VM2 Bouwkunde 4

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

4

Vastgoed professionals krijgen bij een verbouwing of bij nieuwbouw als snel te maken een architect en een stedenbouwkundige. Dat zijn ontwerpers die een andere taal lijken te spreken dan wij. Denk bijvoorbeeld aan de Welstandscommissie, die kijkt of een ontwerp wel past in de bestaande omgeving.

Deze cursus Stedenbouw en architectuur geeft een kennismaking met deze twee ontwerpdisciplines en is daarmee nuttig voor iedereen die werkzaam wil zijn in de vastgoed branche. Hierbij kan gedacht worden aan al die situaties waarin een architect in beeld komt, waarin een gebiedsontwikkeling wordt opgestart of de waarde van een gebouw bepaald moet worden. Aan vastgoedontwikkelaars, gemeentelijke diensten, vastgoed beheerders, beleggers en makelaar.

Hedendaagse ontwerpen zijn beter te begrijpen als je een beeld hebt van wat daaraan er aan is voorafgegaan, als je de ontwerptaal kunt verstaan. Een discussie over mooi of lelijk, over leefklimaat en herstructurering, over openbare ruimte en privé domein, wordt pas mogelijk als je oog hebt voor de nuances in de vormgeving van de gebouwde omgeving. Het spreken van deze beeldentaal leidt tot een betere communicatie en daardoor tot een betere kwaliteit in het vastgoed.

Het eerste deel van het vak bestaat uit een terugblik naar de beeldbepalende Europese stedenbouw en architectuur van de afgelopen 20 eeuwen.

• Van de klassieke oudheid en de gotiek naar de Renaissance en de Barok.
  • De nieuwe ontwikkelingen in de 19e, 20e eeuw en de overgang naar de 21e eeuw.

We bekijken de vormgeving van enkele bekende gebouwen en steden. Bijvoorbeeld het plan Haussmann voor Parijs, de architect Berlage en de Amsterdamse school. Aandacht voor de taal van de architect en stedenbouwkundige. Herkenning van materiaal, kleur en structuur.

In het tweede deel kijken we naar de typologie van de stadsplattegrond. We leren patronen te herkennen in bestaande steden en deze te verklaren.

Competenties

• BRR - dummy

Leerdoelen

1. De student kan van de invloedrijkste West Europese bouwstijlen enkele karakteristieke kenmerken herkennen en benoemen.
  2. De student kan bestaande stadsplattegronden indelen naar typologie en enkele voorbeeldprojecten noemen.
  3. De student leert zich een mening te vormen over architectuur en stedenbouw.

Werkvorm

Code Naam