VM2 Bestuursrecht 2

• Taal

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

Dit vak bouwt voort op het vak Bestuursrecht 1 (Ruimtelijk bestuursrecht).

In deze module staat de verdieping en verbreding centraal van de wettelijke en beleidsmatige beperkingen waar ontwikkelaars van vastgoed in concrete gevallen tegenaan lopen.

De student leert in deze module de nadere regels kennen van de overige wetten met betrekking tot het ruimtelijk bestuursrecht, volkshuisvesting en milieuwetgeving. Daarbij gaat het om regelgeving van de overheid t.a.v. o.a.:  de Monumentenwet, Onteigeningswet, Leegstandswet, Huisvestingswet, Wet voorkeursrechten gemeenten, Belemmeringenwet privaatrecht, de Boswet, Natuurbeschermingswet, de Flora en Faunawet, Ontgrondingenwet, de Wet milieubeheer etc.. Tijdens deze module leert de student tevens om te gaan met de hierboven genoemde wet- en regelgeving.

Naast de bestuursrechtelijke regelgeving staat eveneens de publiek-private samenwerking op het programma. Het accent ligt op de processuele, bestuurskundige, beleidsmatige en Europees rechtelijke aspecten met hun juridische doorvertaling. Gedacht moet worden aan de Europese aanbestedingsregels, de intentie- en samenwerkingsovereenkomst, rechtsvormen, afscheidsregelingen en geschillenbeslechting.

Competenties

• BRR - dummy

Leerdoelen

1.      De student kent de nadere regels van het ruimtelijk bestuursrecht, volkshuisvesting en milieuwetgeving.

2.      De student kan de algemene en bijzondere regels van het ruimtelijke bestuursrecht, volkshuisvesting en milieuwetgeving toepassen en de consequenties bepalen van deze regelgeving voor vastgoedontwikkeling.

3.    De student kent de relevantie, aanpak en achtergrond van PPS voor de ontwikkelingsplanologie en de daarmee samenhangende     processuele, bestuurskundige, juridische, beleidsmatige en Europees rechtelijke aspecten.

Werkvorm

Code Naam