statistic-1606951_1280.png
Organisatie

Onderzoek naar potentiële mogelijkheden van Office 365 binnen de leeromgeving

Leestijd Minuten

Het ochtendprogramma van het BIO-overleg op 4 oktober werd gevuld met het thema Office 365. Elke hogeschool is op dit moment bezig met de introductie van Office 365. Deze uitrol gebeurt op veel verschillende manieren en ook tijdens dit overleg was ook duidelijk dat er grote behoefte is aan kennisdeling op dit gebied. Daarover later meer...

Hogeschool Zuyd demonstreerde hoe zij Teams op nog beperkte schaal in het onderwijs inzetten en Windesheim liet de resultaten zien van pilots met een groot aantal studenten.  Vanuit Saxion werden de ervaringen met de migratie  van een gedateerde samenwerkomgeving naar Teams gepresenteerd en verder werden de pilots toegelicht die de potentiële mogelijkheden van Office 365 ter ondersteuning van het leerproces kan bieden.

Bijdrage Saxion

Saxion werkte lange tijd met producten van IBM. Zowel de mailvoorzieningen als de samenwerkomgeving (Connect) kwamen van IBM. In 2018 zijn de mailfaciliteiten gemigreerd naar Office 365 (o.a Outlook en Onedrive). Begin 2019  kwam er een oekaze van het CvB waarin helder werd dat op  31 juli alle IBM-licenties eindigden. Dat betekende dat er binnen 5 maanden 1200 samenwerkomgevingen naar Teams moesten worden gemigreerd, trainingen voor een groot aantal medewerkers (1000) worden geregeld en verschillende ondersteuningsmaterialen worden ontwikkeld. Door de werkdruk konden we niet vooraf maar werden er tijdens het migratieproces allerlei governance-afspraken gemaakt zodat we ook veilig en betrouwbaar met Teams konden starten. Over de vraag: “Wat is veilig en betrouwbaar?” wordt er bij de verschillende collega-hogescholen verschillend gedacht. Er is erg veel variatie in het beveiligingsniveau en het vrijgeven van de functionaliteiten. Ook op dit gebied kan er nog erg veel kennis worden gedeeld.

Uiteindelijk is de deadline gehaald en kan er Saxion-breed met Office 365 gewerkt worden. Momenteel is er nog veel behoefte aan trainingen, inrichtingsadviezen en werkafspraken. De verdere adoptie en uitrol van Office 365 is opgepakt in een nieuw project waarbij de eindgebruikers (student en medewerker) sneller en makkelijker moeten kunnen leren en werken.  

Blog Peter - maandelijkse gebruikers.png

Hoe doen we dat? 

In het project Ontwerp van de toekomstige leeromgeving 2018  hebben we een uitgebreide analyse gemaakt van de wensen en eisen van studenten en medewerkers voor de digitale leeromgeving. Als resultaat van dit project is er een programma van eisen (vanuit het onderwijs) geschreven. 

Als vervolg hierop zijn we sinds kort aan de slag met:

  • het plotten van het huidige applicatielandschap op de wensen en eisen. Wat gebeurt er op dit moment in welke applicatie?
  • het onderzoek naar welke rol Office 365 in onze digitale leeromgeving kan gaan spelen waarbij we kijken naar de huidige mogelijkheden van de Office apps en de op de roadmap geplande nieuwe functionaliteiten

We gaan aan de slag met de volgende twee pilots om e.a.a  te onderzoeken:

  • Kwartiel 2+3: Microsoft Teams als ondersteuning bij thuisgroepen van het SOM. Hierover kan je meer lezen in de blog van Judith Zwerver
  • Kwartiel 3+4: De combinatie van Blackboard en Teams binnen het Smart Solutions Semester (Een multidisciplinair project met concrete opdrachten uit het werkveld)

De resultaten van deze pilots dragen bij aan een onderbouwing van toekomstige keuzes m.b.t. de inrichting van de leeromgeving.

Bij het uitvoeren van de pilots trekken we samen op met Hogeschool Windesheim. Zij doen vergelijkbare pilots en uiteraard zullen we de resultaten ook delen in het Bio-overleg en andere gremia.

Onderzoek naar potentiele mogelijkheden van Office 365 binnen de leeromgeving.

De inzet van Office365 binnen de leeromgeving in het hoger onderwijs neemt erg snel toe. Zeker met de komst van de applicatie Teams, zie je binnen het hoger onderwijs ontwikkelingen waarbij Teams in combinatie met de andere apps als Onenote, Planner e.d. de leeromgeving aanvult of soms geheel vervangt. Microsoft steekt ook erg veel energie in het verder door ontwikkelen van deze applicatie. Teams is in eerste instantie ontwikkeld om binnen organisaties plaats- en tijdonafhankelijk samen te werken, maar daarnaast zie je dat er door Microsoft erg veel innovatiekracht wordt gestoken in de uitbreiding van de onderwijskundige mogelijkheden. Teams is de snelst groeiende app in Microsofts  geschiedenis en heeft inmiddels 200 miljoen gebruikers per maand.

Office applicaties.png

Het hoger onderwijs werkt natuurlijk al jaren met Office apps als Word, Excel en Powerpoint en Outlook en de afgelopen jaren is dat uitgebreid met andere apps als Onedrive, Onenote, Teams, Stream e.d. en deze apps hebben veel functionaliteiten die overeenkomen met die in moderne leeromgevingen. Het zou zowel vanuit kostenperspectief en adoptieoverwegingen  interessant zijn om vanuit de applicaties die je al hebt ook de leeromgeving geheel of deels vorm te geven.

Er zijn een viertal scenario’s waarin de rol van Office 365 kan worden vormgegeven.

  1. Gebruik van een “All-in-one” leeromgeving als Blackboard en geen inzet van Office 365

  2. Een “All-in one” leeromgeving aangevuld met ontbrekende functionaliteiten in Office 365

  3. Office 365 als de primaire leeromgeving aangevuld met losse ontbrekende functionaliteiten, die apart worden aangeschaft.

  4. Office 365 als enige leeromgeving.

Saxion wil inspirerend en toekomstbestendig onderwijs ontwikkelen en heeft daarvoor het Saxion Onderwijs Model ontwikkeld. Dit onderwijsmodel stelt ook nieuwe eisen aan de leeromgeving en in kader van SOM onderzoeken we de mogelijkheden van Office 365.

Inventarisatie Office-implementatie Hoger onderwijs

Zoals eerder aangegeven is er veel behoefte aan kennisdeling op dit thema. Vanuit Saxion is een enquête opgesteld om de verschillende uitrolconcepten te inventariseren en een Teams-omgeving  te starten waar kennis en ervaringen kunnen worden gedeeld.

De resultaten van deze inventarisatie zullen de volgende maand op deze website en in de INTO ICT&O worden gedeeld.

brief-4510896_1280.png

Meer lezen? 

Peter Heidemann

Teaching & Learning Centre - Onderwijskundig Adviseur - Expertise: AI & Digitale Geletterdheid en Onderwijsinnovatie

Foto Marloes Klumpers

Marloes Klumpers

Onderwijskundige bij de academie Life Science, Engineering & Design.

06-23051379

Gerelateerde artikelen

Organisatie

Terugblik digitalisering onderwijs 2024

24 april 2025
Microfoon - bron: florantevaldez, Pixabay Organisatie

Ervaringen met podcasts in het onderwijs

20 oktober 2023
Ontwikkeltools.jpg Organisatie

Tools en methodiek voor het ontwerpen en ontwikkelen van onderwijs