VM2 Project CREM Financieel Groep (Vastgoedlab)

• Code

L.27691

• Studiebelastingsuren

86

• Taal

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

3

Een onderneming heeft verschillende bedrijfsmiddelen om in te zetten voor het behalen van de doelstellingen van die onderneming. Zo maakt een fabriek onder andere gebruik van de bedrijfsmiddelen personeel en technologie (machines) om een goed te produceren. Daarnaast onderscheiden we nog de bedrijfsmiddelen kapitaal en informatie/communicatie.

Bij Corporate Real Estate Management (CREM) wordt ook vastgoed toegevoegd aan het rijtje van bedrijfsmiddelen. Het grote vraagstuk dat bij CREM centraal staat is hoe vastgoed optimaal kan worden ingezet om het primaire proces van de onderneming zo goed mogelijk te ondersteunen. Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan de locatiekeuze van het vastgoed van de onderneming, maar ook welke financierings-/eigendomsconstructie het beste bij de onderneming past.

De student wordt gevraagd om in een projectgroep een adviesrapport te maken met betrekking tot het voor een organisatie relevante huisvestingsvraagstuk. In dit kwartiel dient de student de organisatie en de vastgoedportefeuille van de organisatie te analyseren zodat er een onderbouwde indeling kan worden gemaakt in core en non-core vastgoed. Vervolgens dienen de bedrijfseconomische gevolgen in kaart te worden gebracht wanneer er verschillende scenario’s met betrekking tot de vastgoedportefeuille worden voorgesteld.

Competenties

• BRR - dummy

- De student kan een relevante organisatieanalyse uitvoeren

- De student kan een relevante vastgoedportefeuilleanalyse uitvoeren