Blog Judith.png

Update SOM: Start eerste pilots in Teams

Leestijd Minuten

Als ICT&O zijn we al geruime tijd betrokken bij de uitwerking van het Saxion Onderwijs Model (SOM).

In deze fase van de ontwikkeling van SOM leggen we als ICT&O de nadruk op de volgende uitgangspunten: Bronnen, Communities, Leeromgeving en Toetsing. In deze blog gaan we in op de ontwikkeling van het uitgangspunt ‘leren in communities’.

Eén van de belangrijkste vernieuwingen in SOM is het leren in communities. Een manier waarin ‘leren in communities’ in SOM vorm krijgt is ‘thuisgroepen’. Bij thuisgroepen ligt de focus met name op de persoonlijke en professionele ontwikkeling.

‘Een thuisgroep is een kleine groep studenten en een studieloopbaan-begeleider (SLB-er) die gedurende de opleiding bij elkaar blijft. De groep studenten is afkomstig van dezelfde academie (maar niet noodzakelijk van dezelfde opleiding)’.

Eén van de doelstellingen van de thuisgroep is het creëren van een veilige thuishaven, een steunende leeromgeving waarin studenten in een kleine vertrouwde groep werken. De thuisgroep is sterk verweven met het gehele curriculum en vormt een belangrijke basis voor studenten in hun leerproces gedurende de gehele opleiding. De thuisgroep vormt als het ware de ruggengraat van het SOM. Om deze doelstelling te behalen wordt er ook wat van de digitale leeromgeving verwacht. Om dit goed voor te bereiden zal ICT&O in het komend kwartiel starten met pilots in Teams.

Teams.png

Teams afbeelding

Vanaf kwartiel 2 gaan we met ruim 10 docenten verdeeld over 7 academies onder begeleiding van ICT&O collega’s ervaring opdoen met het werken in Microsoft Teams. Teams is een platform voor communicatie en samenwerking als onderdeel van Microsoft Office 365. Omdat er momenteel nog geen echte ‘thuisgroepen’ binnen Saxion zijn (immers SOM is nog niet geïmplementeerd) worden de pilots in Teams zoveel mogelijk in de SLB setting uitgevoerd. Het geeft ons naar verwachting een beeld van de wijze waarop we middels technologie het leer- en ontwikkelproces van studenten optimaal kunnen ondersteunen. In de pilots participeren zowel docenten als studenten.

De pilots worden met alle stakeholders, inclusief de docenten en studenten geëvalueerd. Dit levert advies en aanbevelingen op voor de koplopers van SOM met betrekking tot de verdere uitwerking van de thuisgroepen; zowel ten aanzien van de wijze waarop de technologie het proces kan ondersteunen als inhoudelijke aanscherping van de onderwijskundige uitwerking van thuisgroepen.

De pilots zullen in kwartiel 2 van start gaan. ICT&O collega’s binnen de diverse academies zullen de pilottrekkers zoveel mogelijk ondersteuning bieden, aangevuld door de Office365 coaches.

Als medewerker van Saxion kun je hier meer informatie over Teams vinden.