• Code

Toetsvorm Schriftelijk/Written/Klausur (S)

Toetscriteria

Aangifte en aanslag

1. De student beoordeelt aan de hand van een casus of iemand aangifteplichtig is.

2. De student kan aan de hand van een casus beoordelen of de vereiste aangifte al dan niet is gedaan.

3. De student kan aan de hand van een casus beoordelen of de belastingaanslag tijdig is opgelegd en bepaalt wat         de eventuele sancties zijn bij een overschrijding van deze termijn.

4. De student kan aan de hand van een casus vaststellen of, en zo ja onder welke voorwaarden, de fiscus een               navorderings- of naheffingsaanslag op kan leggen.

Verplichtingen

5. De student beoordeelt aan de hand van een casus of, en zo ja in hoeverre, de belastingplichtige verplicht is om te     voldoen aan de informatie-, administratie of aangifteverplichting.

6. De student beoordeelt aan de hand van een casus of er een sanctie kan worden opgelegd wegens het niet                 voldoen aan een fiscale verplichting (Vb. Administratie, informatie of inlichtingenverplichting).

7. De student beoordeelt aan de hand van een casus of een belastingplichtige of inhoudingsplichtige verplicht is             om ingevolge artikel 10a AWR melding te doen van onjuistheden of onvolledigheden die van belang zijn voor de         belastingheffing.

ABBB en EVRM

8. De student kan aan de hand van een casus beargumenteren of bij het opleggen van een sanctie een beperkende     werking uitgaat van een algemeen beginsel of het EVRM.

9. De student beoordeelt aan de hand van een casus of de fiscus gebonden is aan een inlichting, toezegging een           compromis/vaststellingsovereenkomst of een akkoordverklaring.

Bezwaar en Beroep

10. De student beoordeelt aan de hand van een casus:
      - in welke situaties bezwaar kan worden gemaakt, dan wel beroep worden ingesteld.
      - wat de eisen zijn waaraan een bezwaar-, dan wel beroepschrift dient te voldoen en wat de gevolgen zijn indien            het niet aan deze eisen voldoet.
       -wat het karakter is van de procedure.

Omkering bewijslast, boetes en strafbare feiten

11.De student kan aan de hand van een casus beoordelen of een strafbaar feit is begaan zoals omschreven in de          artikelen 68 en 69 AWR.

12.De student stelt vast of, en zo ja, welke sanctie kan worden opgelegd als gevolg van het niet voldoen aan de              informatie-, administratie-, betaal- of aangifteverplichting.

13.De student beoordeelt in hoeverre er sprake is van omkering van bewijslast en benoemt wat hiervan de gevolgen      zijn.

Overige zaken

14.De student kan de regeling ambtshalve vermindering toepassen op een casus