Specialisatie Jeugd: Jeugd & Professioneel Handelen

  • Code

    L.22530

  • Studiebelastingsuren

    8

  • Taal

    nl-NL

  • Kwartiel van uitvoering

    1, 2, 3, 4

Het onderdeel Jeugd & Professionalisering is gericht op de ontwikkeling van een beargumenteerde professionele visie op het beroep van jeugdhulpverlener en de wijze waarop de student deze visie in de praktijk kan toepassen. Hoe komt de visie tot uiting in het handelen en wat betekent dit voor de cliënt? Daarnaast leert de student morele keuzes te herkennen, ethisch te denken en daardoor praktische dilemma’s op te lossen. Het gaat in deze lessenreeks voornamelijk om oordeelsvorming.

Daarnaast wordt in deze leerlijn aandacht besteed aan de criteria professionele ontwikkeling en praktijkleren, waaronder de grondhouding. Welke ervaringen doet de student op tijdens het praktijkleren, welke betekenisvolle situaties doen zich voor en hoe is dit te verbinden met een professionele ontwikkeling.

Gedurende opleiding maakt de student zich de grondhouding van de sociaal werker eigen, waarin drie elementen terugkomen. Dat zijn: a) de legitimering van zijn handelen, b) het waarom van de doelen die worden gesteld en c) de kerncompetentie waarmee dat kan worden aangetoond. Deze elementen komen terug in de lessen Jeugd en Professioneel Handelen.

De leerlijn Jeugd & Professioneel Handelen is gebaseerd op  de lessenreeks Moresprudentie (zie www.moresprudentie.nl).

Doelstelling:

  • Student toont aan genomen besluiten/keuzes te kunnen verantwoorden op basis van drievoudige professionaliteit.
  • Student toont aan reflectief te kunnen onderbouwen waarom wel of niet is ingegrepen in het hulpverleningsproces.
  • Student toont aan leerdoelen te kunnen formuleren (SMART).
  • Student toont aan reflectief te kunnen beoordelen hoe het eigen handelen zich verhoudt conform jeugdwet en beroepscode jeugd en kan verbetertraject beschrijven.
  • Student beargumenteerd  zijn professionele visie op het beroep van jeugdwerker  en legt verbindingen met actualiteiten/thema’s in de jeugdhulpverlening, de beroepscode jeugd en richtlijnen jeugd.

Competenties

  • Kernkwalificatie 8: Het ontwikkelen van een identiteit als reflectieve professional (SW)

Leerdoelen

3M Ontwikkelt het eigen werk

  • is op de hoogte van vernieuwingen op zijn werkterrein (zoals inhoudelijke ontwikkelingen, nieuwe wet- en regelgeving, organisatorische en bedrijfsmatige ontwikkelingen)
  • gaat flexibel om met vernieuwingen en past zijn werkwijze indien nodig hier op aan
  • gebruikt de ontwikkelingsmogelijkheden die in en buiten de organisatie voor zijn beroep en werk in de jeugdzorg beschikbaar zijn
  • draagt eigen professionele, sociale en ethische waarden en normen uit in woord en gedrag

 

Werkvorm