LP 1.2-9.2: Praktijkleren

  • Code

    L.21211

  • Studiebelastingsuren

    320

  • Taal

    nl-NL

  • Kwartiel van uitvoering

    1, 2, 3, 4

Het praktijkleren is geïntegreerd binnen alle taakgebieden van het onderwijs. Dat wil zeggen dat je vanuit verschillende leereenheden, ontwikkel- en leertaken het praktijkleren vorm geeft.

Competenties

  • Kernkwalificatie 1: Samen met de cliënt/burger de hulpvraag vaststellen (SW)
  • Kernkwalificatie 2: Het hulp- en dienstverleningsplan opstellen met de cliënt/burger (SW)
  • Kernkwalificatie 3: Samen met de cliënt/burger het hulp- en dienstverleningsplan uitvoeren (SW)
  • Kernkwalificatie 4: Vastleggen
  • verantwoorden en evalueren van de hulp- en dienstverlening (SW)
  • Kernkwalificatie 5: Werken in maatschappelijke context (SW)
  • Kernkwalificatie 6. Samenwerken met collega's
  • andere professionals en vrijwilligers (SW)
  • Kernkwalificatie 7: Functioneren in en vanuit een hulp- en dienstverleningsorganisatie (SW)
  • Kernkwalificatie 8: Het ontwikkelen van een identiteit als reflectieve professional (SW)
  • Kernkwalificatie 9: Het bijdragen aan de ontwikkeling van het beroep (SW)

Leerdoelen

Studenten SW verwerven kennis, vaardigheden en houding teneinde een beginnende professional te worden. Praktijkleren is altijd gericht op het verwerven van die noodzakelijke competenties. Daarbij is sprake van maatwerk, waarbij één enkele situatie voor de ene student een andere betekenisvolle leerervaring kan opleveren dan voor de andere. Om dat maatwerk gestalte gegeven werken studenten cyclisch en planmatig: vooraf worden eigen doelen en activiteiten gepland, na afloop worden die geëvalueerd en wordt er op gereflecteerd.

Werkvorm