ARC2: Opgraven

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

2

In deze module krijg je de theoretische basis die je nodig hebt om een opgraving te kunnen voorbereiden, uitvoeren en evalueren. De lessen gaan over de KNA-protocollen op land en in water en over de verschillende methoden en technieken die hier worden toegepast. Ook krijg je een inleiding in de beginselen van de geotechniek (bodemkunde, grondwater en beschoeiingsmethodes), waarin je leert hoe het komt dat een open opgravingsput niet altijd mogelijk is en welke opties er bestaan om hiermee om te gaan. Verder kijken we voorbij de grenzen van Nederland: je leert over buitenlands archeologisch onderzoek en hoe dat verschilt van de Nederlandse archeologie. Je gaat vervolgens zelf op zoek naar een buitenlandse opgraving om je in te verdiepen, en schrijft een individueel verslag over de verschillen en overeenkomsten tussen jouw opgraving en onze KNA.

Competenties

• BBT competentie(s) zie Blackboard

Leerdoelen

1. De student kent de inhoud van het vigerende KNA-protocol Opgraven (land- en waterbodems).
  2. De student weet hoe een archeologische opgraving technisch, procesmatig en inhoudelijk voorbereid en uitgevoerd wordt in waterbodems.
  3. De student weet hoe een archeologische opgraving technisch, procesmatig en inhoudelijk voorbereid en uitgevoerd wordt in landbodems.
  4. De student weet hoe een monsternamestrategie voor een opgraving kan worden opgesteld.
  5. De student kan archeologische resten herkennen en weet hoe opgravingsgegevens op verschillende manieren kunnen worden vastgelegd.
  6. De student weet hoe sporen en vondsten worden gewaardeerd en geselecteerd voor het beantwoorden van de onderzoeksvragen.
  7. De student weet op welke wijze de onderzoeksresultaten KNA-conform worden geanalyseerd en gepresenteerd.
  8. De student kent de KNA-conforme aanleveringseisen voor analoog en digitaal deponeren en weet hoe het eigenaarschap daarvan is geregeld.
  9. De student heeft kennis van verschillen in opgravingsmethoden en -resultaten in Nederland.

Werkvorm

Code Naam