Samenwerken

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

1, 2

Binnen deze leereenheid leren studenten basiskennis van samenwerken toe te passen binnen een team. Hierbij beschrijven en analyseren de studenten de eigen rol van een beginnende professional. In het onderwijs wordt er aandacht besteed aan groepsvorming en besluitvorming en kijken studenten hoe ze hun eigen visie, normen en waarden kunnen duiden ten opzichte van anderen in de samenwerking. In de lessen krijgen ze diverse opdrachten waardoor ze meer inzicht krijgen in hun voorkeuren, overtuigingen en valkuilen in de samenwerking. Er wordt hierbij een directe koppeling gelegd met het onderwijs van sociologie en politieke context.

Competenties

• Kwalificatie 5: Effectief en efficiënt werken
  • Kwalificatie 6: Samenwerken
  • Kwalificatie 7: Actief en ondernemend werken

Leerdoelen

5BK6: Je hebt kennis van resultaatgericht werken en het belang van samenwerkingsverbanden.

5BT4: Je bent in staat om stappen in het samenwerkingsproces te beschrijven.

5BT5: Je kunt eisen/kaders van en aan samenwerkingsdoelen benoemen m.b.t effectief en efficiënt samenwerken.

5BK4: Je hebt kennis van relevante stakeholders binnen het SW domein (sociale kaart).

5BK5: Je hebt kennis van wat (kwaliteits) richtlijnen van stakeholders kunnen zijn.

5BK7: Je kent verschillende stappen in het samenwerkingsproces met stakeholders.

5BO1: Je kunt inventariseren wat te behalen resultaten & effecten van stakeholders zijn binnen het samenwerkingsproces.

5BO2: Je bent in staat om de verschillende stappen in een samenwerkingsproces te inventariseren en te analyseren.

6BK2: Je hebt basiskennis van groepsdynamische processen binnen samenwerkingsverbanden.

6BO1: Je bent in staat om je eigen rol en die van anderen binnen een samenwerkingsvorm in de eigen organisatie te analyseren en aan te geven hoe deze bijdragen aan de samenwerking binnen de eigen discipline.

6BL1: Je bent je bewust van je eigen kwaliteiten en valkuilen binnen de samenwerking.

6BK3: Je hebt kennis van taken en rollen als sociaal werker in een interdisciplinaire context.

6BK4: Je hebt kennis van verschillende disciplines die onderdeel kunnen zijn van een interdisciplinair team.

6BK5: Je hebt kennis van formele en informele organisaties zoals vrijwilligersorganisaties, clientorganisaties en belangenorganisaties.

6BK6: Je hebt kennis van het begrip teamcultuur binnen (interdisciplinaire) samenwerkingsverbanden.

6BT1: Je bent in staat om binnen het team met collega’s uit je eigen discipline tot een gezamenlijk doel te komen.

7BK1: Je hebt kennis van formele en informele maatschappelijke organisaties (sociale kaart).

Werkvorm

Code Naam