LP 1.2-4.2: Geestelijke gezondheid

  • Code

    L.20769

  • Studiebelastingsuren

    80

  • Taal

    nl-NL

  • Kwartiel van uitvoering

    1, 2

Wat is Geestelijke Gezondheid? En om wie gaat het dan? Wat is geestelijk gezond en wanneer ben je geestelijk ongezond? En als dat kan, wie bepaalt wat normaal is en wat niet en waar ligt de grens? Hoe iemand aan een diagnose komt en hoe de Geestelijke Gezondheid georganiseerd is komt binnen dit onderwijs aan bod. Geestelijke gezondheid is vooral vanuit een medische hiërarchie en werkwijze georganiseerd, medicijnen, het patiënt zijn en de  GGZ (Geestelijke Gezondheidszorg) zijn onder andere de thema’s die we in het onderwijs kritisch benaderen. De GGZ is volop in beweging en de actuele ontwikkelingen nemen we mee in het onderwijs.            

Competenties

  • Kernkwalificatie 1: Samen met de cliënt/burger de hulpvraag vaststellen (SW)
  • Kernkwalificatie 2: Het hulp- en dienstverleningsplan opstellen met de cliënt/burger (SW)
  • Kernkwalificatie 3: Samen met de cliënt/burger het hulp- en dienstverleningsplan uitvoeren (SW)
  • Kernkwalificatie 4: Vastleggen
  • verantwoorden en evalueren van de hulp- en dienstverlening (SW)

Leerdoelen

In deze onderwijseenheid doe je kennis op over Geestelijke Gezondheid  en problemen die zich bij kinderen, jongeren en volwassen kunnen voordoen. Geestelijke gezondheid beoordeel je als social worker vanuit een breed perspectief. Je leert kritisch te kijken en ontwikkelt een eigen visie op geestelijke gezondheid.       

Werkvorm