• Code

Zie Blackboard

Toetsvorm Schriftelijk/Written/Klausur (S)

Toetscriteria

1. De student kan een oordeel en/of een advies geven over het onderkennen van inherente en interne beheersingsrisico's en de gevolgen daarvan voor de controle-aanpak door een accountant. In de onderbouwing kan de student:- de relatie tussen risicoanalyse, materialiteit en de controleaanpak benoemen- het begrip "materieel belang" uitleggen- het begrip "controletolerantie" uitleggen- de verschillende soorten risico’s benoemen en verklaren- in een concrete casus de risico’s inschatten- de relatie tussen de verschillende soorten risico’s aangeven- aangeven wat het gevolg is van de risico’s voor de door de accountant uit te voeren controlehandelingen- de risico's van jaarrekeningposten koppelen aan een of meerdere controledoelstellingen- de verschillende controledoelstellingen (getrouwheidsaspecten) van jaarrekeningposten benoemen- het belang van de typologie voor de controle op de volledigheid van de opbrengsten benoemen- het belang van de waardekringloop voor de controle op de volledigheid en juistheid van de kosten en de opbrengsten benoemen.
  2. De student kan een oordeel en/of een advies geven over de planning van de controle door een accountant. In de onderbouwing kan de student:- de verschillende planningsfases aangeven- de verschillende activiteiten behorende bij de verschillende planningsfases benoemen- de relatie tussen de verschillende planningsfases uitleggen en toepassen- de redenen voor toepassing van de noodzakelijke planmatige aanpak verdedigen- de controlestrategie vertalen naar controledoelstellingen - uitleggen wat de betekenis is van de gegevensgerichte en de systeemgerichte controleaanpak.
  3. De student kan een oordeel en/of een advies geven over zowel de systeemgerichte als de gegevensgerichte werkzaamheden als onderdeel van het controleproces door een accountant. In de onderbouwing kan de student:- de doelstellingen van de controle benoemen, toelichten en toepassen in een casussituatie- de werkzaamheden die tijdens de interimcontrole worden verricht omschrijven en toelichten- de werkzaamheden die tijdens de eindejaarscontrole worden verricht omschrijven en toelichten- de te verrichten cijferanalyses, detailcontroles en de te verrichten overige controlewerkzaamheden voor de balans en verlies-en winstrekening uitleggen en toepassen- de kwaliteit van controle-informatie uitleggen in termen van relevantie en betrouwbaarheid- de controlewerkzaamheden beschrijven en toelichten aan de hand van de betrouwbaarheidscriteria en de relevantie voor de controledoelstellingen.