1.3 Media-effecten

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

3

In een gemedialiseerde samenleving zijn media in (bijna) elk facet van het leven van burgers vervlochten. Als de wekker ‘s ochtends gaat, check je of er berichten zijn binnengekomen. Tegelijkertijd druppelen er meldingen binnen van bijvoorbeeld facebook, linkedin, of een ander social network. Werk, studie, vrienden, de wereld, vinden allemaal hun weg naar jou via je mobiel. Door inzicht te hebben in hoe media werken, ben je weerbaarder in een gemedialiseerde samenleving. Door inzicht te hebben in hoe kinderen en jongeren zich ontwikkelen, in welke fase van hun leven ze welke media op welke wijze gebruiken, kunnen we de jongere doelgroepen beter aanspreken via media, maar we kunnen ze ook weerbaarder leren worden in de samenleving van nu. De module Media-effecten wordt in hetzelfde kwartiel aangeboden als het vak Concepting. De kennis die je bij Media-effecten opdoet, zet je bij Concepting gelijk in om een educatief prototype te ontwikkelen.

Competenties

• CB - Kerntaak F: Mediakennis

Leerdoelen

Je kunt theorieën van mediawijsheid herkennen en interpreteren