• Code

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

4

In deze module wordt kennisgemaakt met marketingprincipes en moet de student zelf aan de hand van een
eenvoudig consumentenproduct een marketingstudie uitvoeren. Verder wordt ingegaan op de positie van
productontwikkeling in het bedrijf en bedrijfsprocessen

Aan de orde komen:
• het belang van marketing voor het productontwikkelingsproces
• de basisbegrippen uit de marketing
• de 4 P’s voor een eenvoudig product toepassen
• doelgroepen en segmentatie
• corporate identity en mission statement
• een eenvoudig marktonderzoek uitvoeren
• informatie geordend documenteren en presenteren
• creatieve technieken toepassen
• vanuit een marketingonderzoek een PVE opstellen

Competenties

• LED competentie

Leerdoelen

Productontwikkeling is een bedrijfsmatige activiteit die sterk wordt beïnvloed door de behoefte van de markt. Kennis van die markt met z'n doelgroepen en marktontwikkelingen is van belang voor het succes van productontwikkelingen. De marketing biedt uitstekende methoden om het productontwikkelingsproces aan te sturen. Het is van belang dat de IPO student deze begrijpt en er mee kan werken, omdat in de beroepspraktijk de marketingafdelingen grote invloed hebben op de productontwikkeling binnen een bedrijf. De student moet als ontwerper een “marktgevoel” ontwikkelen. Wat zijn de trends, waar liggen kansen, wat doen concurrenten en waarom, en wat is het antwoord daarop?

Afgezien van kennis, moet de student hier ook praktische ervaring in hebben door hier eens mee te oefenen aan de hand van een eenvoudig consumentenproduct.

Op deze wijze leert de student ook beter projectmatig werken, informatie verzamelen, analyseren en documenteren.

Werkvorm

Code Naam