Specialisatie Jeugd: Jeugd & Ontwikkeling

  • Code

    L.25258

  • Studiebelastingsuren

    55

  • Taal

    nl-NL

  • Kwartiel van uitvoering

    1

De leerlijn Jeugd & Ontwikkeling richt zich op kennis en inzicht van ontwikkelingsuitkomsten en ontwikkelingsbedreigingen van kinderen en jongeren. De leerlijn borduurt voort op de kennis die studenten in de eerste twee jaar van de opleiding hebben opgedaan rondom de ontwikkeling van kinderen.
In de leerlijn Jeugd & Ontwikkeling wordt aandacht besteed aan de belangrijkste kindgebonden problematiek bij kinderen en jongeren. Wat gebeurt er bij een normale ontwikkeling van kinderen en wanneer spreken we van psychopathologie? Wanneer er sprake is van psychopathologie, hoe kunnen we dit dan vertalen naar begeleiding en behandeling voor het kind en het gezin?

De leerlijn is thematisch ingericht op basis van leeftijd: er zijn werkcolleges over kinderen van 0 tot 6 jaar, 7 tot 12 jaar en 13 tot 18 jaar. In deze werkcolleges worden thema’s als eten, slapen, zelfregulatie, agressie, angst, hechting, sociale ontwikkeling en seksuele ontwikkeling behandeld.
Aan de hand van het raamwerk beschermende factoren en risicofactoren wordt ingegaan op het diagnostisch proces binnen de jeugdzorg en wat dit betekent voor de jeugdhulpverlener. De vaardigheidslessen binnen de leerlijn Jeugd & Ontwikkeling richten zich op de toepassing van de opgedane kennis rondom psychopathologie bij kinderen en jongeren.

Doelstelling: 
Student ziet, na het volgen van de leerlijn Jeugd & Ontwikkeling, het verschil tussen de normale ontwikkeling bij kinderen en een afwijkende ontwikkeling bij kinderen. De student is in staat psychopathologie te signaleren en hierover in gesprek te gaan met ouders en kinderen. Ook kan de student passende interventies ten aanzien van de problematiek van kind en gezin hanteren.
De student is in staat een casus te analyseren aan de hand van het raamwerk (aangeboden tijdens vaardigheidslessen) en kan op basis van een eigen analyse passende hulpverlening adviseren.
De student heeft kennis van Richtlijnen Jeugdhulp en Jeugdbescherming, Vlaggensysteem en seksuele veiligheid en kan deze kennis toepassen in verschillende situaties. 
 

Competenties

  • Kernkwalificatie 1: Samen met de cliënt/burger de hulpvraag vaststellen (SW)
  • Kernkwalificatie 2: Het hulp- en dienstverleningsplan opstellen met de cliënt/burger (SW)
  • Kernkwalificatie 3: Samen met de cliënt/burger het hulp- en dienstverleningsplan uitvoeren (SW)
  • Kernkwalificatie 4: Vastleggen
  • verantwoorden en evalueren van de hulp- en dienstverlening (SW)

Leerdoelen

Omgaan met seksualiteit, seksueel risicogedrag en seksueel misbruik 

  • Erkent dat seksualiteit zijn plaats heeft in het dagelijks leven en dat het aan de jeugdzorgwerker is om dit op de juiste manier te begeleiden
  • Toont zich doordrongen van het risico dat hij de neiging kan hebben om de ogen te sluiten voor seksueel risicogedrag en seksueel misbruik en bespreekt dit risico met anderen
  • Kan uitleggen waarom de invulling van seksuele voorlichting afhankelijk is van de specifieke context
  • Kent actuele interventies , gericht op het geven van seksuele voorlichting en het waarborgen van een gezonde seksuele ontwikkeling van jeugdigen
  • Biedt de jeugdige/opvoeder veiligheid in gesprekken over seksualiteit, seksueel risicogedrag en seksueel misbruik; sluit aan bij beleving en tempo van de jeugdige/opvoeder en toont zich meerzijdig partijdig
  • Erkent dat seksualiteit zijn plaats heeft in het dagelijks leven en dat het aan de jeugdzorgwerker is om dit op de juiste manier te begeleiden

 Voert passende interventies uit: 

  • ondersteunt de jeugdige bij het vinden of volhouden van de juiste onderwijs, arbeid of vrijetijdsbesteding

 Kiest passende interventie 

  • heeft kennis van complexe problematiek en multiprobleemgezinnen
  • verheldert de interventie in concrete stappen aan de jeugdige en/of opvoeders
  • gaat de dialoog aan met de jeugdige en opvoeders over de keuze van een interventie en geeft argumenten voor zijn keuze voor een bepaalde interventie

Werkvorm