• Code

T.52653

• Aantal ECTS credits

18

De meesterproef bestaat uit 3 fasen: het doen van praktijkgericht onderzoek, het schrijven van het onderzoeksverslag en de posterpresentatie.

Toetsvorm Werkstuk/Report/Bericht (W)

Toetscriteria

Inhoudelijke criteria:

a. Kwaliteit titel en samenvatting - De titel is representatief voor de inhoud en is uitnodigend. - De samenvatting geeft kort de volgende onderdelen van de Meesterproef correct weer; probleemstelling, methode, resultaten, conclusies en implicaties.

b. Inleiding - De onderzoeks-, ontwerp of testvraag komt vanuit de praktijk. - De onderzoeksvraag is maatschappelijk relevant, origineel en heeft zijn oorsprong in de dagelijkse praktijk. - Met behulp van wetenschappelijke literatuur en theorie/modellen wordt een kritische beschouwing gegeven van de “state of the art” en wordt toegewerkt naar de onderzoeksvraag. Eventueel worden hypotheses toegevoegd;

c. Methoden - De methode is consistent met de onderzoeks,- ontwerp-, of testvraag vraag en de inleiding. - Beschrijft de volgende onderdelen:

• Onderzoekspopulatie: beschrijving rekrutering en selectiemethode (in- en exclusiecriteria). Tevens een beschrijving van de respons en sociodemografische gegevens van de participanten (ANP & HC&SW).
  • Beschrijving design die consistent is met de vraagstelling.
  • Dataverzameling; beschrijving dataverzamelings-/ meetinstrumenten. Beschrijving (methodologische) kwaliteit aan de hand van wetenschappelijke bronnen en aan de hand van praktijkervaring door middel van een pilot.
  • Procedure; beschrijving procedure van dataverzameling.
  • Data-analyse; beschrijving van de dataverwerking, analyse en indien van toepassing statistiek welke past bij de onderzoeksvraag inclusief verantwoording aan de hand van methodologische literatuur.
  • Ethische verantwoording voor studie wordt beschreven inclusief wijze van informed consent indien van toepassing.

d. Resultaten - De gepresenteerde resultaten zijn consistent met de onderzoeks-, ontwerp- of testvraag en methode. - Bevat de relevante data welke inhoudelijk correct worden weergegeven in tekst, en indien van toepassing in figuren en tabellen. - Beschrijft de volgende onderdelen:

• Respons en sociodemografische resultaten (MMS),
  • Resultaten welke voortvloeien uit de onderzoeksvraag.

e. Conclusie & Discussie - Bondige conclusies bij aanvang van de discussie aangaande de belangrijkste resultaten. - De discussie is consistent met de inleiding, de methode en resultaten. - In de discussie zijn de resultaten kritisch beschouwd. - De resultaten worden vergeleken met andere onderzoeksresultaten en gerelateerd aan theorie/modellen (nationale en internationale literatuur). - In de discussie worden de beperkingen van het onderzoek aangegeven en wordt tevens de invloed hiervan op de resultaten bediscussieerd. - Aanbevelingen voor toekomstig onderzoek;

f. Implicaties voor de praktijk. Aanbevelingen voor implicatie voor de dagelijkse praktijk; formuleert op basis van conclusies innovaties, alternatieven en/of oplossingsrichtingen die toepasbaar zijn in de praktijk. Hierbij rekening houdend met de praktische bruikbaarheid, leesbaarheid en het kennisniveau van de doelgroep.

g. Literatuur. Literatuur is voldoende uitgebreid en actueel en bevat tenminste 10 inhoudelijke referenties in inleiding en discussie van internationale peer reviewed tijdschriften binnen het specifieke vakgebied.

h. Posterpresentatie. De presentatie is aansprekend, heeft een passende en duidelijke structuur, is begrijpelijk, informatief, duidelijk opgebouwd en qua stijl en formulering afgestemd op de doelgroep;

i. Bijlagen. Bevat relevante informatie van goede kwaliteit: juiste protocollen voor meten/behandelen, informed consent, voldoende achtergrondinformatie en eventueel weergave van de ruwe data.