Specialisatie Jeugd: Jeugd & Context Methoden

  • Code

    L.22537

  • Studiebelastingsuren

    20

  • Taal

    nl-NL

  • Kwartiel van uitvoering

    1, 2, 3

Beschrijving inhoud:

De leerlijn Jeugd & Context omvat de methodisch gezien de volgende inhoud: systeemgericht werken en oplossingsgericht werken welke (thematisch) verdiepend is tov het behaalde competentieniveau  in fase 1. Daarnaast wordt het vak “Werken met netwerken” aangeboden zodat ook de subsystemen waarbinnen een cliënt functioneert door de student wordt gezien en hij of zij leert dit netwerk te betrekken in de (onderliggende) hulpvraag van de cliënt. Dit alles gerelateerd aan meerdere richtlijnen jeugdhulp/bescherming die in verschillende lesonderdelen worden aangeboden/besproken/geoefend. 

Doelstelling:

Student is, na het volgen van de lessen en uitvoeren van opdrachten, in staat om in de beroepspraktijk van de jeugdhulpverlening/jeugdbescherming vanuit een oplossingsgerichte attitude en vakkennis te interveniëren in verschillende systemen (context) van de cliënt. Dit door op een juiste wijze aan te sluiten bij de (onderliggende) hulpvraag van de cliënt, doelen met de cliënt te stellen en uitvoering te geven aan het hulpverleningsproces.   

Aanwezigheid van studenten in lessen en voorbereiding op de lessen wordt verwacht vanuit het standpunt: Je aanwezigheid en voorbereiding is net zo vanzelfsprekend als je aanwezigheid en voorbereiding binnen de stagepraktijk. Student is ten alle tijden aan te spreken (door docent en medestudenten) op de reden van afwezigheid.

Competenties

  • Kernkwalificatie 1: Samen met de cliënt/burger de hulpvraag vaststellen (SW)
  • Kernkwalificatie 2: Het hulp- en dienstverleningsplan opstellen met de cliënt/burger (SW)
  • Kernkwalificatie 3: Samen met de cliënt/burger het hulp- en dienstverleningsplan uitvoeren (SW)
  • Kernkwalificatie 4: Vastleggen
  • verantwoorden en evalueren van de hulp- en dienstverlening (SW)
  • Kernkwalificatie 6. Samenwerken met collega's
  • andere professionals en vrijwilligers (SW)

Leerdoelen

1A Werkt vanuit visie op opvoeding en ontwikkeling    

  • kan de pedagogische visie nader expliciteren richting jeugdige en/of opvoeders en collega’s

1C Voert passende interventies uit

  • geeft de jeugdige en/of opvoeders inzicht in de eigen mogelijkheden, maakt hen hiervan bewust en motiveert en faciliteert hen hierbij
  • pakt gedrag van jeugdigen aan door principes uit de sociale leertheorie toe te passen als belonen, negeren, mild straffen, modeling, feedback geven en gewenst gedrag oefenen

In een systeemgerichte context:

  • past interventies toe die gebaseerd zijn op principes uit de hechtingstheorie om de sensitiviteit van opvoeders voor hun kinderen te vergroten
  • past gezinsgerichte interventies toe gebaseerd op de systeemtheorie en cognitief gedragstherapeutische inzichten

In een pedagogisch gerichte context:

  • past groepsgerichte interventies toe die gebaseerd zijn op inzichten van groepsdynamische processen

1E In een systeemgerichte context: coördineert de zorg    

  • houdt zicht op de totale zorg- en dienstverlening aan de jeugdige en/of opvoeders en kan ingrijpen om de continuïteit van het hulpverleningsproces te waarborgen
  • vormt een gemeenschappelijke visie op de best mogelijke aanpak
  • schakelt bij noodsituaties de daartoe geëigende crisishulpverlening in

1F In een pedagogisch gerichte context: creëert een veilige omgeving

  • is zich bewust van zijn rol als autoriteit en straalt dit uit richting de (leef)groep
  • stelt in dialoog gedrags- en huisregels op, maakt afspraken over de omgang met elkaar en ziet toe op de naleving van deze regels/afspraken
  • signaleer fricties in de groep (zoals pesten, uitsluiting en sociaalemotionele problemen) en onderneemt daarop actie

3D Kiest passende interventie

  • heeft kennis van complexe problematiek en multiprobleemgezinnen
  • verheldert de interventie in concrete stappen aan de jeugdige en/of opvoeders
  • gaat de dialoog aan met de jeugdige en opvoeders over de keuze van een interventie en geeft argumenten voor zijn keuze voor een bepaalde interventie

Werkvorm