ARC2: Historische Archeologie

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

4

De module Historische Archeologie richt zich op studenten die meer willen weten over de wijze waarop gegevens uit archieven, historische publicaties, historisch kaart- en beeldmateriaal kunnen worden gebruikt om informatie, kennis en inzicht over erfgoed van een bepaalde locatie te verzamelen. Uiteraard staat hierbij steeds centraal hoe archeologische technieken, archeologisch onderzoek en historisch onderzoek elkaar aanvullen. Thema’s die in de module aan bod komen zijn archiefonderzoek, het lezen van oude handschriften, analyse van beeldmateriaal (film, foto, schilderijen, prenten en tekeningen), kaartanalyse, bouwhistorie en gebruik van contemporaine geschreven bronnen. In de module wordt gewerkt aan de hand van een casus: een historische boerderij. Daarbij wordt onderscheid gemaakt in twee aspecten, het cultuurlandschap en de daarin aanwezige gebouwde omgeving.
In groepsverband wordt er gewerkt aan het in kaart brengen van de geschiedenis van een door de docent aangedragen boerderij van voor 1832.  Individueel wordt er een beschrijving gegeven van de boerderij (gebouwen en grond) en haar bewoners waarbij de informatie uit de verschillende bronnen wordt gecombineerd.

Competenties

• BBT n.v.t.

Leerdoelen

1. De student is bekend met verschillende technieken om historische informatie te verzamelen.
  2. De student kan zelfstandig historische informatie opsporen in een archief.
  3. De student is in staat verzamelde historische informatie kritisch te benaderen.
  4. De student weet deze historische informatie te combineren tot kennis over het verleden.
  5. De student kan deze kennis omzetten in begrijpelijke en inzichtelijke teksten.
  6. De student heeft kennis van de wijze waarop bouwhistorisch en bouwbiografisch onderzoek wordt uitgevoerd.

Werkvorm