Schenk- en erfbelasting & Erf- en huwelijksvermogensrecht FRE 3.4

Toetsvorm Assessment (AS)

Toetscriteria

Advisering:

1. De student voert een adviesgesprek met een client waarbij de volgende onderdelen van belang zijn: - de student stelt zichzelf voor en start het gesprek op geschikte wijze; - de student is op een bij de rol van adviseur passende wijze gekleed; - de studente beschrijft en analyseert het probleem van de client en draagt duidelijke oplossingen aan; - de student verzorgt een overtuigende en klantgerichte presentatie waarn hij er in slaagt om de belangrijkste punten uit het opgestelde advies duidelijk toe te lichten; - de student luistert goed en gaat in op de gestelde vragen.

De student kan op het gebied van de Schenk- en erfbelasting:

2. De student kan ten behoeve van het opstellen van een aangifte Schenk- dan wel Erfbelasting en de advisering hieromtrent van minimaal drie van de onderstaande aandachtsgebieden de fiscale regels toepassen in concrete situaties. Dit onder verwijzing naar de juiste wetsartikelen.Aandachtsgebieden:- Bepaling van belastingplicht voor de Schenk- dan wel Erfbelasting;- Bepaling van de omvang van de verkrijging;- Bepaling van de waarde van de verkrijging;- Fictieve verkrijgingen die zijn opgenomen in de Successiewet;Tarief, vrijstellingen en berekening van de belasting;-Bedrijfsopvolgingsregeling in de Successiewet.

Totaal Erf- en huwelijksvermogensrecht:

3. De student kan minimaal een van de onderstaande onderdelen van het erfrecht toepassen in concrete situaties. Dit onder verwijzing naar de juiste wetsartikelen.Onderdelen:- De wettelijke erfopvolging, de wetttelijke verdeling, de wilsrechten en de andere wettelijke rechten;- Rechtspositie van echtgenoten, kinderen, onterfde personen, erfgenamen, legitimarissen en legatarissen;- Uiterste wilsbeschikkingen, Centraal testamentenregister en verklaring van erfrecht;- Zuivere aanvaarding, beneficiaire aanvaarding en verwerping;- Executeur.

4.De student kan minimaal een van de onderstaande onderdelen van het huwelijksvermogensrecht en het personen- en familie recht toepassen in concrete situaties. Dit onder verwijzing naar de juiste wetsartikelen.Onderdelen:- Huwelijk, ongehuwd samenwonen en geregistreerd partnerschap: vereisten, rechtsgevolgen, verschillen. Rechten en verplichtingen tussen echtgenoten/geregistreerde partners, aansprakelijkheid, bestuur;- De wettelijke (algehele) gemeenschap van goederen, huwelijkse voorwaarden/partnerschapsvoorwaarden, finale en periodieke verrekenbedingen;- Beëindiging van het huwelijk / geregistreerd partnerschap, verdeling gemeenschap;- Graden van verwantschap (bloedverwantschap en aanverwantschap), belang van familierechtelijke betrekking;- Handelings(on)bekwaamheid, minderjarige, wettelijk vertegenwoordiger, gezag, voogdij;- Curatele, bewind en mentorschap.