100 dagen-programma deeltijd

Een deeltijdstudie (gaan) doen: het heeft veel impact op je leven. De combinatie van studeren, werk en privé is een behoorlijke uitdaging. Een goede start helpt daarbij. Om je op weg te helpen, hebben we het 100 dagen-programma opgezet. Met de mogelijkheden van dit programma kun jij je optimaal voorbereiden, en krijg je de eerste maanden de ondersteuning die jij nodig hebt voor je deeltijdstudie!

Waarom is dit programma opgezet?

Het 100 dagen-programma is opgezet om deeltijdstudenten passende ondersteuning en begeleiding te bieden. Uit ervaring weten we dat het de eerste maanden schipperen is tussen werk, privé en studeren. Om je hierop voor te bereiden, is het 100 dagen-programma opgezet. Hiermee hopen we jouw kans op studiesucces te vergroten.

Benieuwd naar de inhoud van dit programma? Scroll dan verder!

100dagenprogramma.jpg

Wat is het 100 dagen-programma?

Het 100 dagen-programma is geheel afgestemd op je eigen behoefte en gewenste ondersteuning. Centraal in het programma staan de (online) kennismaking met Saxion als onderwijsinstelling, hbo-studievaardigheden, taal- en rekenvaardigheden en de ontwikkeling van jouw professionele en persoonlijke identiteit. Dit zijn factoren die de kans op studentsucces vergroten. Deeltijdstudenten worden in het programma gecoacht door een ouderejaars student.

100dagenprogramma (2).jpg

Voor wie is dit programma?

Voor alle studenten die starten met een opleiding bij Saxion, of je nu een voltijd, deeltijd, of Ad-opleiding gaat volgen. Voor internationale studenten is er een Engelstalige versie: Student Onboarding.

100dagenprogramma (6).jpg

Wanneer start dit programma?

Zodra je je aangemeld hebt voor een deeltijdopleiding, kan je je vanaf half december (als je in februari start) of half mei (als je in september start), aanmelden voor het programma. Je begint dus al met het programma voordat je met je opleiding start. Het programma loopt vervolgens door tot en met de eerste 100 dagen van jouw opleiding.

100dagenprogramma (4).jpg

Deelnemen aan het 100 dagen programma?

Meld je nu aan!

Inhoud programma

Persoonlijke studentcoach

Je wordt tijdens het doorlopen van het programma gekoppeld aan een studentcoach; dat is een ouderejaars student die zelf ook in deeltijd studeert. Deze coach is jouw persoonlijke aanspreekpunt en kan je helpen met al je vragen en je vanuit eigen ervaring coachen.

100dagenprogramma (5).jpg

Persoonlijke leerroute

Vind je het lastig om jouw ondersteuningsbehoefte te formuleren? Voor iedere deelnemer bieden we het 100 dagen-programma op maat aan: een programma toegespitst op jouw persoonlijke wensen en behoeften. Door middel van het invullen van een online reflectie-instrument krijg jij inzicht in jouw ondersteuningsvraag en ontvang je advies op maat. Dit advies verwijst jou naar de juiste onderdelen in de digitale leeromgeving van het programma die voor jou relevant zijn. Met jouw studentcoach kan je bespreken of het advies bij jouw wensen aansluit en hoe je het programma het beste kan doorlopen.

Ondersteuning bij studie-, taal- en rekenvaardigheden

In de digitale leeromgeving hebben we materiaal beschikbaar om jou te ondersteunen in de ontwikkeling van generieke studievaardigheden, taal- en/of rekenvaardigheden. We bieden kennisclips, naslagwerk, podcasts en opdrachten aan zodat je zelf kan kiezen op welke manier je met de materie aan de slag wil. Je bepaalt dus zelf de vorm en wat je op welk moment nodig hebt zodat het programma het beste aansluit op jouw behoefte.

100dagenprogramma (6).jpg

Professionele en persoonlijke identiteit

Door te reflecteren op opgedane ervaringen en met medestudenten te leren over je eigen kwaliteiten en ambities, vergroot je je zelfbewustzijn ten aanzien van het soort professional dat jij wil zijn. Je leert hiermee jezelf kennen en je ook te verhouden tot de beroepspraktijk en jouw omgeving. Binnen het 100 dagen-programma bieden we verschillende tools aan waarmee jij nog  beter inzicht krijgt in jouw persoonlijke en professionele identiteit.

Studenten samen in de kantine van Saxion

• Voor de instroom in september 2024 opent de inschrijving op 1 mei 2024.
  • Voor instroom in februari  2025 is inschrijven mogelijk vanaf half december 2024.

Nee, het programma is gratis. Als je je aanmeldt, verwachten we ook actieve deelname van jou!

Het programma wordt op maat samengesteld en samen met jouw studentcoach bespreek je de vorm, inhoud en frequentie van jullie contact. Je bepaalt zelf wanneer je tijd en ruimte vrij maakt om met het programma aan de slag te gaan. Naast het individuele contact kunnen er ook bijeenkomsten georganiseerd worden waaraan je kan deelnemen.

Dat is afhankelijk van jouw ondersteuningsbehoefte. We verwachten dat je minimaal één keer per twee weken contact hebt met je studentcoach om te bespreken hoe ver je in jouw persoonlijke leerroute bent. Ook is de tijdsinvestering afhankelijk van het moment: je bent na de start van de studie intensiever met het programma bezig dan voor de start.

Het programma is voor iedere toekomstige Saxion-student bedoeld die met een opleiding start. Het programma is voor elke startende student geschikt (ongeacht vooropleiding of de tijd dat je niet in de schoolbanken gezeten hebt) omdat het aansluit op jouw persoonlijke behoefte op het gebied van studievaardigheden, taal of rekenen. Doordat het programma op je eigen wensen afgestemd kan worden, is het al snel voor jou geschikt!

Contact

Heb je vragen? Je kunt contact opnemen met één van de coördinatoren van de dienst Onderwijs en Student Support van Saxion:

Marjoiein Bornebroek | 100-dagenprogramma Saxion

Marjolein Bornebroek