• Code

Zie blackboard

Toetsvorm Schriftelijk/Written/Klausur (S)

Toetscriteria

1. De student kent de organisatie van de Europese Unie, de wettelijke grondslag, samenstelling, bevoegdheden en doelstellingen en weet op welke wijze de Europese Unie wordt bestuurd.
  2. De student kent de bronnen van het recht van de Europese Unie en de regels van hierarchie.
  3. De student kan uitleggen op welke wijze de Europese Unie haar bevoegdheden uitoefent en kan uitleggen hoe de totstandkoming en strekking is van verordeningen, richtlijnen en besluiten.
  4. De student kan in concrete situaties uitleggen op welke wijze niet alleen lidstaten maar ook (particulieren rechtstreeks) te maken (kunnen) hebben met het recht van de Europese Unie en kent de hierarchie omtrent wet- en regelgeving.
  5. De student kan in concrete situaties uitleggen op welke wijze het recht van de Europese Unie wordt gehandhaafd, weet wat de prejudiciĆ«le procedure inhoudt en waarvoor deze dient en kent de rol van de Europese Commissie, de burger, het Hof van justitie en de nationale rechter in het vorenstaande.
  6. De student kan de kenmerken van de interne markt benoemen en uitleggen op welke wijze de interne markt wordt verwezenlijkt, onder verwijzing naar relevante wet- en regelgeving.
  7. De student kan uitleggen wat de vier vrijheden inhouden:

a. vrij verkeer van goederen;
            b. vrij verkeer van diensten;
            c. vrij verkeer van personen, in het bijzonder het vrije verkeer van werknemers(arbeid en sociaal beleid)
            d. vrij verkeer van kapitaal

en kan uitleggen waar deze vier vrijheden toe leiden en welke uitzonderingen er toegestaan zijn.

8. De student kan vorenstaande onderdelen toepassen in concrete situaties onder verwijzing naar relevante wet- en regelgeving.

9. De student kan in verschillende concrete situaties beredeneren of er binnen het fiscale recht sprake is van een verboden belemmering.

10. De student weet op welke wijze er op Europees niveau kan worden opgetreden tegen misbruik van recht binnen de Wet op de omzetbelasting.