ARC1: Uitvoeren bureauonderzoek

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

3

In het 'Toepassingsblok Bureauonderzoek' werken de studenten in groepen van 3 a 4 studenten samen aan het vervaardigen van een portfolio dat de kern bevat van een Archeologisch Bureauonderzoek (KNA-protocol 4002). Hierbij wordt gebruik gemaakt van casussen die gesitueerd zijn in een de verschillende landschappen binnen Nederland, zoals die tijdens het kennisblok Erfgoed in het landschap aan de orde zijn gekomen. De studenten leren daarbij de volgende bronnen te gebruiken en kritisch te interpreteren: gebiedsgerichte literatuur, ARCHIS, AHN, topografisch en aardkundig kaartmateriaal, luchtfoto's en historische kaarten. De studenten vervaardigen zelf hun kaarten met behulp van een GIS. De studenten inventariseren zelfstandig het plangebied en vragen aan het bevoegd gezag een nadere toelichting bij het lokale beleid.

Competenties

• BBT competentie(s) zie Blackboard

Leerdoelen

1. De student kan gemeentelijk omgevingsbeleid toepassen in een bureauonderzoek.
  2. De student is in staat om bronmateriaal (literatuur, ARCHIS, AHN, topografisch en aardkundig kaartmateriaal, luchtfoto's en historisch kaartmateriaal) op een kritische manier te gebruiken.
  3. De student is zich bewust van de belangen van de verschillende actoren bij het archeologisch bureauonderzoek in Nederland.
  4. De student is in staat een gespecificeerd archeologisch verwachtingsmodel op te stellen.
  5. De student is in staat om een beredeneerd advies voor vervolgonderzoek op te stellen.
  6. De student is in staat een archeologisch verwachtingsmodel met bijbehorend advies te kunnen onderbouwen.
  7. De student is in staat te rapporteren over onderzoek volgens de geldende KNA-protocollen.
  8. De student is in staat een plangebied in het veld te inventariseren ten behoeve van een Bureauonderzoek.
  9. De student is zich bewust van het groepsproces en de eigen rol daarin.

Werkvorm