Onderwijs

Van docent tot schooldirecteur: Bas legt met deeltijdmaster Educational Leadership de basis voor zijn droom

Leidinggeven? Dat deed Bas Korpadi, teamleider bij ‘t Casparus College in Weesp, jarenlang op gevoel. Maar vanaf het moment dat hij in 2019 aan de master Educational Leadership begon, ontwikkelde hij een wetenschappelijke basis waar hij altijd op terug kan vallen. En met ook nog eens een eigen coachingsbedrijf én de ambitie om schooldirecteur te worden, komt die basis hem héél goed van pas.

Hoi Bas, hoe zag jouw carrière er tot nu toe uit?

“Vanaf 2004 geef ik les op het voortgezet onderwijs. Naast het lesgeven als docent lichamelijke opvoeding, heb ik altijd taken gehad om leerlingen en professionals weer in hun kracht te zetten, zoals docentencoach, leerlingbegeleider, weerbaarheidstrainer en leerlingcoördinator. Sinds een paar jaar ben ik teamleider op het vmbo en ik werk nu op het Casparus College in Weesp.”

Waarom heb je besloten de master Educational Leadership te volgen?

“Ik gaf al langere tijd sturing en leiding aan mensen, maar dat deed ik op gevoel. Ik wilde graag, op basis van wetenschappelijke theorie, weten of de dingen die ik deed goed genoeg zijn.”

Hoeveel tijd kostte het jou om in deeltijd te studeren?

De master kostte mij behoorlijk wat tijd. Dit heeft te maken met het feit dat ik een perfectionist ben en ik steeds weer nieuwe feedback kreeg van docenten en mijn peer group, om mijn opdrachten nog sterker te maken. Ik was, naast mijn baan, een paar uur per dag bezig met mijn studie.”

Was de master een beetje te combineren met je werk- en privéleven?

“De combinatie tussen werken en privéleven was pittig. De grootste uitdaging zit in het tijd nemen voor ontspanning en je relatie of gezinsleven. Die uitdaging heb ik opgelost door na het werk eerst te gaan sporten en daarna te gaan studeren. En door goede afspraken te maken met mijn vrouw en te blijven communiceren met elkaar hierover.”

En hoe pas jij de theorie vanuit de master dan toe in de praktijk?

“Ik maak veel gebruik van de coachingsmodellen vanuit de leerlijn ‘mensen’. En ook de ‘cirkel van invloed’ pas ik regelmatig toe tijdens gesprekken met mijn teamleden.”

Voorheen zocht ik vaak de oplossing voor een ander, nu probeer ik iemand in zijn of haar kracht te zetten door de persoon zelf met creatieve oplossingen te laten komen.

Bas Korpadi

Wat vond je ’t leukst van de master?

“De leerlijn persoonlijk leiderschap vond ik fantastisch. Tijdens deze leerlijn kom je jezelf als mens en als professional ontzettend tegen. Hierdoor krijg je inzicht in je sterke punten én in je ontwikkelpunten van jezelf als onderwijskundig leider. Ik vond dit erg leuk, want je zet dan hele duidelijke stappen in je ontwikkeling. Voordat ik de opleiding deed, was ik veel bezig om de oplossing voor de ander te zoeken. Tijdens de leerlijn ontdekte ik dat ik nog beter de ander in zijn of haar kracht kon zetten door de ander creatieve oplossingen te laten bedenken.”

Wat was voor jou de grootste uitdaging?

“De grootste uitdaging is het streven naar de hoogste kwaliteit van je uitgewerkte opdrachten. Soms leverde ik een opdracht in en dan viel het cijfer mij tegen, terwijl ik er heilig van overtuigd was dat de kwaliteit goed zou zijn. Ik begon dan echt even te twijfelen of ik wel geschikt was voor deze opleiding. Mijn veerkracht werd constant op de proef gesteld. Door een gesprek met mijn coach ben ik gaan beseffen dat dit een worsteling was met mijzelf en dat dit bij het proces van de opleiding hoorde. Uiteindelijk kreeg ik concrete en gerichte feedback van docenten. Mijn werk werd hierdoor hoogstaand en sterk. Hierdoor werd ik trots op mezelf.”

Hoe heb je ’t ervaren om bij Saxion te studeren?

“Als een enorm waardevolle reis, waarin ik mezelf in sneltreinvaart heb mogen ontwikkelen tot een sterk onderwijskundig leider in de praktijk, met een fundament van beton van wetenschappelijke theorie.”

Wat gaan we in de toekomst nog van je zien?

“Uiteindelijk wil ik directeur worden van een school. Dat zal mij ook gaan lukken, als de tijd rijp is. Daarnaast heb ik mijn eigen coachingsbedrijf opgezet, waarin ik leiders coach door middel van gesprekken en bokssessies. Hier zullen jullie vast nog wat van horen in de toekomst!”

Heb je, tot slot, nog inspirerende tips voor anderen om de master succesvol af te ronden?

“Ja, zeker: geniet van alles wat je leert. Geef de moed niet op als het zwaar wordt tijdens je studie. Dit hoort bij jouw proces! En besef dat je het niet alleen hoeft te doen. Jouw docenten van de Master Educational Leadership én je medestudenten gaan met je mee op deze reis.”

Landing-OOA-focus.jpg

Bezoek onze open avond!

Meer weten over in deeltijd studeren? Kom dan naar onze open avond! Op dit moment kom je alles te weten over jouw favoriete opleiding(en), studeren in deeltijd én kun je vragen stellen aan de aanwezige docenten én studenten!

Meld je aan
Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.