VM2 Project Ontwikkelingsplan Groep (Vastgoedlab)

• Code

L.27689

• Studiebelastingsuren

86

• Taal

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

2

Gebiedsontwikkeling wordt een steeds belangrijker onderwerp in de wereld van vastgoedontwikkeling. Het gaat hierbij vaak om aanpassingen en/of ontwikkelingen in bestaand stedelijk gebied. Afhankelijk van de situatie is hierbij veelal sprake van een samenwerkingsproces tussen verschillende actoren.

In essentie is dit project vergelijkbaar met het project ‘locatieontwikkeling’ in de propedeuse, met dit verschil dat het te ontwikkelen gebied een veel grotere omvang heeft. Daarnaast worden inhoudelijk hogere eisen gesteld aan de uitwerking van de opdracht. Deze eisen zijn een afgeleide van de in het beroeps- en opleidingsprofiel ‘Vastgoed & Makelaardij’ vastgestelde beroepscompetenties.

De praktijkopdracht voor dit studiejaar is ontwikkeld samen met de gemeente Enschede die tevens als daadwerkelijke opdrachtgever zal fungeren bij dit project. Op basis van een of meerdere door de gemeente goedgekeurde visies schrijft de gemeente Enschede een prijsvraag uit om de visie uit te werken naar een ontwikkelingsplan voor het desbetreffende plangebied.

Competenties

• BRR - dummy

Leerdoelen

- De student kan de visie vertalen naar een voorlopige stedebouwkundige uitwerking.

- De student kan de publiekrechtelijke gevolgen en risico’s in kaart brengen

- De student kan de te doorlopen activiteiten van de ontwerp en voorbereidingsfase benoemen en plannen in de tijd, afhankelijkheden aanbrengen en de doorlooptijd optimaliseren.

- De student kan het ontwikkelingsplan uitwerken in de bijbehorende (grond)exploitatie, waarbij de kosten en opbrengsten worden gefaseerd en inzichtelijk gemaakt.

- De student kan op basis van de gemaakte keuzes in het ontwikkelingsplan een overzicht geven van de belangrijkste ontwikkelingsrisico’s.

- De student kan een voorstel maken t.a.v. de te hanteren gebiedspromotie.

- De student kan een integraal, consistent en doelgroepgericht rapport schrijven

Werkvorm