Resultaten van ons onderzoek

Binnen ons lectoraat realiseren we inspirerende projecten op onze kernthema's, wat resulteert in waardevolle uitkomsten zoals ontwerprichtlijnen, praktische onderwijstools, en nieuwe inzichten in de vorm van rapporten en factsheets.

Producten

Publicaties

‘t Mannetje, J., Prenger. R., Gijlers, H., Vollenbroek, W., Boonk, L. (2025). Een huiskamer in het onderwijs; wat, hoe en waarom? NRO: Onderzoeksrapport

‘t Mannetje, J., Prenger. R., Gijlers, H., Vollenbroek, W., Boonk, L. (2025). Hoe zorgen we voor studentenwelzijn ná de pandemie? NRO: Onderzoeksrapport

Mittendorff, K., van der Meer, R., Oskam, E., de Vries, A. & Schotman, F. (2025). Studentenwelzijn tijdens de stage. NRO: Onderzoeksrapport.

Visscher-Voerman, I., Schildkamp, K., Huizinga, T.,Velthuis, C., Fisser, P., De Jong, T. (2025). Stimuleren van sociale binding en studievoortgang binnen digitale onderwijsvormen: Learning analytics als katalysator. NRO: Onderzoeksrapport

Cents-Boonstra, M., Van Duivenboden, A. I., Mardjan, N., Verdegaal, A. L. (2025, 24 februari). Purpose-driven learning in het hoger onderwijs. Nivoz. Geraadpleegd op 13 maart 2025, van https://nivoz.nl/nl/purpose-driven-learning-in-het-hoger-onderwijs

Cents-Boonstra, M., Coppoolse, R., Vanlommel, K., & Visscher-Voerman, I. (2024). Leiderschapsdimensies in onderwijsinnovaties: Het doorgeven en behouden van veranderenergie. Tijdschrift voor Hoger onderwijs, 42, 1-16. https://doi.org/10.59532/tvho.v42i18942

Doosje, I. & Coppoolse, R. (Hosts). (2024, 29 mei). Leaning history onderzoek als smeerolie in onderwijsinnovatie (Nr. 20) [Podcastaflevering]. In Kortsluiting. https://open.spotify.com/episode/6LhcggqmWTtAKEU50whpWr?si=4b287585632b4256&nd=1&dlsi=866cc7ef0e85428c

Eshuis, E.H., 't Mannetje, J. E. M. M., Poortman, C. L. & Voncken, E. (2024). Werk maken van talentontwikkeling: De doorwerking van excellentie- en honourstrajecten in mbo, hbo en wo op loopbaankeuzes, loopbaanontwikkeling en het functioneren van alumni. Eindrapport. http://www.nro.nl/werk-maken-van-talentontwikkeling

Huizinga, T., Lolkema, L., Lohuis, A., & van Harsel, M. (2024). Modulair studeren in hoger onderwijs. Onderwijskennis.nl (NRO). Geraadpleegd op 12 december 2024 https://www.onderwijskennis.nl/node/5928

Mittendorff, K. (2024). Stimuleren van studentsucces: de student echt centraal?! Lectorale rede, uitgesproken op 20 juni 2024. Enschede: Saxion hogescholen. https://www.saxion.nl/binaries/content/assets/nieuws/2024/lectorale-rede-apo-kariene-mittendorff_digitaal_2-7-2024.pdf

Mittendorff, K.M., & Meer, F.R.L. van der (2024). Studiecoaching in thuisgroepen. Evaluatie van een nieuw model voor studieloopbaanbegeleiding. Onderzoek van Onderwijs, 53(2), 8-13. https://www.tijdschriftovo.nl/art/50-8074_Studiecoaching-in-thuisgroepen

Visscher-Voerman, I., Van der Zee, S., Corporaal, S., Dijkstra, K., & Hendriks, M. (2024). Leren, werken én ontwikkelen in learning communities. Praktijkvoorbeelden en handvatten voor het inrichten van learning communities [Praktijkpublicatie]. Hogeschool Saxion en TechYourFuture. https://www.techyourfuture.nl/producten/publicatie-leren-werken-en-innoveren-in-learning-communities/

Baas, M., Schuwer, R., Van den Berg, E., Huizinga, T., Van der Rijst, R., & Admiraal, W. (2023). The role of brokers in cultivating an inter-institutional community around open educational resources in higher education. Higher Education, 85, 999 – 1019. DOI: https://doi.org/10.1007/s10734-022-00876-y

Baas, M., Schuwer, R., Van den Berg, E., Huizinga, T., Van der Rijst, R., & Admiraal, W. (2023). What’s in it for me? A mixed-methods study on teachers’ value creation in an inter-institutional community on open educational resources in higher education. Education and Information Technologies, 28, 6049–6074. DOI: https://doi.org/10.1007/s10639-022-11424-7

Huizinga, T. (2023). Wetenschappelijke reflectie flexibilisering. Verkregen via https://www.onderwijskennis.nl/sites/onderwijskennis/files/media-files/Solution%20Rooms%202023%20-%20Flexibilisering_0.pdf

Kuhlmann, S., Visscher, K., & Visscher-Voerman, I. (2023). Transdisziplinäre Lehre als Change Agent der Hochschulen im Anthropozän: Anregungen für die Praxis/Erfahrungsberichte. Forschung, 1+2, 3-8.

't Mannetje, J. E. M. M. (2023). Let them flourish: enhancing higher education students’ well-being. [doctoral dissertation. University of Groningen]. University of Groningen. https://doi.org/10.33612/diss.569997153

Mittendorff, K., Daggenvoorde-Baarslag, H., Van der Heijden, K. & Eshuis, E. (2023). Zinvol reflecteren, maar hoe dan?! Enschede: TechYourFuture. https://www.techyourfuture.nl/wp-content/uploads/2024/01/401-0079-Publicatie-zinvol-reflecteren-1.pdf

Mittendorff, K., Daggenvoorde-Baarslag, H., Van der Heijden, K. & Eshuis, E. (2023). Toolkit reflectie. Enschede: TechYourFuture. https://www.techyourfuture.nl/producten/toolkit-reflectie/

Mittendorff, K., Daggenvoorde-Baarslag, H., Van der Heijden, K. & Eshuis, E. (2023). Kennisclip reflectie. Enschede: TechYourFuture. https://www.youtube.com/watch?v=RCS4cpIFIkk

Mittendorff, K., & Pullen, A. (2023). Reflectie binnen technische hbo-opleidingen: ervaringen en behoeften van studenten en docenten. Tijdschrift Voor Hoger Onderwijs, 41(4). https://tvho.nl/article/view/18317

Stevens, T. M., Day, I. N. Z., Den Brok, P. J., Prins, F. J., Assen, H. J. H. E., Ter Beek, M., Bombaerts, G., Coppoolse, R., Creemers, P. H. M., Engbers, R., Hulsen, M., Kamp, R. J. A., Koksma, J. J., Mittendorff, K., Riezebos, J., Van der Rijst, R. M., Van de Wiel, M. W. J., & Vermunt, J. D. (2023). Teacher professional learning and development in the context of educational innovations in higher education: A typology of practices. Higher Education Research and Development. https://doi.org/10.1080/07294360.2023.2246412

Verdegaal, S., Den Hertog, J., & Visscher-Voerman, I. (2023). Equal partnership between engineering education and industry -  needs analysis. Proceedings of the 51st annual conference of the European society for Engineering Education, 11-14 sept, Dublin, pp. 1425-1434. https://doi.org/10.21427/7CG6-KY36

Visscher-Voerman, I., & Harmelen, E. Van (2023). Casus 8 Het Smart Solutions Semester: De adaptieve docent als spil in de ontwikkeling van adaptieve expertise. Onderzoek van Onderwijs, 52(3), 26-28.

Visscher-Voerman, I., Velthuis, C., Harmelen, E. Van (2023). Thematisch onderwijs binnen de lerarenopleiding: de oplossing voor de verkorte deeltijd? Velon, Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 44(3), 1-18.

Baas, M., Van der Rijst, R., Huizinga, T., Van den Berg, E., & Admiraal, W. (2022). Would you use them? A qualitative study on teachers' assessments of open educational resources in higher education. The Internet and Higher Education, 54, 100857,. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2022.100857

Huizinga, T., De Vries, S., De Vos, M., Te Lintelo, L., Stuijver, S. (2022). Flexibilisering in het hoger onderwijs: studentbehoeften. Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT.

Huizinga, T., Lohuis, A., Zwerver-Bergman, J., & Van der Meer, R. (2022). Student and teacher perceptions of community of inquiry in hybrid virtual classrooms. Heliyon, 8(12), e12549. DOI: https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2022.e12549

’t Mannetje, J., Huizinga, T., & Van der Meer, R. (2022). Doelgericht NPO-gelden inzetten - Waar willen studenten dat we ze aan besteden? Th@MA Hoger Onderwijs, 2022(5), 44-49.

Collou, L., Aydin, C., Cents, M., Corporaal, S., Kornet, A., Peters, Sj., Rust, I., Visschedijk, S., Visscher-Voerman, I., & Woudt-Mittendorff, K. (2021). Omarm onzekerheid: Technici van de toekomst: onvoorstelbaar adaptief in een onvoorspelbare wereld. Enschede: TechYourFuture.

Huizinga, T. (2021). De potentie van authentieke vraagstukken bij het opleiden voor een veranderende arbeidsmarkt. NRO Symposium Hoger Onderwijs – 15-01-2021. https://www.onderwijskennis.nl/sites/onderwijskennis/files/media-files/Thema%204%20-%20Tjark%20Huizinga.pdf

Huizinga, T., & Van Harmelen, E. (2021). Een sprintaanpak voor het ontwikkelen van modulen: Ervaringen van docentontwerpers in het Hoger Onderwijs. Onderzoek van Onderzoek, 50(2), 10-16

Lohuis, A., Huizinga, T., ’t Mannetje, J., & Visscher-Voerman, I. (2021). De implementatie van het didactisch concept Flipped Classroom in het deeltijdonderwijs in het hbo: Een exploratieve casestudy. Tijdschrift Voor Hoger Onderwijs, 39(1), 5–18. https://doi.org/10.59532/tvho.v39i1.13375

't Mannetje, J. E. M. M., Heijne-Penninga, M., Mastenbroek, N., Wolfensberger, M. V. C., & Jaarsma, A. D. C. (2021). Personal resources conducive to educational success: high achieving students’ perspectives. Journal of the European Honors Council, 5(1).

Van der Meer, R., Van Oijen, J., Venema, A. & Oosterwijk, R. (2021). Sociale binding in online en blended leergemeenschappen. Utrecht: Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT.

Velthuis, C., & van Otten, L. (2020). Werkzame principes van de uitgangspunten van het Saxion Onderwijsmodel (SOM) Een analyse van 16 casussen. Hogeschool Saxion. https://saxion.sharepoint.com/sites/o365-kpf-000001/Gedeelde%20%20documenten/Werkzame%20principes%20vd%20uitgangspunten%20vh%20Saxion%20Onderwijsmodel.pdf

Visscher-Voerman, J.l.A. (2018). Perspectieven op curriculuminnovatie in het hoger onderwijs. Lectorale rede. Deventer: Hogeschool Saxion.

Samenwerken?

Wil je meer informatie over onze projecten? Of wil je graag met ons samenwerken? Stuur een mail naar [email protected] met je vraag of voorstel.