CC1: Inleiding in toegepast onderzoek

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

1, 2, 3, 4

De module CC1 bestaat uit tien bijeenkomsten verspreid over ongeveer een half jaar. De reeks begint met een introductie over het belang van wetenschappelijk onderzoek voor Health Care and Social Work, “the state of the art” en de belangrijkste onderzoeksbenaderingen. Daarna wordt er gefocust op diverse vormen van kwantitatief en kwalitatief onderzoek. De module bestaat uit een blok waarin de nadruk ligt op kwantitatief onderzoek en een blok waarin de nadruk ligt op kwalitatief onderzoek. De formule bestaat uit een hoorcollege, gevolgd door een werkcollege. In het hoorcollege komt de stof uit de literatuur aan bod en worden voorbeelden gegeven uit studies die zijn gedaan. In de werkgroepen gaan studenten aan het werk met de aangeboden stof. Feitelijk houdt dit in dat er artikelen worden gelezen die in de werkgroep nauwkeurig worden bekeken, dat er in de werkgroep aandacht is voor het formuleren van een onderzoeksvraag en dat er wordt geoefend met data analyse en interpretatie.
Body of knowledge and skills
De onderstaande begrippen geven de body of knowledge weer van de module CC1:
Betrouwbaarheid, Bias, Casestudies, Data-analyse, Effectiviteit, Effectmeting, Evaluatieonderzoek, Evidence based, Experimenten, Indicatoren, Informed consent, Interviews, Kwalitatief onderzoek, Kwantitatief onderzoek, Non-response, Meetinstrumenten, Observatieonderzoek, Onderzoeksmethoden, Praktijkonderzoek, Respondenten, Steekproeven, Survey onderzoek, Validiteit, Vragenlijsten, Vooronderzoek, Wetenschappelijk onderzoek

Competenties

• AMM.HCSW.C5 Onderzoeken

Leerdoelen

In CC1 wordt het fundament gelegd voor het uitvoeren van een onderzoek. De student sluit CC1 af met twee kennistoetsen. In de toetsen moet de student laten zien dat hij de beginselen van onderzoek doen beheerst door twee wetenschappelijke artikelen (kwantitatief en kwalitatief onderzoek) kritisch te beschouwen. Daarnaast zet de student de eerste stappen van een literatuurstudie, welke ook getoetst worden.

Werkvorm