ARC2: Erfgoed en Maatschappij

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

3

In de module Erfgoed en Maatschappij leer je je maatschappelijke rol als archeoloog te (her)kennen binnen het archeologisch erfgoedveld. Daar hoort bij dat je weet wat er buiten de opgravingsput speelt op het gebied van wetgeving, beleid, ruimtelijke ordening, ethiek en omgang met het publiek. Je draagt bij tot een verdere ontwikkeling van actuele thema’s in het werk- en beroepenveld. Lessen worden gegeven in combinatie met Toepassingsblok Verbeelden van het Verleden (L. 23917)  en behandelen de circumvallatielinie van Groenlo. Daarbij vertaal je het erfgoed van Groenlo uit de 17e eeuw naar de huidige bewoners en het groeiende geïnteresseerd publiek dat om de twee jaar op bezoek komt om te vieren dat Groenlo in 1627 is bevrijd van de Spanjaarden. Leerthema’s zijn verder: co-creatie, burgerparticipatie, burgerwetenschap.

Competenties

• BBT competentie(s) zie Blackboard

Leerdoelen

1. De student kent de Nederlandse wet- en regelgeving ten aanzien van erfgoed.
  2. De student kent de verschillen tussen Nederland en het buitenland in de omgang met erfgoed.
  3. De student weet hoe overheden vorm geven aan hun erfgoedbeleid.
  4. De student weet hoe de ruimtelijke ordening in Nederland is georganiseerd en functioneert.
  5. De student weet welke beleidsinstrumenten er zijn op het gebied van erfgoed.
  6. De student kent de mogelijkheden om erfgoed te beschermen en hoe daarmee in de ruimtelijke ontwikkeling rekening kan worden gehouden.
  7. De student weet hoe initiatiefnemers en overheden worden geïnformeerd en geadviseerd over erfgoed binnen ruimtelijke plannen.
  8. De student kan het publiek informeren en enthousiasmeren over de archeologie en historie van de lokale omgeving.
  9. De student kent verschillende methoden en technieken om onderzoeksresultaten te vertalen naar het publiek.
  10. De studenten weet welke mogelijkheden er zijn om het publiek actief bij erfgoed te betrekken.

Werkvorm