• Code

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

1

Bedrijfsanalyse  is een kennismaking met de financiële aspecten van de productontwikkeling. Er wordt aandacht besteed aan kostprijsberekening, business case analyse, inkoop (make or buy), en ondernemerschap in relatie tot het industrieel product ontwerpen. Tevens wordt er aandacht besteed aan het ontwikkelen van logische rekenvaardigheid in Excel. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan duurzaamheid en leren studenten aan de hand van een oefening hoe de milieu-impact van producten ingeschat kan worden.

Competenties

• LED competentie

Leerdoelen

Productontwikkeling is een bedrijfsmatige acitiviteit die op termijn winst moet opleveren voor een onderneming . Kennis van de financiële- en duurzaamheidsaspecten  van de productontwikkeliing is daarom van belang.•Het is van belang dat de IPO student deze begrijpt en er mee kan werken, de IPO student moet als ontwerper kostprijsbewust kunnen ontwerpen.
Afgezien van kennis moet de student hier ook praktische ervaring in hebben door hier eens mee te oefenen aan de hand van een eenvoudig consumentenproduct. Op deze wijze leert de student ookbeter  projectmatig werken, informatie verzamelen, analyseren en documenteren.

Kennis van enkele financiële basisbegrippen uit de bedrijfsvoering en de productontwikkeling.
Kennis van en inzicht in kostprijscalculaties en vaardigheid in het uitvoeren van een eenvoudige kostprijscalculatie.
Bewustwording van, en inzicht in de factoren die de milieur impact van een product bepalen, en aan de hand van een eenvoudig model de mileu impact van een product inschatten.

Werkvorm

Code Naam