ARC2: Graven in het Verleden; digitale dataverwerking

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

2

In de module Graven in het Verleden ervaar je de verschillende werkzaamheden van de veldarcheoloog in de Nederlandse archeologie. Samen met je groepje maak je portfolio-opdrachten, die sterk lijken op echte archeologische projecten.
Na het oprichten van een archeologisch ‘bedrijf’, schrijven en pitchen jullie een PvA Opgraven (met planning en begroting). Na de opgraving krijgen jullie een opgravingsdatabase en werken toe naar een Evaluatie van de opgravingsresultaten. Met behulp van queries en GIS stellen jullie een overzicht op van aangetroffen sporen en vondsten, structuren, fasering en jullie doen een interpretatie van de site. Ook bepalen jullie welke resten in aanmerking komen voor uitwerking tot een KNA-rapportage, wat gedeponeerd moet worden en wat de uitwerking kost. Jullie presenteren al de Evaluatie middels een eindpresentatie.

Competenties

• BBT competentie(s) zie Blackboard

Leerdoelen

1. De student kan de voorbereiding van een opgraving KNA conform organiseren (land- en waterbodems).
  2. De student kan het KNA-protocol Opgraven toepassen en vertalen naar de dagelijkse onderzoekspraktijk (land- en waterbodems).
  3. De student kan technische, procesmatige en inhoudelijke ondersteuning bieden bij de voorbereiding en uitvoering van een archeologische opgraving.
  4. De student kan op een basaal niveau archeologische sporen en vondsten herkennen en kan opgravingsgegevens op verschillende manieren vastleggen.
  5. De student kan een bijdrage leveren aan KNA-conforme rapportages gericht op gravend archeologisch onderzoek.
  6. De student kan het KNA-protocol Deponeren toepassen en vertalen naar de dagelijkse onderzoekspraktijk.
  7. De student kan een constructieve bijdrage leveren aan het projectresultaat en –proces.
  8. De student kan werken met relationele databases en is in staat kwaliteitscontroles op de data uit te voeren.
  9. De student kan relevante (wetenschappelijk) inzichten, theorieën en onderzoeksresultaten toepassen tijdens een archeologische opgraving en laat zien welke maatschappelijke rol daarbij hoort.

Werkvorm