LP 6.2-7.2: Policy work in social work

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

1, 2, 3

Het didactisch uitgangspunt voor de ordening van leertaken waaruit het onderwijs is opgebouwd is de  beleidscyclus, welke in haar meest eenvoudige voorstelling bestaat uit achtereenvolgens de fasen:

1. agendering;
  2. ontwerp;
  3. uitvoering;
  4. evaluatie.
     ​

Elke fase appelleert aan andere inzichten en aan andere skills. In het tweede leerjaar wordt de student stap voor stap begeleid om inzicht te krijgen in de (locale en nationale) beleidsarena. Dit gebeurt met leertaken. Deze leertaken zijn gekoppeld aan de beleidscyclus en het beleidsissue van de studenten. Door in gesprek te gaan met verschillende stakeholders kan het issue vanuit verschillende perspectieven bekeken worden, van waaruit naar een oplossing gezocht kan worden.

De leertaken geven een invulling aan het reproductieniveau.

Competenties

• Kernkwalificatie 6. Samenwerken met collega's
  • andere professionals en vrijwilligers (SW)
  • Kernkwalificatie 7: Functioneren in en vanuit een hulp- en dienstverleningsorganisatie (SW)

Leerdoelen

Het centrale resultaat van het eerste kwartiel is het signaleren van een issue in de gemeente/ wijk/orgaqnisatie. Door middel van veldresearch en deskreseach brengen zij de gemeente/wijk /organisatie en het isuue in beeld. Het issue wordt van meerder kanten belicht vanuit verschillnde perspectieven van verschillende actoren. Hiervoor word teen stakeholdersanalyse uitgevoerd

Het centrale resultaat van het tweede kwartiel is een uitgewerkte DOELBOOM. Deze geeft op een overzichtelijke en transparante wijze weer uit welke elementen een beoogde interventie bestaat, en ook alle relaties tussen die elementen. Het bovenliggende probleem wordt in verschillende perspectieven geplaatst (‘geframed)’. Onderliggende aannamen worden inzichtelijk gemaakt, de logica van redenringen wordt navolgbaar, er kan een kritische dialoog over ontstaan.

Het beoogde resultaat van het derde kwartiel is een IMPLEMENTATIEPLAN en EVALUATIE aan de hand van een impactkaart.

Het Implementatieplan borduurt voort op de doelboom, die immers alle ingrediënten bevat om tot een planning van activiteiten, verantwoordelijkheidsverdeling, risico-inschatting, kosten en batenoverzicht en tijdplanning te komen. Daarin wordt de verwachte weerstand vanuit de gemeente/wijk/organisatie en de cultuur van de gemeente/ wijk/organisatie/ meegenomen.

Het evaluatieplan aan de hand van een impactkaart heeft als uitgangspunt de doelboom en het activiteitenschema die gemaakt is bij het implementatieplan. Hieruit kunnen valide criteria en normen worden opgesteld en (beoogde) effecten (outcome), in beeld worden gebracht, zoals is benoemd door stakeholders van het sociale probleem in het eerste kwartiel. Rechtmatigheid en doelmatigheid zijn termen die voor verrassende inzichten kunnen zorgen in kennis, vaardigheden en houding die de student ontwikkelt in dit kwartiel. Er kunnen conclusies beschreven worden en aanbevelingen gedaan worden voor een eventuele nieuwe cyclus.

In kwartiel 2 en 3 zal er, naast de beoogde doelen, aandacht besteed worden aan interdisicplinair werken. Aan de hand van het issue gaan de studenten onderzoeken wie waar verantwoordelijk voor is en op welke gebieden zij gebruik kunnen gaan maken van elkaars expertise.

Werkvorm