Maatschappelijke opdracht sociaal werk - creatief agogisch werken

• Code

L.28912

• Studiebelastingsuren

• Taal

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

3, 4

Middels deze leereenheid krijgt de student onder andere inzichten in de maatschappelijke opdracht van het sociaal werk, de internationale definitie en de beroepscode. De student gaat aan de slag met het verkennen van de eigen maatschappelijke betrokkenheid en ontwikkelt een kritische houding. Het leren vindt plaats binnen verschillende projecten, waarin de student zo veel als mogelijk keuzevrijheid heeft. Alle projecten hebben een directe link met de dagelijkse beroepspraktijk van het sociaal werk en maatschappelijke vraagstukken die daarin naar voren komen. In deze leereenheid staat het werken vanuit de creatief-agogische benadering centraal en hoe deze kan bijdragen aan het bevorderen van het welzijn.

Competenties

• Kwalificatie 1: Actief openstellen en signaleren
  • Kwalificatie 2: Bevorderen van sociaal functioneren in en van de primaire leefomgeving
  • Kwalificatie 3: Bevorderen van sociaal functioneren van mensen in hun netwerken
  • Kwalificatie 4: Bevorderen van sociaal functioneren in en van gemeenschappen
  • Kwalificatie 7: Actief en ondernemend werken
  • Kwalificatie 8: Leren en ontwikkelen
  • Kwalificatie 10: Kritisch en ethisch reflecteren

Leerdoelen

1BK1: Je hebt kennis van de maatschappelijke opdracht van Social Work en historie van het sociaal werk.

2BO2: Je kunt op basis van een bestaande analyse aangeven wat de rol van sociaal werk is in het bevorderen van het welzijn binnen de primaire leefomgeving.

3BO2: Je kunt op basis van een bestaande analyse aangeven wat de rol van sociaal werk is in het bevorderen van het welzijn binnen een netwerkomgeving.

4BO3: Je kunt op basis van een bestaande analyse aangeven wat de rol van sociaal werk is in het bevorderen van het welzijn binnen de gemeenschap.

7BO1: Je kunt beargumenteren waarom sociale kwesties relevant zijn voor het sociale domein.

7BL1: Je bent je bewust van de invloed van de sociale kwesties en de politieke context ervan en hoe deze invloed hebben op jouw werk als sociaal werker.

8BK1: Je kent de professionele richtlijnen van het sociaal werk.

8BK4: Je kennis van de begrippen veerkracht en kwaliteit van leven met betrekking tot het beroep sociaal werk.

10BC2: Je bent in staat om te communiceren over de positionering van het sociaal werk met anderen.

1BK3: Je hebt kennis van de internationale definitie van sociaal werk waaronder universele rechten van mensen en kinderen.

10BK1: Je hebt kennis van de (inter)nationale beroepscode.

1BC4: Je bent je bewust dat diversiteitsbewuste communicatie van belang is voor het sociaal werk.

Werkvorm