Sociologie

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

1, 2

In deze leereenheid leert de student sociologisch kijken. Er wordt aandacht besteed aan  thema's zoals sociale ongelijkheid en sociale cohesie en sociologische kernbegrippen. Tijdens hoorcolleges wordt de gevraagde kennis toegelicht waaronder verschillende sociologische theorieën en concepten en economische, politieke, affectieve en cognitieve bindingen. In de werkcolleges leert de student deze kennis in te zetten ter analyse van relevante sociale vraagstukken uit de praktijk van sociaal werk.

Competenties

• Kwalificatie 1: Actief openstellen en signaleren
  • Kwalificatie 3: Bevorderen van sociaal functioneren van mensen in hun netwerken
  • Kwalificatie 4: Bevorderen van sociaal functioneren in en van gemeenschappen
  • Kwalificatie 7: Actief en ondernemend werken
  • Kwalificatie 9: Onderzoeken en innoveren

Leerdoelen

1BK13: Je hebt kennis van de invloed van sociale ongelijkheid op het welzijn van mensen.

1BT4: Je bent in staat om sociale onrechtvaardigheid en mensenrechtenschendingen in aangereikte nationale en internationale contexten, te herkennen.

3BK2: Je hebt basiskennis van de vormen en structuren van (digitale) netwerken.

3BK3: Je hebt basiskennis van factoren die invloed zijn op het sociaal functioneren van (digitale) netwerken en mensen in hun netwerken.

4BK1: Je hebt basiskennis van de manieren waarop mensen met elkaar samenleven (gemeenschappen).

4BK2: Je hebt basiskennis van factoren die invloed hebben op het sociaal functioneren van gemeenschappen.

4BK3: Je hebt kennis van actuele ontwikkelingen die het sociaal functioneren van gemeenschappen beïnvloeden.

7BT1: Je bent in staat om sociale kwesties te signaleren en te herkennen in een eenvoudige context.

7BK4: Je hebt kennis over de rol van de overheid, burgers en maatschappelijke organisaties t.a.v.  sociale kwesties.

7BK5: Je hebt kennis van de invloed van politieke stromingen op sociale kwesties.

7BK6: Je hebt kennis over democratische communicatietechnieken en –middelen.

7BC1: Je communiceert met anderen over sociale kwesties, organisaties in sociaal werk en lokale politiek via aangereikte (online) communicatiemiddelen (krant, websites etc.).

9BT2: Je bent in staat om vragen te formuleren  en te stellen die bijdragen aan het verhelderen van een praktijkvraagstuk.

9BO1: Je bent in staat om op een gestructureerde wijze een praktijkvraagstuk te analyseren.

Werkvorm

Code Naam