen die relevant zijn voor de startende ondernemer (OB, VPB, IB, LB).
  11. Studenten weten wat de reikwijdte is van de verschillende rijksbelastingen (wie is in algemene zin belastingplichtig, los van de onderneming?)
  12. Studenten kunnen toelichten welke belastingen van toepassing zijn bij verschillende ondernemingen.
  13. Studenten kennen de inhoud van het verbintenissenrecht (overeenkomsten) voor wat betreft de onderdelen die relevant zijn voor de startende ondernemer en de verbintenisrechtelijke relatie met de klant/afnemer, (totstandkoming overeenkomst, inhoud overeenkomst, algemene voorwaarden, nakoming, niet-nakoming overeenkomst).
  14. Juridische vaardigheden (zoeken in wettenbundels, systematiek wettenbundels, wetteksten kunnen lezen (ontleden in rechtsvoorwaarde en rechtsgevolg), onderdeel van didactiek: aandacht voor voldoende vocabulaire, juridisch-fiscale taalkennis.
  15. Studenten kunnen bovenstaande in een eenvoudig ondernemingsplan opstellen (schrijven) passend bij doel en doelgroep en bij de tekstuele formele eisen die het werkveld daaraan stelt. Student weet zijn standpunten en ideeën overtuigend te onderbouwen.
  16. Studenten hebben inzicht hun eigen taalvaardigheid en de taalvaardigheid die de opleiding en het werkveld van hen vereisen en kan een leerplan schrijven om het taalniveau op het gewenste niveau te brengen.
  17. Studenten kunnen beoordelen in hoeverre verkregen informatie betrouwbaar en bruikbaar is voor het ondernemingsplan (beoordeling van bronnen.
  18. Studenten reflecteren op zichzelf in het ondernemingsplan in een hoofdstuk Wie ben ik? (vanuit meerdere perspectieven en vanuit de normen & waarden: student, ondernemer, werknemer, fiscalist, econoom, accountant, ethisch etc).

Werkvorm

Code Naam
HC Hoorcollege
T.55120 In control met AO/BIV