Ontwerpproject 10

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

1

Productontwerpen is een projectmatige activiteit die over het algemeen volgens een methode met bekende stappen wordt uitgevoerd. Het is voor beginnend ontwerpers van belang zo snel mogelijk kennis te nemen van deze methode en stappen en daar mee te oefenen. Door inzicht te vergaren over het ontwerpproces en dit te doorlopen (voor het eerst tijdens IPO10 en in het vervolg tijdens de overige ontwerp projecten in de komende jaren) zal de ontwerper in opleiding hou vast krijgen qua aanpak van een ontwerpproject en daarmee projecten beter kunnen plannen (in-zoomen en uitzoomen) naar stappen die genomen moeten worden om een bepaald eindresultaat te behalen binnen de gestelde tijd. Hiermee vergroot de student de kans op de ontwikkeling van een goed en succesvol product. Het is van belang dat de IPO student dat begrijpt en er mee kan werken.

Competenties

• LED competentie

Leerdoelen

Inzicht in het belang van projectmatig en methodologisch werken in het ontwerpproces, inzicht in de rol van schetsen en het maken modellen in het ontwerpproces. Kennis van basisbegrippen uit de productontwikkeling en (basis) vaardigheden in de uitvoering van het ontwerpproces voor een eenvoudig product. Kennis van de regels voor het gebruik van de modelwerkplaats en vaardigheid in het bouwen van een eenvoudig model en het testen van dat model.

Vaardigheid in: het uitvoeren van een eenvoudige productanalyse en een eenvoudig marktonderzoek, het analyseren van producten aan de hand van beeldmateriaal, het opstellen van een PVE voor een eenvoudig product, het maken van een eenvoudige projectplanning, het toepassen van eenvoudige creativiteitstechnieken.

Attitude: Werken aan de ontwikkeling van een nieuwsgierige, ondernemende en actieve houding ten aanzien van productontwikkeling en ontwerpproces.

Werkvorm

Code Naam