Electric Superbike Twente.jpg
Studentenleven

Electric Superbike Twente komt met innovatief batterijwisselsysteem in elektrische motor

Willem Korenromp
Willem Korenromp Leestijd Minuten

Hij is felrood en ziet er razendsnel uit. Studenten van Electric Superbike Twente presenteerden dinsdag hun nieuwe elektrische motor, de Vector-ST. Het verschil met zijn voorgangers? De Vector-ST beschikt over een innovatief batterijwisselsysteem.

In de oude brandweerkazerne van Enschede werd de elektrische motor voor het eerst geshowd. De studenten, afkomstig van Saxion en Universiteit Twente, stralen van trots bij hun brandweerrode racemonster. Vanaf september hebben ze vrijwel dagelijks aan de motor gewerkt, met de Vector-ST als eindresultaat. Voor de leek verschilt de motor misschien niet zo veel met zijn voorganger. Maar Electric Superbike Twente heeft wel degelijk flinke stappen gezet bij het doorontwikkelen van de motor.

Batterijwisselsysteem

Het meest in het oog springende is het batterijwisselsysteem, dat door de studenten zelf als een revolutionair systeem wordt betiteld. Het batterijpakket kan op eenvoudige wijze uit de motor worden gehaald en binnen dertig seconden worden vervangen. “Daardoor is de actieradius niet langer een beperkende factor in het elektrisch racen, terwijl dit nu nog als een zwaar nadeel wordt gezien”, zegt technisch manager Marijn van Hilten.

Het batterijpakket is bovendien veranderd van vorm, grootte en vermogen. De motor is daardoor 35 kilogram lichter dan zijn voorganger. “Deze gewichtsvermindering draagt bij aan de wendbaarheid en snelheid van de nieuwe motor”, aldus Eletric Superbike Twente.

Zesde lichting

Electric Superbike Twente bestaat sinds 2017. De huidige groep studenten vormt de zesde generatie die een motor bouwt. Daarbij hebben ze veel contact met partners uit verschillende sectoren om kennis op te doen. Veel van de onderdelen in de motor zijn echter door de studenten van Electric Superbike Twente zelf ontworpen. Daardoor kennen ze alle ins- en outs van de motor. Het team draagt na de zomer de opgedane kennis over aan hun opvolgers. Zij zullen de Vector-ST verder optimaliseren en klaar maken voor het raceseizoen.

Willem Korenromp

Willem is freelance journalist en tekstschrijver. Regelmatig maakt hij mooie interviews en achtergrondverhalen voor Saxion. Daarbij heeft hij een voorliefde voor sport. Niet alleen om over te schrijven, maar ook om zelf te beoefenen.